تاریخ انتشار :

سهیل اسعد

رسانه می‌تواند در حوزه تبلیغ خدمات بسیار خوبی را ارائه کند

اسلام‌شناس آرژانتینی به بهره‌گیری از ابزارهای هنری برای تبلیغ اسلام در قالب مستند در ۲۵ کشور اشاره و بیان کرد: مؤلفه‌های اسلامی و پاسخ به شبهات و هجمه‌ها در کنار تمدن‌سازی اسلامی، موضوعاتی است که در مستندهایم به آن‌ها توجه کرده‌ام.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)سهیل اسعد،‌ اسلام‌شناس آرژانتینی، است که اصالت لبنانی دارد؛ وی شیعه بوده و فعال‌ترین مبلغ اسلام در آمریکای جنوبی به شمار می‌رود. راه‌اندازی ۲۰ مرکز در کشورهای غربی،‌ سخنرانی و تدریس در دانشگاه‌ها، مراکز علمی،‌ کلیساها و مجامع دینی، تهیه ۲۵ مستند از اوضاع مسلمانان و فعالیت در ۲۵ کشور از جمله فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

 در رزومه فعالیت‌های خود به ساخت مستند با موضوع وحدت اسلامی، امام رضا (ع)، اربعین، جمکران و … اشاره کرده‌اید. ورود شما به عرصه مستندسازی بر چه اساس بوده و آیا درصدد بیان و طرح موضوعات خاصی بوده‌اید؟ این سؤال از آن منظر است که ظاهراً اصل فعالیت شما به تبلیغ دین اسلام و سخنرانی و گفت‌وگو در این رابطه مربوط می‌شود.

هنگامی که باب تبلیغ در زندگی من باز شد،‌ به این موضوع توجه کردم که معنی عام این موضوع یعنی سخنرانی،‌ خطبه‌خوانی و تدریس نیست، از همان ابتدا می‌دانستم که تبلیغ باب وسیعی دارد و از هر ابزاری برای رساندن پیام و معرفی دین اسلام به جهانیان بهره می‌گرفتم.

من ابزارهای تبلیغی را به خوبی می‌شناسم، به ویژه اینکه در عرصه هنر تئاتر فعالیت می‌کردم و می‌دانستم می‌توانم از این ابزار تبلیغی استفاده بسیاری کنم. مدت زمانی را به فعالیت در عرصه تلویزیون مشغول بودم و چند برنامه را به عنوان مجری ـ کارشناس اجرا کردم. این موضوع سبب شد که به اهمیت و جایگاه رسانه در تبلیغ اسلام پی ببرم. در آنجا بود که احساس کردم رسانه می‌تواند در حوزه تبلیغ خدمات بسیار خوبی را ارائه کند.

تفاوت مستند با برنامه تلویزیونی در این است که می‌تواند واقعیات را منتقل کند. برای فردی که نتواند به حرم امام رضا(ع) برود و معنویت این فضا را از نزدیک و به صورت حضوری ببیند و لمس کند، می‌توان با استفاده از مستند واقعیات را نشان داد تا بیننده نیز همین حس را تجربه کند.

همین موضوع سبب شد که روی مستند تأکید و تمرکز داشته باشم. البته معیار خاصی در انتخاب موضوع مطرح نبود؛ موضوعاتی را که به نظر ما اهمیت داشت و درباره آن صحبت فراوان می‌شد در قالب مستند ارائه می‌کردم. برای مثال پس از رفتن صدام از عراق،‌ اربعین جلوه جدیدی یافت و با شکوه ویژه‌ای برگزار شد و که درصدد بیان و انتقال آن به جهانیان برآمدیم و درباره آن مستند ساختیم.

همین طور درباره جمکران چنین اقدامی صورت دادیم و مسائلی را که احساس می‌کردیم اهمیت دارد و مردم باید آن را ببینند،‌ در قالب مستند و با موضوع تبلیغ دین اسلام منتقل کردم.

 برای ساخت این مستندها از همکاری چه نهادها، شخصیت‌ها و افرادی بهره گرفتید و آیا اسپانسری برای تأمین بودجه آنها داشتید؟ هزینه ساخت آنها را چطور فراهم کردید؟

هر مستند را با روش خاصی می‌ساختیم. در این زمینه همکاری سازمان‌ها و اسپانسرها متفاوت بود. گروهی از دوستان مستندساز دارم که فعالیت اصلی آنها فیلمبرداری و ساخت فیلم و برنامه تلویزیونی است که در شبکه‌های الکوثر،‌ الثقلین، الولایه و … مشغول به فعالیت هستند.

این گروه گاه خودشان از شبکه و گاه از خیّران بودجه می‌گرفتند تا فیلمی با رویکرد تبلیغ اسلام بسازیم. حتی پیش آمده بود که بدون بودجه نیز فیلم ساختیم و در این راستا برای خدا کار کردیم و علاقه ما دلیل انجام این کار بود، در حالی که هیچ امکاناتی نداشتیم.

گاهی نیز آنها امکانات را تهیه می‌کردند و پس از اینکه مستند ساخته می‌شد اقدام به فروش آن به شبکه می‌کردند. در همین راستا شبکه‌های مختلف نیز پیشنهاداتی را مبنی بر ساخت مستند به ما می‌دادند که این نیز بخشی از فرایند تولید مستند به شمار می‌رفت.

در همین زمینه از مؤسسات مرتبط با موضوع نیز کمک می‌گرفتیم تا هزینه ساخت مستند را تقبل کنند که از آن جمله می‌توان به بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد که هزینه ساخت مستند حرم امام رضا را برعهده گرفت.

در مصاحبه‌هایی که پیش از این داشتید از تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ایران و تدریجی بودن آن به عنوان یک کشور توانمند و دارای سه عنصر سازنده، که نقطه قوتی در برابر آمریکا و دشمنان اسلام است، دفاع جانانه کردید. آیا این گونه موضوعات هم در مستندهای شما نمود و بروز داشته است؟

به صورت مستقیم به این موضوعات نپرداخته‌ام. همان‌طور که می‌دانید، ارتباط عناصر اسلام ناب با هم، یک ارتباط ارگانیک است؛ به این معنی که هر عنصری از اسلام، سهمی از تمدن را ایجاد می‌کند. برای مثال ما اربعین را در قالب یک مستند مطرح کردیم. شاید این احساس وجود داشته باشد که اربعین به صورت مستقیم با تمدن‌سازی ارتباطی ندارد، ولی اربعین، فرهنگ حسین، عاشورا، شهادت،‌ فعالیت جهادی و فداکاری است که همگی این عناصر در تمدن‌سازی نقش ایفا می‌کنند.

این عناصر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اسلام وجود دارند و همگی در ساخت تمدن سهیم هستند. مطالبی که در مستندها مطرح شده است بی‌ربط با تمدن نیستند. همه این موارد که با هم جمع شوند،‌ مرتبط با تمدن‌سازی خواهند شد.

با توجه به اینکه فضای بین‌المللی تا حدودی ضد اسلام و تشیع است، آیا موضوعی را در این رابطه در مستندهای خود به منظور تبیین و نمایش این گونه مسائل اختصاص داده‌اید؟

مستندی که به صورت مستقیم در برابر موضوعاتی که علیه اسلام و به صورت تبلیغات سوء از سوی جامعه بین‌الملل مطرح می‌شود، پاسخگو باشد نساخته‌ام، ولی پاسخی در مستندهایم برای برخی تهمت‌ها و شبهه‌ها داشته‌ام. برای مثال مستندی درباره حقوق زن در ونزوئلا یا برخی از مسائل را که به انقلاب اسلامی ایران مربوط بود در قالب مستند ساختم.

در این مستندها به دفاع از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که ارزش‌های اسلامی دارد و در جهان به‌عنوان الگو برای دیگر کشورها معرفی می‌شود،‌ پرداخته‌ام و شبهات و هجمه‌های رسانه‌ای را جواب داده‌ام.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار