تاریخ انتشار :

شیعیان دانمارک

وضعیت شیعیان در دانمارک در سال۱۳۸۴

دانمارک با جمعیت ۵ میلیون نفری از جزایر مختلف سرسبزی تشکیل شده است و حدود ۲۰ هزار نفر ایرانی و ۱۵ هزار نفر عراقی در آنجا ساکن هستند و به جز مرکز مذکور، مراکز دیگر اسلامی نیز _که بیشتر آنها در پایتخت این کشور قرار دارند_ فعالیت می کنند.

 

Denmarkj_4810

به گزارش رهیافتگان:  حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با بیان این که در کپنهاگ، پایتخت دانمارک؛ مسجد امام علی(علیه السلام) با مساحت ۲ هزار متر مربع در مرکز این شهر قرار دارد، گفت: این مرکز با همت و تلاش حجت الاسلام خادمی، نماینده بین الملل دفتر رهبری و نماینده مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) برای ایرانی ها، عراقی ها، لبنانی ها و افغانستانی های مقیم این کشود دایر شده است و روزهای شنبه و یکشنبه مدرسه ای جهت آموزش دانش آموزان با برنامه های متنوع اسلامی در آنجا دایر است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده افزود: مراسم های ماه مبارک رمضان و دهه محرم با حضور جمعیت یک هزار نفری ایرانیان و ۲ هزار نفری مسلمانان عرب زبان در این مرکز برگزار می شود که مداحان اهل بیت (علیهم السلام) و مبلغان در این مرکز برای اجرای برنامه و سخنرانی حضور می یابند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده

وی ادامه داد: مرکز اسلامی دانمارک دارای یک پایگاه اینترنتی است که در آن فعالیت های مسجد امام علی (علیه السلام) دانمارک و این مرکز، همراه با تصاویر و تبلیغ مباحث دینی و پاسخ به پرسش ها و مسایل شرعی انعکاس می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده اظهار داشت: یکی از نکات جالب در این مرکز، جذب افرادی است که از ابتدای امر برای تخریب و مبارزه به آنجا آمدند، اما اکنون جزو تبلیغ کنندگان دین اسلام شده اند؛ به عنوان مثال: یکی از دست اندرکاران برنامه های شبکه های ماهواره ای سلطنت طلب بعد از ۱۵ جلسه گفتگو با حجت الاسلام خادمی از فعالیت های گذشته خود پشیمان شد و در حال حاضر یکی از خبرنگاران این مرکز اسلامی شده است و بیشتر خبرها، به ویژه در شب های قدر و مناسبت های مختلف توسط وی مخابره می شود.

وی گفت: در این مرکز، استودیوی کوچکی ساخته شده است که توسط مسلمانان لبنانی برنامه های متنوع اسلامی و هنری تولید می شود؛ به عنوان مثال نوجوانان ایرانی و لبنانی، گروه سرود امام زمان (عجل الله تعالی) را تشکیل داده اند و در مناسبت های مختلف به اجرای برنامه می پردازند و یکی از برنامه های مفصل این مرکز در نیمه شعبان هرسال برگزار می شود که همره با سخنرانی خطیبان، برگزاری مسابقه و پخش سرودهای گروه مذکور می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده افزود: ساخت و تولید سرود های مناسب توسط گروه سرود مذکور سبب جذب بیشتر ایرانی ها به این مرکز شده است و سرودی که در مدح حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی) توسط این گروه تهیه شده بود، از طریق شبکه تلویزیونی جام جم جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

وی ادامه داد: در روز عاشورا در دانمارک راهپیمایی وسیعی انجام می شود و خانم “سمیرا خادم” که قبلا مسیحی بوده و اکنون شیعه شده است در اجتماع مسلمانان مقیم دانمارک به زبان دانمارکی درباره علت قیام و اهداف نهضت امام حسین (علیه السلام) سخنرانی می کند؛ ضمن آن که خانم سمیرا خادم مترجم ده ها کتاب همچون: امام علی (علیه السلام) صدای عدالت انسانی (نوشته جرج جرداق) ، مسأله حجاب (نوشته شهید مرتضی مطهری) ، اسلام چیست، مبحث نماز و … به زبان دانمارکی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده درباره نحوه خریداری این مرکز گفت: این مرکز با کرامت امام علی (علیه السلام) خریداری شد؛ چرا که در مزایده فروش آن یهودی ها با قیمت بالاتری قصد خرید آن را داشتند که حجت الاسلام خادمی به امیرالمؤمنین (علیه السلام) متوسل شد و یهودی ها از خرید آن منصرف شدند و جناب خادمی با توجه به این که تمام پول خرید را هم نداشت با اطمینان به کمک حضرت علی (علیه السلام) قرار داد را امضا می کند و در هنگام تحویل، یکی از تاجران لبنانی بقیه پول را به صورت قرض الحسنه به ایشان می دهد.

گفتنی است، دانمارک با جمعیت ۵ میلیون نفری از جزایر مختلف سرسبزی تشکیل شده است و حدود ۲۰ هزار نفر ایرانی و ۱۵ هزار نفر عراقی در آنجا ساکن هستند و به جز مرکز مذکور، مراکز دیگر اسلامی نیز _که بیشتر آنها در پایتخت این کشور قرار دارند_ فعالیت می کنند.

منبع: آینده روشن

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار