تاریخ انتشار :

کتاب گویای از سرزمین نینوا

در پیاده‌روی اربعین این کتاب را بشنوید

کتاب گویای «از سرزمین نینوا» براساس کتاب «چهل روز عاشقانه» به قلم «محمدرضا سنگری» تولید شده است. زائران اربعین می‌توانند در مسیر پیاده‌روی این روایات زیبا را رایگان بشنوند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)«اربعین»، بهشت مؤمنان و جهنم کافران است؛ روز قبله شدن کربلاست، روز تاریخ شدن عاشوراست و روز تبلور و تجسم و تفسیر ۱۱۴ سوره قرآن. اربعین یعنی جز «حسین(ع)» هر راهی به بیراهه یزید می‌انجامد. هر راهی بی‌کربلا، چاه است و هر روزی بی‌عاشورا، سیاه.

«از سرزمین نینوا» روایت «چهل روز عاشقانه» است. قصه وقایع و رویدادهای پس از شهادت «امام حسین (ع)» و یارانش تا روز «اربعین». بیان شداید و مصایب وارده بر اهل بیت (ع) ـ طی این چهل روز و زبان حال هر یک از بازماندگان نهضت «عاشورا». نثر روان و خواندنی نویسنده بر قدرت نفوذ قلم او افزوده و توانسته است به خوبی ابعاد حماسی و جنبه‌های عاطفی عاشورا و رویدادهای پس از آن را به رشته تحریر درآورد.

آنچه با خواندن این اثر دستگیرمان می‌شود آن است که می‌توان از دریچه سنگدلی و قساوت «امویان» و کاخ‌نشینان «کوفه» و «شام» و نیز کرامات خاندان «پیامبر (ص)» و زیبایی‌های عاشورا آشنا شد.

در حقیقت نوینسده با برگرفتن شعله‌هایی از نور و حقیقت آن واقعه، گذری بر سراسر آن تا اربعین داشته و با نثری زیبا و روان خوانندگان را بر خوان بی دریغ کرامت انسانی حسین (ع)، یارانش و آن بانوی بزرگوار ریگزارهای غم و خارستان های تازیانه، می‌نشاند.

سنگری نویسنده کتاب در توصیف کتاب خود توضیح می‌دهد: «من در این کتاب ابعاد مسئله اربعین و اینکه چرا اربعین این قدر مهم است و چرا امام حسین (ع) اربعین مکرر دارد را بیان کرده‌ام. هم از کاروان اسیران و نحوه رفتار آنها صحبت کرده‌ام و هم از میوه چیده از شاخسار عاشورا که همان اربعین است و جشن پیروزی اهل بیت به تفصیل در ۴۰ قسمت یاد کرده‌ام».

«محمدرضا سنگری» نویسنده و پژوهشگر ایرانی، متولد اول آبان ۱۳۳۳ در شوش است. وی فارغ‌التحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی از «دانشگاه تهران» است. «عاشوراپژوهی» یکی از حوزه‌های فعالیت محمدرضا سنگری است. فعالیت‌های پژوهشی او حوزه‌های متعددی چون ادبیات معاصر، ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نثر ادبی، شعر، فعالیت مطبوعاتی، تدریس و تدوین کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی را نیز دربرمی‌گیرد. پس از ریاست وی بر گروه برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، ادبیات اسلامی وارد کتاب‌های درسی شد.

سنگری از شاعران و نویسندگان پرکار معاصر است، ولی بیشتر در زمینه‌ نثر ادبی کار می‌کند. از وی تاکنون کتاب‌های متعددی چاپ و منتشر شده است که از آن جمله‌اند: «سوگ سرخ»، «پنجره معصوم»، «یادهای سبز»، «گلبرگ‌ها»، «یک جرعه تشنگی»، «سلام موعود»، «چهل روز عاشقانه»، «نقد و تحلیل ادبیات منظوم دفاع مقدس» در سه جلد و «پیوند دو فرهنگ ادبیات معاصر» که همگی از آثار منثور اوست.

کتاب گویای «از سرزمین نینوا» براساس کتاب «چهل روز عاشقانه» به قلم «دکتر محمدرضا سنگری» تولید شده است.(اینجا بشنوید)

محمد میرکیانی نویسنده و طراح برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اظهار داشت: کتاب «چهل روز عاشقانه» به قلم «دکتر محمدرضا سنگری» نوشته شده که به نوعی تحلیل و بررسی اربعین با نگاهی به زیارت اربعین است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

وی افزود: برنامه را بر مبنای این کتاب طراحی کردم و در پایگاه کتاب گویای پایگاه ایران صدا در چهار فصل که هرفصل ۱۰ قسمت است منتشر شده است، این اثر برای زائران اربعین فضا و محتوای متفاوتی را ارائه می‌کند. این کتاب به نوعی به لحاظ درونمایه تحلیل وقایع اربعین است.

منبع: فارس

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار