تاریخ انتشار :

قرقیزستان

طرح تحصیلات دینی در برنامه های دولت سکولار قرقیزستان

دولت قرقیزستان سیاست های جدیدی را در حوزه دینی اتخاذ کرده است و این حوزه در آستان تحول جدی است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از رایزنی فرهنگی در قرقیزستان، کمیسیون دولتی امور ادیان قرقیزستان طرح تحصیلات دینی را به منظور بررسی جامعه و کارشناسان این کشور تدوین و منتشر کرد.

تهیه ‌کنندگان این طرح پیشنهادی اعلام کردند: در دولت سکولار قرقیزستان مراکز دینی از دولت جدا هستند، اما از جامعه جدا نیستند. این مراکز در فعالیت‌های آموزشی خود نباید نقش دولت را ایفا کنند.

هر شهروند قرقیزستان مجاز است، پس از کسب تحصیلات اجباری پایه عمومی طبق قانون “آموزش” قرقیزستان – در مدارس متوسطه (مدارس دینی) پس از اتمام کلاس نهم و در دانشگاهها پس از اتمام کلاس یازدهم مدارس عمومی به کسب تعالیم دینی بپردازد.

افرادی که تحصیلات تخصصی دینی و مدرک معتبر آن را داشته باشند؛ می‌توانند به‌عنوان معلمان و مدرسان مراکز دینی مشغول بکار شوند. تدریس دروس دینی بصورت کلاس‌های خصوصی و خارج از محیط مرکز آموزشی دینی ممنوع هست.

آموزش دینی در کشور قرقیزستان در دو قالب ارائه خواهد شد که شامل آموزش دینی تخصصی و دوره های آموزش دینی کوتاه مدت ویژه بزرگسالان و افراد زیر سن بلوغ است.

آموزش دینی تخصصی فقط در مراکز آموزش دینی متوسطه و عالی ارائه می‌شود که برنامه درسی این مراکز به تائید کمیسیون کارشناسی دینی رسیده و فاقد هرگونه افکار و عقاید دینی و یا مطالب سازمان‌های ممنوع در قرقیزستان باشد.

دوره‌های کوتاه‌مدت تعالیم دینی ویژه بزرگسالان و افراد زیر سن بلوغ نیز توسط مراکز آموزشی دینی و سازمان‌های دینی بر مبنای برنامه‌های آموزشی تائید شده توسط مراجع مسئول ارائه می‌شود. مدت آموزش در دوره‌های کوتاه‌مدت حداکثر یک سال است.

سازمان‌های دینی مجاز هستند، نسبت به ارائه تعالیم دینی و تربیت پیروان خود طبق موازین و ضوابط دینی داخلی خود که خلاف قوانین قرقیزستان نباشد؛ اقدام نمایند.

برهمین اساس، سازمان‌های دینی می‌توانند دوره‌های کوتاه ‌مدت دینی را طبق قوانین قرقیزستان به‌ صورت دوره‌های آموزشی  کوتاه‌ مدت، کلاس‌ها و اردوهای تابستانه برای افراد دانش‌آموزان در اوقات غیر مدرسه‌ای و بر اساس برنامه آموزشی غیر مدرسه ‌ای با درخواست کتبی والدین و یا سرپرستان دانش‌آموزان ارائه دهند مشروط بر اینکه دانش‌آموزان در مدارس عمومی مرتب حضورداشته باشند و نیز تحصیلات پایه عمومی (۹ سال) را طبق قوانین آموزشی قرقیزستان کسب کرده باشند.

تنها سازمان‌های دینی ثبت ‌شده در جمهوری قرقیزستان مجاز به تأسیس مراکز آموزشی دینی هستند. این مراکز باید به ثبت رسمی در ارگان دولتی امور ادیان این کشور برسند. در صورت نقض آشکار قوانین قرقیزستان، بر اساس تصمیم مؤسسان، ارگان مختار و حکم دادگاه؛  مرکز آموزش دینی باید منحل شود.

علاوه بر دروس دینی؛ پنج درس اجباری ازجمله تاریخ قرقیزستان، انسان و جامعه، تاریخ ادیان، زبان قرقیزی و ادبیات قرقیزی باید در مراکز آموزشی دینی تدریس شود. محتوای درس‌های عمومی بر اساس دستور مشترک ارگان‌های مسئول در حوزه ادیان و آموزش طبق سطح تحصیلی موردنیاز دانش‌آموزان تعیین می‌گردد.

در برنامه درسی دانشگا‌های دینی ۱۰ درس اجباری از جمله تاریخ قرقیزستان، حقوق و جامعه، دین‌شناسی، زبان قرقیزی، زبان روسی یا زبان خارجی، جغرافیا، جامعه‌شناسی، تاریخ جهان، روان‌شناسی و علوم تربیتی و فناوری اطلاعات تدریس می‌شود. محتوای درس‌های عمومی بر اساس دستور مشترک ارگان‌های ذیربط در حوزه ادیان و آموزش طبق سطح تحصیلی موردنیاز دانشجویان تعیین می‌گردد.

مدرک پایان تحصیلات دینی متوسطه و عالی به‌ عنوان مدرک استاندارد دولتی محسوب نمی‌شود. بودجه مراکز آموزشی دینی کشور از وجوه دریافت شده از مؤسسین، درآمدهای حاصله از فعالیت‌های آموزشی، مشاوره، علمی-پژوهشی، نشر کتاب و نیز وام‌ها و اعتبارات بلاعوض و هزینه‌های ثبت‌نام دانشجویان یا دانش‌آموزان تامین می‌شود.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار