تاریخ انتشار :

رافائل مائوریللو

اسلام‌شناس ایتالیایی، اربعین را پدیده‌ای صلح‌آمیز و فرامذهبی می‌داند

«رافائل مائوریللو»، اسلام‌شناس ایتالیایی، اربعین را پدیده‌ای صلح‌آمیز و فرامذهبی می‌داند که باید با کار پژوهشی و رسانه‌ای، جذابیت‌های آن را برای غیرمسلمانان بیش از پیش تبیین کرد.

به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)«رافائل مائوریللو» اسلام‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت اربعین حسینی از ابعاد مختلف راهپیمایی اربعین و دیدگاه اروپاییان نسبت به این پدیده گفت. وی اربعین را پدید‌ه‌ای صلح‌آمیز و عامل همدلی و همبستگی انسان‌ها می‌داند.

آشنایی اروپایی‌ها با اربعین پس از حمله آمریکا به عراق


مائوریللو درباره آشنایی اروپاییان با رویداد اربعین اظهار کرد: پیش از این در دوران دیکتاتوری صدام، شیعیان اجازه برگزاری مراسم اربعین را نداشتند؛ بنابراین اروپایی‌ها قبل از حمله آمریکا به عراق از این پدیده بی‌خبر بودند اما پس از سقوط صدام شیعیان عراق توانستند در انجام فرایض دینی خود آزادی به دست بیاورند.
وی افزود: به تدریج اخبار مراسم اربعین در رسانه‌های اروپایی بازتاب یافت و آنها کم کم با این رویداد آشنا شدند. البته تصور بیشتر اروپایی‌ها این است که تنها شیعیان عراق که پس از صدام آزادی دینی پیدا کردند در این مراسم حضور دارند و تعداد کمی از آنها می‌دانند که سایر ملیت‌ها هم در این مراسم حضور دارند و بخش عمده زوار اربعین غیر عراقی هستند.

زیارت؛ پدیده‌ای ملموس برای مسیحیان

وی درباره ارزیابی خود از پدیده اربعین و مشارکت میلیون‌ها انسان در این راهپیمایی به عنوان یک اسلام‌شناس گفت: به نظر من راهپیمایی اربعین از بعد فرهنگی یک پدیده رنگارنگ و مهم است. مسیحیان به ویژه در قرون گذشته زیارت‌های گروهی زیادی انجام می‌دادند از همین رو پدیده زیارت برای مسیحیان اروپا پدیده‌ای آشنا و ملموس است. البته تعداد زائران اربعین در مقایسه با زیارت‌های گروهی در ادیان دیگر قابل قیاس نیست. با توجه به تعداد بسیار زیاد زائران مدیریت این رویداد بسیار خوب انجام می‌شود و من از این امر شگفت‌زده هستم.
لزوم پژوهش بیشتر درباره اربعین
این اسلام‌شناس اروپایی افزود: راهپیمایی اربعین یک پدیده صلح‌آمیز است و مردم با نگاه همدلی و همبستگی زیارت می‌کنند. برای شناخت این پدیده باید کارهای پژوهشی زیادی حتی در ایران انجام شود. ما دو سال است که یک کنفرانس بین‌المللی درباره اربعین در ایران و عراق برگزار می‌کنیم. در آینده می‌توانیم در اروپا هم با همکاری دانشگاه‌ها چنین کنفرانس‌هایی را برگزار کنیم تا اروپایی هم با این پدیده بیشتر آشنا شوند.

جذابیت‌های پیاده‌روی اربعین

این استاد ایتالیایی در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک اروپایی فکر می‌کنید جذابیت‌های رویداد اربعین برای مخاطب اروپایی چیست، گفت: پدیده اربعین ابعاد جذاب زیادی دارد؛ نخستین مسأله، زیارت است. زیارت یک تجربه فیزیکی است که شما با پای پیاده راهی طولانی را طی می‌کنید. جنبه دیگر بعد معنوی و انسانی آن است.
وی در پایان تأکید کرد: شما در اربعین همه مسائل روزمره از قبیل کار و مادیات را کنار می‌گذارید و طی این تجربه، زندگی خود را کاملا وقف دین، معنویت و انسانیت می‌کنید. این مفاهیم در فرهنگ مسیحی هم هست و مسیحیان می‌توانند این پدیده را به خوبی درک کنند. امروز ما شاهد این هستیم که حتی مسیحیان نیز در این راهپیمایی شرکت می‌کنند و به عقیده من اربعین قابلیت این را دارد که در آینده بیش از پیش بعد بین‌المللی آن به جهانیان شناسانده شود.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار