تاریخ انتشار :

مرکز پژوهش ­های اسلامی صدا و سیما

انتشار کتاب، آشنایی با مهارت های زندگی ازدیدگاه اسلام

مرکز پژوهش ­های اسلامی صدا و سیما کتاب «آشنایی با مهارت های زندگی ازدیدگاه اسلام» را به قلم مسعود شکوهی منتشر کرده است.

به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) مرکز پژوهش ­های اسلامی صدا و سیما کتاب «آشنایی با مهارت های زندگی ازدیدگاه اسلام» را به قلم مسعود شکوهی منتشر کرده است.

مهارت‌های زندگی، مجموعه‌ای از تکنیک ها، اصول و قواعدی است که زمینه تعامل وسازگاری انسان‌ها را با محیط و اطرافیان فراهم می‌سازد. با مجهزشدن به این مهارت‌ها می‌توان در برابر مشکلات پیرامونی برخوردی منطقی و کارساز داشت؛ از این رو در پیشگفتار این کتاب چینین آمده است:

فرد با کمک این مهارت ها، دانش و نگرش‌های خود را به توانایی واقعی بدل می‌سازد و از نیرو‌های نهفته خویش در جهت شادابی و بهبود وضعیت بهره می‌گیرد. او می‌آموزد که درشرایط ویژه، بازخورد‌های مناسب ازخویش نشان دهد و در معرض آسیب‌ها و کاستی‌ها قرار نگیرد.

مهارت‌ها شامل صفات خاص، خصوصیات شخصی و استعداد‌های بالقوه هستند که با تمرین و مهارت در وجود وی به رشد و شکوفایی نزدیک می‌شوند. انسان با سرمایه وجودی خویش می‌تواند احساسات و افکار و هیجان‌ها و ادراکاتش را تجزیه و تحلیل کند و بهترین گزینه را برای ادامه مسیر زندگی برگزیند. آدمی برای قرارگرفتن در این مسیر موفقیت آمیز باید در اصلاح رابطه خود باخدا، خود و دیگران گام بردارد و با استفاده از اصول و آموزه‌های دینی و علمی به اهداف متعالی نزدیک شود.

پژوهشگر ارجمند، جناب آقای مسعود شکوهی کوشیده است با استفاده از متون دینی و یافته‌های علمی، راهکار‌های ارزشمندی را برای کسب مهارت‌های زندگی، فراراه برنامه ریزان و برنامه سازان قرار دهد.

ساختار کتاب:

نویسنده کتاب را درسه فصل با عنوان های: مباحث مقدماتی، خود آگاهی، و مهارت‌های زندگی تدوین کرده و فصل نخست این از سه زیر فصل با عنوان‌های: ماهیت مهارت‌های زندگی، هدف از زندگی، تقسیم بندی کلی مهارت‌ها و اصول کلی مهارت‌های زندگی تشکیل شده است.

نگارنده در فصل دوم به بررسی موضوعاتی همچون: خود چیست؟، حیطه‌های بیرونی خود و تمرین خودشناسی و برخی توصیه‌ها پرداخته و همچنین در فصل سوم مطالبی همانند: مهارت گوش دادن، مهارت مدیریت هیجان ها، مهارت تصمیم گیری، مهارت‌های مقابله‌ای و مرحله‌های گفتگو در زبان زندگی بررسی شده است.

برشی‌هایی از کتاب:

دانشمندان درباره زندگی و هدف‌های آن و اصلی یا حاشیه‌ای بودن زندگی، بحث‌های مختلفی مطرح کرده و همه آن‌ها جایگاه بالایی برای زندگی در نظر گرفته اند.

در نگاه دینی، هدف نهایی از آفرینش انسان، عبادت است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ والإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛»:و جن و انسان را نیافریدم مگر اینکه مرا عبادت کنند (ذاریات: ۵۶)

بنابراین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیش نیاز زندگی «زنده» بودن است، زندگی می‌تواند بر پایه عبادت تنظیم شود و زندگی موفق با رعایت حدود دینی به عبادت خوب، کامل‌تر و عالی‌تر بینجامد و به تعبیری دقیق تر، زندگی، خودِ عبادت باشد.

برای برخی افراد، زندگی با تلخی‌ها و نامرادی‌ها و کاستی‌های فراوانی گره خورده است. آن‌ها زندگی را مطابق میل خود نمی‌یابند و از آن خسته می‌شوند، تا جایی که گاه به پوچی می‌رسند و تصمیم‌های خطرناکی، چون خودکشی می‌گیرند.

بسیاری از شکست ها، به دلیل ندانستن و غفلت از دانش‌ها و مهارت‌ها و دقت‌های لازم در زندگی است. با رعایت برخی قوانین بسیار ساده و توجه به برخی نکته‌ها که شاید در نگاه نخست بسیار هم پیش پا افتاده باشند تا اندازه زیادی می‌توان از تلخی زندگی کاست و به آن شیرینی بخشید و پرچم افتخار و پیروزی را بر بامش برافراشت. مجموع این اقدام‌ها و مطالب، دانش خاص و پیچیده‌ای نیست و در واقع، هدایت و کنترل دانش‌ها و رفتار انسان است.

بی شک، مجموعه مطالبی که با عنوان «مهارت‌های زندگی» مطرح می‌شود، از روشن‌ترین نمونه‌های دانش سودمند است و این دانش نه تنها در زندگی مادی، سودمند است، بلکه به شناخت شایسته‌تر حضرت حق نیز می‌انجامد.

اهمیت فراگیری و کاربرد این مهارت‌ها در زندگی تا آنجاست که در متون دینی نیز توجه خاصی به آن‌ها شده است.

شاید در نگاهی سطحی، این دانش‌ها بخشی از روانشناسی و سوغات خارج از مرز‌های اسلامی به نظر آید، ولی با نگاهی دقیق‌تر به منابع و متون اسلامی، آن‌ها را آکنده از گزاره‌های گوناگون این دانش می‌یابیم که نسخه‌های بی مانند و شفابخشی را برای بهبود زندگی در جهت هدف‌های الهی، می‌توان از آن‌ها به دست آورد.

معرفی الگو

انسان در پذیرش هر مطلب و آموزهای، الگوطلب و الگوپذیر است. یکی از بهترین و کوتاه‌ترین راه‌های تربیت، معرفی نمونه عملی است. انسان تلاش می‌کند خود را همانند الگو بسازد و گام در جای گام او بنهد. نمونه و الگوی معرفی شده، هر چه کامل‌تر و مناسب‌تر باشد، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.

انسان از آغاز تولد، ابتدایی‌ترین آموزه‌ها را به کمک الگو فرا می‌گیرد و این الگوپذیری با شدت و ضعف‌هایی در تمام دوره‌های زندگی وی ادامه می‌یابد. الگوی صالح، انسان را به صلاح می‌رساند و الگوی فاسد به فساد.

از آنجا که انسان در زندگی، بیشتر با امور محسوس سر و کار دارد و از روش‌های عینی بیشترین اثر را می‌پذیرد، روش الگویی بر جان وی می‌نشیند و در دلش رسوخ می‌کند. ازاین رو، مهم‌ترین مفاهیم و اندیشه‌ها را آنگاه که در قالب نمونه‌های عینی و مشهود عرضه شوند، کاملا درک می‌کند و احتمال پذیرش آن‌ها بالا می‌رود.

گفتنی است، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما کتاب «آشنایی با مهارت‌های زندگی ازدیدگاه اسلام» را در ۱۱۴ صفحه تدوین و نسخه الکترونیکی آن را سایت قائمه اصفهان منتشر کرده است.

علاقه مندان می‌توانند فایل پی دی اف کتاب «آشنایی با مهارت‌های زندگی ازدیدگاه اسلام» را از فایل زیر دریافت کنند

منبع: رسا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار