تاریخ انتشار :

مسجد مهم‌ترين پايگاه

نباید اجازه بدهیم مساجد کم‌کار باشند

در صدر اسلام مسجد مهم‌ترین پایگاه محسوب می‌شد به صورتی‌که پیامبر اعظم از آن برای همه امور استفاده می‌کردند. همان محراب نماز هم از واژه حرب و جنگ می‌آید که نشان از اهمیت آن دارد امام جماعتی که در مسجد نماز می‌خواند قطعاً وظیفه‌ای بیشتر از ادای نماز دارد و باید راهبر و امام اهل مسجد در امور مختلف باشد؛‌

14107038_5783864dccfd

 

 

به گزارش رهیافتگان- اسماء معتمد : در صدر اسلام مسجد مهم‌ترین پایگاه محسوب می‌شد به صورتی‌که پیامبر اعظم از آن برای همه امور استفاده می‌کردند. همان محراب نماز هم از واژه حرب و جنگ می‌آید که نشان از اهمیت آن دارد امام جماعتی که در مسجد نماز می‌خواند قطعاً وظیفه‌ای بیشتر از ادای نماز دارد و باید راهبر و امام اهل مسجد در امور مختلف باشد؛‌ چنانچه خود پیامبر اسلام و ائمه اطهار چنین بودند و سفارش می‌کردند تا از ظرفیت مسجد استفاده مطلوب بشود اما متأسفانه هرچه به جلو آمدیم و به قولی روشنفکر و متمدن شدیم از کارکردهای اصلی این پایگاه مهم و استراتژیک اسلامی دور شدیم؛ به‌‌صورتی‌که مسجد تنها برای ادای نماز شد و از کارکردهای دیگرش بازماند.
البته چند سالی است در برخی مساجد شاهد فعالیت‌های فرهنگی هستیم و برنامه‌های جانبی نسبتاً خوبی در مساجد برپا است اما واقعیت امر این است که این کارها کافی نیست. با خودمان روراست باشیم مساجد ما کم‌کار شده‌اند وگرنه قرض‌الحسنه‌ها بیشتر و پرتوان‌تر بودند و مجالی به نزول‌خواران و رباگیران داده نمی‌شد تا هر روز فربه‌تر و پروارتر شوند؛ قبول کنیم مساجد ما کم‌کار شده‌اند وگرنه خمس و زکات این اصول مهم اسلامی بیشتر مورد توجه بود و در جامعه اسلامی فقیر کم داشتیم یا اصلاً نداشتیم؛ قبول کنیم مسجد ما کم کار شده‌اند وگرنه به غیر از ماه مبارک رمضان و به‌خصوص شب‌های قدر، مساجد همیشه مملو از جمعیت بود؛ قبول کنیم مساجد ما کم کار شده‌اند وگرنه نوجوانان و جوانان بیشتر پاتوق‌شان در مساجد بود تا قهوه‌خانه‌ها و…؛ قبول کنیم مسجد ما کم‌کار شده‌اند و… البته شکی نیست که کانون‌های فرهنگی مساجد با کمک نیروهای مخلص بسیجی جان و رمق دارند و کارهایی انجام می‌دهند که انصافاً نمی‌توان از آن چشم پوشید اما اینها باز هم کم است زیرا در حدی نبوده تا عرفان‌های پوشالی را که مثل قارچ در جای جای جامعه اسلامی ما رشد کرده‌اند را از بیخ و بن ریشه‌کن کنند و شاهد این نباشیم تا با سوء‌استفاده از عقاید و باورهای دینی‌مان جولان بدهند.
چندی پیش با یکی از فعالان مبارزه با چنین عرفان‌های پوشالی گفت‌وگو داشتم. او می‌گفت اینها با نام معنویت و عرفان و ارتباط با خدا نیرو جذب می‌کنند یعنی روی خلأ‌های ما مانور می‌دهند و پول‌های کلان به جیب می‌زنند، در یکی از این عرفان‌ها که عرفان حلقه نام دارد آنها مدعی‌اند به صورت متافیزیکی عمل می‌کنند درحالی‌که این کار توسط اجنه انجام می‌شود و اعضای گروه را کم‌کم از مبدأ حقیقت دور می‌کنند. کار به جایی می‌رسد که در این نوع عرفان جعلی می‌گویند قرآن‌ها را از خانه بیرون ببرید تا حس عرفانی بهتری به شما دست بدهد، حسی که فقط شیاطین می‌توانند با چنین قضیه‌ای (حذف قرآن از زندگی) ایجادش کنند. می‌گویند این نمازهایی که می‌خوانید اتصال به مبدأ ندارد. باید مدتی نماز را کنار بگذارید تا اتصال صورت بگیرد. تصورکنید نوجوان یا جوانی که بخواهد با این پلکان سست به عرفان دست یابد به کجا می‌رسد؟! راستش این سخنان برای من خیلی سنگین و سخت بود که چگونه باید فضایی در جامعه اسلامی ما ایجاد شود تا فردی مسلمان و معتقد به درجه‌ای برسد که برای ارتباط با خدا، ‌نادانسته کتاب خدا و قرآن را از خانه و زندگی‌اش حذف کند و نماز را کنار بگذارد تا شاید ارتباط با خالق وصل شود؛ این یعنی کم‌کاری مسجد.
شاید شما هم مطالبی درباره افرادی که مدعی ارتباط با امام زمان هستند شنیده باشید؛ شیادانی که عده‌ای را دورخود جمع می‌کنند و با سوءاستفاده از باورهای دینی‌هایشان جولان می‌دهند یا کسی که خود را فرزند یا همسر امام معرفی می‌کند این‌ها یعنی کم‌کاری مسجد. اصلاً چرا باید در جامعه شیعی فرصت مجالی برای چنین شیادانی باشد؟! چرا در مساجد امام جماعت به بحث و بررسی این‌گونه معضلات نمی‌پردازد تا فرد مذهبی ما گرفتار این دام‌ها نشود؟! چرا اغلب مساجد تنها دو وعده نماز جماعت دارند و یک ساعت بعد از نماز مساجد بسته می‌شود، گویی وقت نماز تمام شد؟! خود من بارها شده است به دلیل ترافیک و عدم دسترسی به مسجد دیرتر از وقت موعد رسیده‌ام و درب مساجد بسته شده به ناچار پشت درب مسجد روی روزنامه‌ای که همراه داشته‌ام نماز خوانده‌ام ولی آیا این برازنده مسجد در یک جامعه شیعی است؟! چرا مسجد را محدود می‌کنیم و دچار کم‌کاری شده‌ایم؟!
خواننده گرامی بیایید دست در دست هم مساجد را از مظلومیت برهانیم. همه ما وظیفه داریم این پایگاه مهم و اساسی اسلامی را تقویت کنیم و از آن خود بدانیم. امام خمینی(ره) زمانی فرمود مساجد سنگر هستند، مساجد را خالی نگذارید؛ به واقع هم همین گونه است. دشمن از فعال بودن و شلوغی مساجد این پایگاه‌های استراتژیک می‌ترسد زیرا از همین مساجد بود که رزمندگان اسلام به جبهه‌ها رفتند و از دین و ناموسشان دفاع کردند از همین مساجد بود که تدارکات پشت جبهه خالصانه تأمین می‌شد و… پس حالا که درگیر جنگی به مراتب بزرگ‌تر و خطرناک‌تر یعنی جنگ نرم هستیم و دشمن باتمام قوا وارد میدان شده است نباید اجازه بدهیم مساجد کم‌کار باشند.

منبع : روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار