تاریخ انتشار :

در غرب باید دیپلماسی حضرت زینب را اجرا کرد

دکتر مسعود شجره مدیر و موسس یک سازمان حقوق بشر اسلامی و مردمی در انگلیس است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) جمال طاهری: دکتر «مسعود شجره» متولد ۱۳۳۰ در تهران ولی اصفهانی الاصل است. او را بیشتر از ایران در مجامع بین‌المللی می‌شناسند و رسانه‌هایی که در مباحث حقوق بشری در دنیا فعال هستند، با نام مسعود شجره و موسسه‌ای که بنیان نهاده و مدیریت می‌کند، به‌خوبی آشنایی دارند؛ به شکلی که اغلب اوقات در کنار سازمان‌هایی مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، نام موسسه تحت امر وی که یک مجموعه مردمی حقوق بشری است نیز به چشم می‌خورد و نظرات او و اعضای انجمنش اعتباری جهانی دارد. با او در زمینه فعالیت‌هایی که دارد همچنین مباحث حقوق بشری از جمله اسلام‌هراسی در غرب به گفت‌وگو نشستیم:

 جناب شجره در ابتدا بگویید که اصلا چه شد که به کشور انگلیس رفتید؟

 در سن ۱۶ سالگی برای ادامه تحصیل به انگلیس رفتم؛ البته بعد از اتمام تحصیلات در رشته  روابط بین‌الملل به کشور برگشتم اما متاسفانه برای رشته تحصیلی من کاری نبود؛ چراکه باید در وزارت خارجه زمان طاغوت مشغول به کار می‌شدم و شرایط آن با اعتقادات من همخوانی نداشت برای همین هم دوباره به انگلیس برگشتم.

شما  مدیر و موسس یکی از مشهورترین و فعال ترین سازمان‌های مردمی اسلامی در بحث حقوق بشر هستید بفرمایید چه چیزی باعث شد انجمن حقوق بشری با نام حقوق بشر اسلامی را  تاسیس کنید؟

به دلیل مشکلاتی که در کشورهایی مانند بوسنی، فلسطین و نقاط مختلف برای مسلمانان ایجاد شده بود هیچ‌گونه مرکز حمایتی برای آنها نبود و در مظلومیت به سر می‌برند. به همین خاطر با تعدادی از دوستان همفکر و هم‌عقیده از جمله دکتر کلیم صدیق تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای در این رابطه تاسیس کنیم که به وسیله آن بتوانیم نیازهای مسلمانان را در هر کجایی هستند تامین کنیم  همچنین به واسطه این مجموعه از حقوق آنها حمایت و دفاع شود این شد که مجلس اسلامی انگلیس را به ریاست دکتر کلیم  صدیق تاسیس کردیم. این را هم بگویم که مجلس ما یک حزب سیاسی نبود، بلکه محلی برای هماهنگی و یکی شدن مسلمانان در انگلیس بود؛ چیزی که واقعا هم به آن نیاز داشتیم و به خواست خدا  توانستیم آن را عملیاتی و اجرایی کنیم .

چنین حرکتی خصوصا این‌که برای اولین‌بار در نوع خود بوده مطمئنا بازتاب‌های مختلفی را هم در پی داشته است  لطفا از این بازخوردها بیشتر بگویید؟

بله؛ بسیار زیاد بازخورد داشت، ما گروه‌های تخصصی زیادی ذیل مجلس اسلامی در امور مختلف ایجاد کردیم. از جمله این زیرشاخه‌ها می‌توان به گروه‌های بانوان،‌ حقوق بشر و…  اشاره کرد. در واقع این حرکت به مسلمانان اعتماد به نفس و قدرت بیشتری داد به شکلی که دستگاه حاکم در انگلیس به وحشت افتاد حتی برای مذاکره با ما جلسه  گذاشتند و گفتند نیازی به این کارها نیست خودمان مشکلات شما را حل می‌کنیم و تا حد امکان شما را تقویت هم می‌کنیم.

این کار را هم کردند؟

ببینید آنها دل‌شان برای مسلمانان نسوخته تا مشکلاتشان را حل کنند، بلکه این یک سیاست کلی است از گروه‌هایی به خصوص گروه‌های دینی در مقاطعی حمایت می‌کنند سپس کم کم آنها را  در ساختار خود حل می‌کنند و به این شکل علاوه بر تضعیف عقیدتی به کنترل و تشکیل انجمن‌هایی اقدام می‌کنند که محصول آن همان اسلام انگلیسی و آمریکایی است؛ یعنی اسلامی که واقعی نیست و محصول مدیریت آنهاست تا از قدرت و نفوذ مسلمانان  و تعالیم اسلامی بکاهند  و خودشان هدایتگر اصلی باشند.

سرنوشت مجلس اسلامی انگلیس چه شد؟

 بعد از درگذشت دکتر کلیم صدیق آن ساختار نیز دیگر قدرت خود را از دست داد. به همین دلیل با همان جمع دوستان که ابتدا برای تشکیل مجلس اسلامی اقدام کرده بودیم برای حمایت از مظلومان در اقصا نقاط دنیا وارد عمل شدیم و انجمن حقوق بشر اسلامی را در ابعاد وسیع تر تشکیل دادیم.

 سهم ایرانیان در این انجمن اسلامی جهانی چقدر بود؟

 در حقیقت ایرانیان مومن و متعهد و در عین حال فعال که به چنین اموری اعتقاد داشته باشند در انگلیس بسیار کم هستند به همین دلیل سهم ایرانیان در این ساختار آن چنان که باید و شاید نبود؛ از سوی دیگر این ساختار شامل ملیت‌ها و مذاهب مختلف است. انجمن نگاهی وسیع و جهان‌شمول به مسئله دفاع از مظلومان و حقیقت دارد برای همین نمی‌توان آن را محدود به ملیت یا مذهب خاصی کرد.

مهمترین خروجی که انجمن حقوق بشر اسلامی تا کنون داشته است چه بوده ؟

در این مدت کارهای زیادی انجام دادیم و قوانین بسیاری را در اصلاح و تغییر دادیم. به‌حمدالله هزاران تن از افرادی که به ناحق در کشورهای مختلف  از جمله مصر، ترکیه و… به زندان افتاده بودند را آزاد کردیم. مثلا در ترکیه حکومت فعلی با نگاه اسلامی فعلی که از آن دم می‌زند روی کار نبود پیش از این  یک حکومت  دیکتاتوری و ضد اسلامی در راس ترکیه بود که بسیاری را به زندان  انداخته بود از جمله  دکتر نورالدین شیرین که با  کمک انجمن  حقوق بشر اسلامی آزاد شد و هم اکنون  خود از فعالان این حوزه در ترکیه محسوب می‌شود انجمن حقوق بشر اسلامی در حال حاضر پایگاه‌های خوبی در مباحث حقوق بشری راه اندازی کرده  و در سازمان ملل هم دارای کرسی هستیم و به مجلس انگلیس و اتحادیه اروپا هم  مشورت می‌دهیم.

یکی از مباحثی که درباره حقوق بشر مطرح است بحث جایزه صلح نوبل است شاهدیم که به جنایتکاراتی مانند رییس جمهور میانمار، ‌اوباما، ‌شیمون پرز و… جوایز نوبل  داده می‌شود نظر شما به عنوان یک فعال شناخته شده صلح در جهان در این مورد چیست؟

بله؛ به عنوان یک فعال شناخته شده صلح در جهان بدون شک این جایزه اعتبار و آبروی خود را از دست داده است هم اکنون یک کمپینی بزرگ از فعالان حقوق بشر تشکیل شده و امضاهایی در حال  جمع‌آوری است تا این جایزه  از رییس جمهور میانمار به‌خاطر جنایاتی که زیر نظرش شکل گرفته است پس گرفته شود. جالب است بدانید این شخصیت وقتی به انگلیس آمده بود با یک خبرنگار به نام  میشل حسین مصاحبه کرد؛ خبرنگاری که اصلا مسلمان نیست اما قسمتی از اسم او حسین دارد یعنی یک اسم  اسلامی. رییس جمهور میانمار در پایان مصاحبه شکایت کرده بود که چرا یک خبرنگار مسلمان  را برای مصاحبه من فرستادید. شیمون پرز هم با یاسر عرفات مشترکا جایزه صلح نوبل گرفتند اما دو سال بعد  پرز سعی کرد عرفات را بکشد از همه اینها مضحک تر جایزه گرفتن اوباما بود او هنوز نیامده بود که جایزه صلح نوبل گرفت به شکلی که خودش هم گفته بود نمی‌دانم برای چه به من جایزه  صلح نوبل دادند اوباما در زمان حکومتش چند برابر جورج بوش در عراق نیرو پیاده کرد و به وسیله پهپادهایش بسیاری از مردم عراق، ‌افغانستان و پاکستان را کشت. او قول داده بود زندان  گوانتانامو را جمع کند اما حالا هم  که پایان ریاست جمهوریش فرا رسیده می‌بینیم هنوز به وعده خود عمل نکرده است وقتی جایزه صلح نوبل را به او دادند شبکه بی.بی.سی با من تماس گرفت و نظرم را  پرسید من نیز صراحتا گفتم این  کار بسیار مسخره است.

بی. بی. سی فارسی یا بی. بی. سی انگلیسی؟

منظورم از بی. بی. سی همان شبکه انگلیسی زبانان بود نه فارسی. من اصلا با بی بی سی فارسی صحبت نمی‌کنم البته شبکه‌های مختلف تلویزیون و رسانه‌های مکتوب در مسایل گوناگون حقوق بشری با ما در تماس هستند  و از ما اظهار نظر می‌گیرند.

به نظر شما شبکه پرس. تی. وی به عنوان یک رسانه چقدر توانسته است در دفاع از حقوق بشر موثر  و فعال باشد؟

خیلی زیاد، ولی این یک حقیقت است که  ما برای بیان حقایق رسانه‌ای که این حقایق را بیان کند در دست نداریم پرس. تی. وی نیز تاثیرگذاری خوبی دارد اما اولا؛ آن هم یک رسانه با محدودیت‌های خودش است نیاز به رسانه‌های بیشتری در این مسیر هست و ثانیا؛ از زمانی که به بهانه‌های مختلف از روی آنتن اروپا حذف شد قدرت اثرگذاری پرس. تی. وی هم  کم شد. بالاخره این‌که وقتی یک شبکه روی آنتن‌های تلویزیون و شبکه‌های خانگی قابل دریافت باشند توانایی شکل‌سازی افکار را نیز بیشتر دارد تا این امکان را نداشته باشد، اما پرس. تی. وی از این لحاظ محدود شده است.

دوستی که خودش از فعالان بین‌المللی حقوق بشری است معتقد بود ما با رسانه‌های خارجی آن‌گونه که باید ارتباط نگرفته‌ایم و همین ضعف ارتباطی ما باعث شده است تا منافقین، ضد انقلاب، سلطنت طلب‌ها و چپی‌ها به عنوان صدای مردم ایران خود را به این رسانه‌ها معرفی کنند. نظر شما در این رابطه چیست؟

بله متاسفانه این موضوع درست است و من هم آن را قبول دارم ولی یک مسئله هم باید مد نظر داشته باشیم آن هم این است که باید مراقب باشیم  در مجامع بین‌المللی حل نشویم و به نوعی تاثیرپذیر نگردیم بلکه تاثیرگذار باشیم. چیزی که هست برخی از دوستان زبان عمل و فعالیت اثرگذار در این مجامع را نمی‌دانند و در آنها حل می‌شوند و کم کم خودشان به قسمتی از سیستم لیبرال این مجامع تبدیل می‌شوند؛ در واقع باید مراقب بود نگاه و هدف و آرمان انقلابی که برای آن وارد این مجامع شدیم را از دست ندهیم. برای آن‌که این بحث را واضح‌تر بگویم این مثال را می‌زنم که ما باید در این مجامع همان کاری را بکنیم که حضرت زینب (سلام الله علیها) کرد باید حق را گفت و از گفتن حق ابائی نداشت نباید فضای کاخ یزید و آدم‌هایش ما را تحت تاثیر قرار دهد و از آنچه برای آن به این مجامع می‌رویم کوتاه بیاییم حقیقت و حق همیشه خودش موثرترین ابزار است این چیزی است که نباید آن را فراموش کنیم.

 مجموعه شما درباره مباحثی همچون میانمار، یمن و .. چه فعالیت‌هایی داشته است؟

 همان‌طور که گفتم ما فعالیت‌های زیادی داشته‌ایم از جمله گزارش‌های مختلف از جنایات در این کشورها تهیه کردیم در نظر داشته باشید که تهیه گزارش حقوقی با نوشتن گزارش خبری در روزنامه فرق دارد؛ چراکه ادبیات و روند خاص خودش را می‌خواهد و بعد این‌که باید با مدارک و اسناد مستدل و متقن باشد تا بتوان از طریق آن اقدام کرد و حرفی برای گفتن داشت.

ظاهرا شما در زمینه شیخ زکزاکی و قتل عام شیعیان نیجریه در حسینیه زاریا هم اقدامات چشمگیری داشته‌اید لطفا در این رابطه توضیح دهید؟

بله؛ ما مدارک زیادی جمع کردیم و برای اولین بار این موضوع را به دادگاه لاهه بردیم آنجا گزارش‌های مفصلی از وضعیت و کشتار بیش از هزار شیعه در نیجریه و دفن آنها در گورهای دسته‌جمعی تهیه کردیم حتی آدرس برخی از این گورها را نیز به لاهه دادیم و برخی دیگر را گفتیم زمانی که تحقیقات محلی شروع شد نشان می‌دهیم. لازم است بدانید  وضعیت شیخ بسیار وخیم است ایشان یک دست و یک چشم خودش را از دست داده و به زحمت می‌تواند با عینک مطلبی را بخواند همسرش هم در شرایط خوبی نیست هنوز یک گلوله در بدن دارد و باید هرچه زودتر به شرایط آنها رسیدگی شود.

 به نظر شما مطرح کردن این موضوعات در داداگاه لاهه کارساز است و تاثیری دارد؟

 بله؛ مسلما تعیین جرم از طریق دادگاه لاهه می ‌تواند جنایتکاران را محدود کند و دردسر ببینند. آنها بعد از آن نمی‌توانند از نیجریه خارج شوند و محدودیت‌هایی زیاد برایشان به وجود خواهد آمد از سوی دیگر حقیقت برای جهانیان آشکار می‌شود و این اتفاق مهمی است.

 یکی از مباحث  حقوق بشر این است که مثلا ما بیش از چند ده هزار صفحه در فیس بوک  و توییتر در حمایت از داعش و یا توسط خود داعش داریم که نفرت پراکنی را تبلیغ می‌کنند چرا این صفحات از سوی مسئولان جهانی بسته نمی‌شود؛ درحالی که صفحات مربوط به پرس. تی. وی، المنار یا العالم به بهانه‌های واهی مسدود می‌شوند؟

 ببینید در بحث حقیقی یا مجازی اگر فعالیت‌های نفرت پراکنی صورت می‌گیرد باید به ریشه‌ها بپردازیم اینها فقط مهره‌ هستند. در زمینه داعش با  تناقضات مهم و جالبی روبرویم. کاترین اشتون در بحث تحریم ایران می‌گوید ما  کاری کردیم که ایران دیگر نتواند حتی یک قطره نفت از کشورش خارج کند درحالی‌که ایران از طریق دریای عمان به آب‌های ازاد راه دارد اما در منطقه‌ای که داعش است کاملا محصور هستند و راهی برای خروج از آن نیست اما  به راحتی نفت خود را می‌فروشند و مخارجشان را تامین می‌کنند. در عکس‌ها و فیلم‌های این گروهک تروریستی هزاران ماشین آخرین سیستم تویوتا را می‌بینیم که پشت سرهم حرکت می‌کنند و قدرت داعش را به رخ می‌کشند. خوب این ماشین‌ها  چطور به دست  داعش می‌رسد آیا شرکت تویوتا نمی‌داند مشتری آنها کیست و این همه ماشین  به کجا فرستاده می‌شود وقتی یک ماشین سرقت می‌شود به راحتی می‌توان رد آن را گرفت  حالا چگونه است که چندین هزار ماشین آخرین سیستم تویوتا را نمی‌توانند دنبال کنند خود شما حساب کنید وضعیت چگونه است.

دلیل این تناقضات به نظر شما چیست؟

الان در اروپا و آمریکا نفرت‌پراکنی و اسلام هراسی به شدت جریان دارد و تبلیغ می‌شود؛ البته این موضوع قبل از این هم بوده ولی بعد از ۱۱ سپتامبر بیشتر شد حتی به یاد دارم  قبل از ۱۱ سپتامبر در انفجار اوکلاهما رسانه‌ها تا چند روز مدام مسلمانان را  مجرم معرفی می‌کردند پس از۱۱سپتامبر شرایط برای مسلمانان بدتر شد. آلمان نازی را به یاد بیاورید در جنگ جهانی اول شکست سنگینی خورد و هویت آن مورد حمله قرار گرفت و روحیه مردم بسیار ضعیف شد برای تقویت آن به نفرت پراکنی علیه گروه‌های چپ و یهودی پرداختند و آنها را عامل بدبختی و مشکلات معرفی کردند، تا از این طریق ملی‌گرایی و نازیسم را تقویت کنند این اتفاق در بوسنی توسط صربها هم افتاد در آمریکا نیز همین طور و جواب هم داد. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ترامپ هم روی همین اصل رای آورد که عامل مشکلات ما مسلمانان و خارجی‌ها هستند این یعنی فرافکنی البته هیچ وقت مشکلات با این فرافکنی ها  حل نشده ، اما در عوض روحیه ملی‌گرایی تقویت یافته است برای همین حکومتها به اسم ملی گرایی به گروه‌های افراطی مانند گروههای نازی ها در آلمان میدان عمل می‌دهند. مثلا بعد از رای گیری که در مورد خارجی‌ها شد متاثر از فضای نفرت پراکنی‌ای که در انگلیس انجام گرفته بود بیماری به دکتر هندی خود گفته بود از کشور ما برو بیرون… خوب این امر محال است چون ۴۰ درصد پزشکان و پرستاران در انگلیس خارجی هستند که اگر بیرون بروند عملا سیستم درمانی آنها تعطیل می‌شود.

دنیا نسبت به قبل آگاه‌تر شده گروه‌ها و انجمن‌های حقوق بشری زیادی ایجاد شده و رسانه‌ها برای این امر هم بسیار بیشتر از سال‌ها قبل است اما با همه این احوال می‌بینیم دنیا نسبت به قبل ناامن‌تر شده است به نظر شما دلیل این پسرفت چیست؟

به دلیل سقوط ارزشها؛ متاسفانه در ایران هم این مشکل بزرگ را داریم اتفاقاتی که اخیرا شاهدیم به همین دلیل است  در اروپا به خصوص انگلیس نیز وضعیت بسیار اسفناک‌تر است. در انگلیس علنا شاهد هستیم که  مقام،‌ ثروت و عنوان‌ها، جای ارزشها را گرفته حالا دیگر وضع به گونه‌ای شده که برای اهداف خود آدم می‌کشند قبلا برای افراد پرونده‌سازی می‌کردند و آنها را به زندان می‌انداختند، اما امروز دورهم می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند که مثلا باید فلانی حذف شود یا حتی می‌بینیم در آمریکا علنا اعلام می‌کنند که بدون دادگاه و وجود مدرکی به جرم‌های واهی افراد را به زندان می‌اندازند و نابودشان می‌کنند. من سالها پیش حدیثی از پیامبر اسلام خواندم که فرموده بود در آخرالزمان حقیقت مخفی می‌شود و بدی‌ها جای حقیقت را می‌گیرند آن موقع پیش خودم گفتم مگر می‌شود چنین اتفاقی بیفتد چه آن‌که حتی یک بچه هم می‌داند حقیقت چیست، اما اکنون به حکمت آن حدیث نبوی پی‌بردم.

با توجه به این مسایل نمی‌ترسید شما را هم حذف کنند؟

 اتفاقا همین سوال را چند سال پیش خبرنگاری در آفریقای جنوبی از من پرسید. آن سالها هرکس درباره فلسطین حرفی می‌زد فوری ترور می‌شد به خصوص در آفریقای جنوبی با آن شرایط حکومتی که داشت اما  من رفته بودم آنجا و برای آشکار شدن حقیقت سخنرانی داشتم. به آن خبرنگار هم گفتم ما در مذهب و مکتب خود آموخته ایم  و معتقدیم مرگ دست خداست. هیچ چیز یا هیچ کس نمی‌تواند زمان آن را جلو یا عقب بیندازد. بدترین کاری که می‌توانند با ما بکنند بهترین کاری است که ما آرزویش را داریم، یعنی شهادت و رفتن پیش خدا پس هیچ ابایی از کشته شدن درراه خداو بیان حقیقت نداریم.

اگر کسی بخواهد به انجمن شما و فعالیتهای بشر دوستانه‌تان بپیوندد چگونه می‌تواند با مجموعه شما مرتبط بشود؟

 ما در زمینه‌های مختلف گروه‌های تخصصی و سایت‌هایی داریم افراد می‌توانند به سایت ما www.hrc.org ایمیل بزنند و تقاضای خود را مطرح کنند اما در این میان دو اصل مهم  نیز هست یکی تخصص و دیگری موقعیت جغرافیایی.

 یعنی اگر کسی از تهران یا شهرهای دیگر ایران بخواهد عضو مجموعه شما شود با محدودیت مواجه می‌شود؟

 بله؛ تقریبا زیرا در مباحث حقوقی و بررسی پرونده‌ها نیاز به حضور فیزیکی افراد است و از طریق مجازی نمی‌توانند خیلی از کارها را انجام بدهند.

در بحث اسلام‌هراسی گفتید این دولت‌ها هستند که برای منافع خود وارد فضا شده‌اند، لطفا کمی بیشتر توضیح بدهید؟

 نفرت‌افکنی محصول متغیرهای زیادی است ازجمله رسانه‌ها، دولتمردان و فضاسازی‌هایی که  می‌شود مثلا  در کلیپی که در فضای مجازی پخش شده دختری را به جرم  مسلمان بودن در دانشگاه از روی پله‌ها  پرت می‌کنند یا خانمی را در دادگاه با چاقو می‌زنند و می‌کشند چون محجبه است و…. اینها  همه محصول فضاسازی‌هایی است که  این متغیرها ایجاد کرده‌اند، در یک مورد جوانی در اتوبوس با لگد به شکم زن مسلمان حامله‌ای زده بود؛ وقتی در دادگاه  فیلم آن اتفاق را نشانش دادند گفت به شدت از کاری که کرده‌ام شرمنده‌ام و از دوستان مسلمانم خجالت می‌کشم کار خیلی بدی انجام داده‌ام از خودم بابت چنین رفتار زشتی تعجب می‌کنم… این یعنی او تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار گرفته و در یک شرایط خاص خارج از آنچه تاکنون بوده و به آن اعتقاد داشته است رفتار کرده، متاثر از همین فضا سازی‌ها، بنابر آمار میزان جرم و جنایت توسط مسلمانان درغرب تنها ۷درصد است.

اما به شکلی در فضاسازی‌ها از مسلمانان  حرف می‌زنند  و آنها را معرفی می‌کنند که  تصور عامه نسبت به مسلمانان  بسیار تغییر کرده است. ما اخیرا گزارشی در انجمن حقوق بشر اسلامی داشتیم در رابطه با نفرت پراکنی‌هایی که هالیوود ضد مسلمانان انجام داده تقریبا در هیچ فیلمی در هالیوود نیست که مسلمانان را در قالب دزد، لاابالی، قاتل و تروریسم به تصویر نکشیده باشد و نمادهای اسلامی را با کارهای ناشایست نشان ندهد، اصلا شما مسلمانان را در جایگاهای واقعی میان مردم در این فیلم‌ها نمی‌بینید و این موضوع محصول فضاسازی‌است که نفرت‌پراکنی و اسلام‌هراسی ایجاد می‌شود و از سوی دولت‌های غربی مدیریت و هدایت می‌شود تا به نفع خود برای پوشاندن ضعف‌های خود از آن بهره ببرند.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار