تاریخ انتشار :

مسجد شهر پتزبرگ در جنوب آلمان

مسجدی در آلمان که ترویج غذای حلال می کند

مسجد «پتزبرگ» آلمان در نظر دارد غذاهای کشورهای مختلف اسلامی را تا بهار سال آینده در رستورانی ارائه کند.

به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، مسجد شهر پتزبرگ برای بسیاری از ساکنان جنوب آلمان آشناست. مسجدی با نمای شیشه‌ای و مناره‌ای زیبا که در مرکز شهر خودنمایی می‌کند، ولی تنها ظاهر مسجد آن را منحصر به فرد نکرده است.

مسجد پتزبرگ نمونه‌ای از تلاش مسلمانان در اجرای برنامه‌های فرهنگی است. پنج ‌سال پیش، مسئولان مسجد برای کاهش مصرف انرژی، سیستمی خورشیدی را بر پشت‌بام آن بنا کردند؛ اتفاقی که تا آن زمان در هیچ یک از مساجد مسلمانان در آلمان نیفتاده بود.

آنها به تازگی نیز تصمیم گرفته‌اند که برای ترویج غذای حلال، رستورانی را در کنار مسجد بنا کنند. این رستوران، که در بهار سال آینده افتتاح خواهد شد، غذاهای حلال و متعلق به کشورهای اسلامی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

گونول یرلى، از مدیران جامعه مسلمانان پتزبرگ، در این باره می‌گوید: «غذاهای مسلمانان از کشورهای مختلف در این رستوران طبخ می‌شود. طبیعی است که رستوران فقط غذای حلال و هر آنچه براساس قرآن مجاز است، به مشتریان ارائه می‌دهد. بنابراین خبری از گوشت خوک یا نوشیدنی‌های الکلی در این رستوران نیست.»

وی افزوده است: «همه تلاش می‌کنیم تا به زودی کار ساخت رستوران به پایان برسد؛ چرا که رستوران باید پیش از ماه مبارک رمضان افتتاح شود. همچنین در طبقه بالای رستوران، چهار آپارتمان وجود خواهد داشت تا اگر مسافرانی به پتزبرگ آمدند، بتوانند شب را نیز به راحتی در این مکان بگذرانند. مهمان‌نوازی بخش مهمی از دین اسلام است.»

یرلی می‌گوید در اعیاد مختلف اسلامی، حدود هزار مسلمان از شهرهاى کوچک و بزرگ اطراف پتزبرگ به این مسجد می‌آیند، ولی به طور ثابت، هر جمعه ۲۰۰ نمازگزار در مسجد پتزبرگ نماز جمعه را برگزار می‌کنند.

به گفته وی هزینه ساخت رستوران و مسجد از امارات متحده عربی تأمین شده است. یرلی در این باره می‌گوید: «اسپانسرهای آلمانی به سختی از پروژه‌های اسلامی حمایت می‌کنند، ولی وقتی بودجه از خارج از کشور نیز تأمین می‌شود، مشکلات بسیاری به وجود می‌آید.»

ارتباط با اسپانسرهای خارجی، مسئولان مساجد در آلمان را با مشکل مواجه می‌کند. مسجد پتزبرگ در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به دلیل ارتباط با جامعه اسلامی ملی گوروش ترکیه، تحت نظارت اداره حفاظت از قانون اساسی بایرن قرار داشت، ولی در سال ۲۰۱۱، این اداره اعلام کرد که اتهامی متوجه مسجد پتزبرگ نیست.

یرلی از زمان افتتاح مسجد پتزبرگ (در سال ۲۰۰۵) به طور تمام وقت در آن کار کرده است. این مادر ۴۳ که دو سال پیش مدرک کارشناسی ارشد خود را در گفت‌وگوی بین‌مذهبی از دانشگاه وین گرفته است، می‌گوید: «هر سال حدود ۶ هزار بازدیدکننده از کتابخانه و سالن‌های نمازخانه زنان و مردان دیدن می‌کنند. همچنین در این بازدیدها، افراد می‌توانند با نسخه‌ای ۶۰۰ صفحه‌ای از قرآن آشنا شوند که به همه زبان‌های جهان ترجمه شده است.»

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار