تاریخ انتشار :

الازهر

حجاب با استناد به آیات قرآن و استدلال‌های کلام وحی امری واجب است و این مسئله قابل اجتهاد نیست

مرکز بین‌المللی فتوای الازهر با استناد به آیه ۳۱ سوره «نور» و آیه ۵۹ سوره «احزاب» بر وجوب فریضه حجاب برای بانوان تأکید کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از پایگاه خبری «الأمه»، مرکز بین‌المللی فتوای الازهر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حجاب با استناد به آیات قرآن و استدلال‌های کلام وحی امری واجب است و این مسئله قابل اجتهاد نیست و هیچ فردی حق مخالفت با احکام ثابت و قطعی آیات قرآن را ندارد.

در این بیانیه ضمن هشدار نسبت به ترویج برخی ادعاها مبنی بر عدم فرض مسئله حجاب آمده است: افراد غیرمتخصص و عموم نباید در این مسئله وارد شوند.


مرکز بین‌المللی فتوای الازهر در ادامه به برخی آیات قرآن که دلالت قطعی بر مسئله وجوب حجاب برای بانوان دارد، اشاره و آورده است: خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره نور «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ: و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند» و آیه ۵۹ سوره احزاب «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا: اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است» بر واجب بودن حجاب برای بانوان تأکید دارد.

در این بیانیه آمده است: هنگامی که اسلام به زنان اجازه داد که صورت و دست‌های خود را  آشکار کنند و زنان را به پوشاندن غیر این دو دستور داد، در حقیقت در پی حفظ فطرت و زنانه‌ بودن آن‌ها بود و اسلام در این حکم در پی این بود که مانع از آن شود که زنان تنها یک جسم و شهوت به حساب بیایند.
مرکز فتوای الازهر در این بیانیه تأکید کرد: اگر فردی منصفانه به مسئله حجاب نگاه کند، به این مسئله پی خواهد بود که پوشش اسلامی به نفع زن است و این پوشش متناسب با فطرت انسانی است، قبل از این که یک امر دینی باشد.
این مرکز در پایان از مروجان این گونه احکام و فتواها خواست که زبان خود را از ارائه احکام‌های شرعی بدون سند و دلیل بازدارند و مسئله فتوا را به علما و متخصصان صاحب‌نظر در این زمینه بسپارند.
یادآوری می‌شود، مسئله واجب بودن فریضه حجاب اخیرا در جامعه مصر جنجال‌برانگیزشده و برخی هنرمندان و فعالان رسانه‌ای این کشور فراخوان‌هایی برای ممنوعیت حجاب در کشور صادر کرده‌اند.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار