تاریخ انتشار :

قزاقستان

معرفی کمیسیون دولتی امور ادیان قرقیزستان

کمیسیون دولتی امور ادیان قرقیزستان در چهارم مارس ۱۹۹۶ میلادی به دستور رئیس‌جمهور این کشور تأسیس و پس از اصلاحات در سال ۲۰۰۹ وابسته به ریاست جمهوری قرقیزستان شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، این کمیسیون ارگان و نهاد اصلی و مسئول شکل‌گیری و اجرای سیاست‌های دولتی در حوزه ادیان و هماهنگی فعالیت‌های مراجع دولتی قرقیزستان در این حوزه است و حدود ۵۰ کارشناس دارد.

مرکز بررسی اوضاع دینی نیز یکی از زیرمجموعه‌های این کمیسیون به شمار می‌آید و نمایندگان این کمیسیون در استان‌های مختلف حضور دارند.

مهم‌ترین فعالیت‌های کمیسیون ادیان قرقیزستان شامل برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جهت پیشگیری از افراط‌گرایی و رادیکالیسم، انجام بررسی‌های کارشناختی گروه‌ها و جریانات دینی، آثار و فعالیت‌های آنان، ثبت گروه‌ها و مراکز دینی، انجام تحقیقات علمی درباره علما، اماکن دینی و دیگر موضوعات، معرفی مراکز آموزشی دینی خارجی به متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، مشاوره و رایزنی در خصوص چگونگی آموزش دینی در قرقیزستان و انجام اقداماتی در راستای تحکیم گفتگوی میان ادیان و مذاهب مختلف است.

این کمیسیون در سایت اینترنتی خود فهرست مراکز دینی رسمی ثبت شده در قرقیزستان و نیز گروه‌ها و جریانات دینی ممنوع شده را منتشر کرده است.

این کمیسیون همکاری‌های خوبی با کشورهایی همچون کویت، اتحادیه اروپا، ایران، آمریکا، ترکیه، روسیه و ازبکستان برقرار کرده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار