تاریخ انتشار :

ترویج بی دینی از رادیو زمانه

خوانندگی برای زنان منافاتی با دین ندارد!

بعد از گذشت بیش از بیست سال از فروپاشی شوروی که سرسختانه با دین و اعتقادات مذهبی مردم مبارزه کرد، گرایش مردم تاجیکستان به دین و مراسم‌ مذهبی افزایش یافته، چهره‌های معروف جامعه نیز نمی خواهند از این قافله عقب بمانند، این همه در حالی است که دولت فعلی تاجیک هم به دنبال مبارزه با دین است.

به گزارش رهیافتگان: گرچه این گزارش بطور کلی سخن از چهره های مشهور به میان می آورد اما نکته مشهود آن، نگرانی از پیوستن خوانندگان زن به اسلام و گرایش های اسلامی آنان است که موجب می شود این گزارش به سمت آن متمایل شود. این رادیو پس از معرفی دو خواهر خواننده ای که به تازگی به سفر روحانی حج رفته اند تلاش کرد با ایجاد تردیدهایی آن را کمرنگ جلوه دهد و سفری نشان دهد که به دنبال اهداف مادی است.

زمانه در ابتدا خبر داد: از مدتی پیش دو خواننده مشهور تاجیک، شبنم ثریا و خواهرش فرزانه خورشید، به زیارت کعبه رفتند و تصاویری از خود در حال طواف منتشر کردند که به تیتر اول رسانه‌های داخلی تاجیکستان تبدیل شد.

شبنم ثریا و دخترش شریفه عکس‌هایی از خود در سفر حج منتشر کردند

شبنم ثریا و دخترش شریفه عکس‌هایی از خود در سفر حج منتشر کردند

به گزارش رادیو زمانه، روز ۲۴ ژوئیه، رسانه‌های تاجیکستان نوشتند که دو خواهران شبنم ثریا و فرزانه خورشید عکسی با لباس کامل اسلامی از خود منتشر کرده‌اند و در حال آمادگی برای حج عمره هستند. کمی بعد، در صفحه فیسبوکی شبنم ثریا ویدیویی از فرزانه خورشید منتشر شد که با لباس کاملا پوشیده در کعبه قدم می‌زند.

گرایش هنرمندان تاجیک به حج بیشتر شده است

گرایش هنرمندان تاجیک به حج بیشتر شده است

این رسانه وابسته به پارلمان هلند در ادامه درباره بیوگرافی خانوادگی این دو دختر نوشت: او، دختر بزرگ ثریا قاسموا، خواننده پاپ تاجیک است که در دهه هفتاد و هشتاد و در دوران شوروی به شهرت رسید و حالا نیز گاهگاهی همراه با دختران خود شبنم ثریا و فرزانه کنسرت‌هایی در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار می‌کند. شبنم ثریا بعد از بازخوانی ترانه محلی افغانستان با عنوان «از کدامین سفر»، به عنوان بهترین خواننده سال ۲۰۰۶ در تاجیکستان انتخاب شد و در سال ۲۰۰۷ به عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل برگزیده شد و در یک آگهی در مورد ایدز در تاجیکستان حضور داشت.

معمولا مردم به کسانی که میراث خانوادگی خود را به خطر می اندازند نگاه مثبتی ندارند و آنها را سرزنش می کنند، بنابراین رادیو زمانه پس از معرفی این دو خواهر کوشید حضور آنان در خانه خدا را در تضاد با منافع خانوادگی نشان دهد. گزارش زمانه، خوانندگی را میراثی خواند که به سختی به این دو دختر رسیده و حالا آنها به راحتی در حال نابودی آن هستند، عنوان ” میراث خانوادگی در خطر” نام بخشی بود که به این مساله اختصاص یافت و در آن به سختی های رسیدن به مشاغلی چون خوانندگی زنان در تاجیکستان و سخت تر از آن حفظ آن به عنوان یک میراث پرداخت و در ادامه مشقت های مادر این دو دختر را یادآور شد.

با آنکه دو خواهر خواننده تاجیکی تنها تصویری با حجاب کامل اسلامی در کعبه را در فیس بوک خود پست کرده اند و هنوز اظهارنظری درباره ادامه ترانه خوانی پس از سفر حج نداشته اند اما زمانه خواهر بزرگتر را که دارای شهرتی جهانی است ناقض قرار دادهای بین المللی خواند و در ادامه آن نیز با ادعای نگرانی هواداران، نگرانی را به میان هواداران کشاند تا بلکه با جوسازی، عرصه را برای دختران ثریا قاسموا تنگ کند.

رادیو زمانه همچنین در بخش دیگری کوشید همراه نشدن مادر در سفر حج را مخالفت با دختران نشان دهد و با استفاده از عبارت “چرا مادر همراهی نکرد؟” این مساله را القا کرد.

جلب نظر کردن، رفتار تبلیغاتی، گسترش میدان مخاطب از موارد دیگری بود که رادیو زمانه این دو خواهر را به آن متهم کرد.

باز ماندن از قافله هنر!
زمانه تلاش کرد چنین بنمایاند که رفتن به حج هیچ منافاتی با ادامه شغلی مانند خوانندگی برای زنان ندارد و در قدمی فراتر کوشید کسانی را که نتوانسته اند این دو را با هم جمع کنند افرد جامانده از قافله هنر نشان دهد: تا‌کنون دو خواننده زن تاجیک، منیژه دولت و ملکه سعید‌زاد، بعد از سفر حج صحنه‌ را ترک کردند و بقیه به هنر خود ادامه داده‌اند. جوره‌بیک مراد و افضل شاه از خوانندگان معروف و از اولین سراینده‌های به‌نام تاجیکستان هستند که به حج رفته‌اند و همچنان مثل قبل به سرایندگی خود ادامه می‌دهند.

منیژه دولت، خواننده زنی که بعد از سفر روحانی حج، خوانندگی را رها کرد و اکنون بر اساس نظر زمانه از قافله هنر جا مانده!

منیژه دولت، خواننده زنی که بعد از سفر روحانی حج، خوانندگی را رها کرد و اکنون بر اساس نظر زمانه از قافله هنر جا مانده!

دست آخر نیز رادیو زمانه این سوال را پیش کشید: حالا باید منتظر ماند و دید آیا شبنم و خواهرش پس از دیدار خانه خدا باز هم ترانه خواهند خواند یا این سفر پایان ترانه های آنهاست؟

اما آیا برای رادیو زمانه که مدعی بی طرفی و عدم قضاوت درباره دیگران است، بهتر نبود پیش از وارد کردن این همه اتهام و قضاوت کردن ها، سوال فوق را پیش می کشید؟

 

منبع: جام نیوز

اشتراک گذاری :


  1. رسول شمسی کیا گفت:

    درود بر شرفش

  2. سارا گفت:

    تو یک تاجیک با ید ایمان را داشته باشی

  3. مرتضی ایدانی گفت:

    من خبر از منیژه فعلا ندارم کجاست اما دوسال شنیدم امده ایران از مرز افقانستان بعد ازان دیگه هیچی نفهمیدم ومکافات شروع شد تا حالا به چه گناهی من نمیدونم اگر کسی ا ز منیژه خبر داره به من هم بگه چرانه

  4. مرتضی ایدانی گفت:

    اگر مکه رفتی ومن نرفتم بعد چی میشه تو میشی حاج خانم من چی کاش مو هم میبردی

آخرین اخبار