تاریخ انتشار :

در امتداد غدیر

شیخ فرانسوی، پزشکی را رها کرد تا علوم اسلامی بیاموزد

شیخ جمال

وهابیون در حال تخریب چهره‌ی اصیل اسلام هستند و در این شرایط به نظر من بهترین و مهم ترین وظیفه‌ی شیعیان این است که هر چه بیشتر با آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) انس و الفت داشته باشند و به آن بزرگواران تقرب پیدا کنند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) شیخ جمال ۳۶ساله و اصالتا فرانسوی است. او ۸ سال در لبنان درس دین خوانده و از اعضای موثر الزهرا یکی از مهم ترین و سرشناس ترین مراکز شیعیان اروپا است. مرکزی که بعد از وقوع انقلاب اسلامی و تحت تاثیر این اتفاق بزرگ تاسیس شده و مهم‌ترین دغدغه‌اش بیداری عقول خفته و غفلت زده ی مردمان اروپا است. پیاده سازی-هانیه زمامدار

در فرانسه مشغول تحصیل در رشته ی پزشکی بودم. در زمان دانشجویی با اسلام آشنا شدم . این آشنایی از طریق سید یحیی القواصمی بود‌ .زمانی که با اسلام آشنا شدم خیلی در شک و تردید بودم برای همین خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و همین باعث شد اشتیاق عظیمی برای بیشتر دانستن در مورد اسلام در من به وجود بیاید. از سید یحیی کمک خواستم و به او گفتم میخواهم در حوزه‌ی دین تحصیل کنم. او به من گفت هیچ می‌دانی تحصیل و مطالعه در حوزه‌ی علوم دین بسیار سخت و مشکل است؟ من به ایشان گفتم بله کاملا مطلع هستم ولی با این حال میخواهم علوم اسلامی رو فرا بگیرم.

سید یحیی القواصمی

سید یحیی القواصمی

ما در این مرکز یکسری فعالیته‌های معمولی داریم. مثل نماز جماعت نماز جمعه‌ها که اغلب شیعیان این فرایض رو انجام میدهند ولی تکیه اصلی مرکز ما روی تمرکز در بطن و عمق دین است. یعنی این که چگونه می‌توانیم بر اساس اسلام به عنوان دینی که خداوند به ما هدیه کرده جامعه را تغییر بدهیم و صلح و برابری و عدالت را برای جهان به ارمغان بیاوریم.

شیخ جمال می‌گوید سید یحیی القواصمی تحت تاثیر امام خمینی (ره) این تشکل و مرکز را راه انداخت. او می گوید: سید یحیی بعد ازملاقات با امام خمینی(ره) دگرگون شد و اسم این دگرگونی را معنویت می گذارد و می گوید: با همین سرمایه مرکز الزهرا پایه گذاری شد. به واقع سرمایه انقلاب اسلامی هم چیزی نبود جز همین معنویت. امروز با قاطعیت می‌شود گفت خمینی کبیر با دست خالی و با اندیشه معنوی که از اندیشه خون بر شمشیر پبروز است بدست آورده بود دستگاه ظلم و جور را از سرزمین ما برچید و همین سرمایه بود که چشم دل بسیاری را خیره کرد.  بلکه این سید یحیی القواصمی است که بنیان مرکز شیعی در فرانسه پایه گذاشت تا از آرمان های اصیل اسلام دفاع بکند.

شیخ جمال در ادامه ی صحبت‌های خود در این مورد می‌گوید: با توجه به تجربیاتی که به دست آوردم متوجه شدم فرانسوی‌هایی که اصالتا فرانسوی هستند و به سوی اسلام می‌آیند خیلی بیشتر به سمت اندیشه‌های شیعی جذب می‌شوند. منظورم این است که افکار سلفی‌ها و وهابیون برای این قبیل فرانسوی‌ها اصلا جذابیت ندارد و خیلی کم به طرف این افکار می روند و این یک حقیقت مسلم است که بیشتر مواقع، وقتی یک فرانسوی اصیل، اسلام رو به عنوان یک دین قبول می‌کند، جذب اندیشه‌های شیعی می‌شود و به طرف وهابی‌ها نمی‌رود.
وهابیون در حال تخریب چهره‌ی اصیل اسلام هستند و در این شرایط به نظر من بهترین و مهم ترین وظیفه‌ی شیعیان این است که هر چه بیشتر با آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) انس و الفت داشته باشند و به آن بزرگواران تقرب پیدا کنند. بزرگترین موهبت الهی برای ما عشق به اهل بیت (ع) است و همین عشق پاسخ مناسبی برای تبلیغات منفی علیه شیعیان است. مردم وقتی با تبلیغات منفی وهابی‌ها روبرو می‌شوند خیلی زود متوجه می‌شوند که این تبلیغات عاری از حقیقت است و ترس و خشونت ایجاد می‌کند و درحالی که ما شیعیان عشق به خدا و نوع دوستی اهل بیت را ترویج می‌کنیم به نظر من زیباترین پاسخ همین عشق است!.

درک کاری که امام حسین (ع) کرد خیلی مهم است. آن حضرت نماد مبارزه با ظلم است و در مقابل یزید که یک ظالم تمام عیار بود به پا خواست. به گمان من درک ماهیت قیام امام حسین (ع) در زمانه‌ی ما اهمیت بالایی دارد. شیعیان باید تلاش کنند تا عمق این قیام را بفهمند و به دیگران هم ابلاغ کنند. باید کمی از داستان گویی فاصله بگیریم و سعی کنیم مغز و مفهوم حرکت امام را درک کنیم تا بتوانیم مثل آن حضرت عمل کنیم. امروز هم چیزی فرق نکرده و همچنان دستگاه ظلم و جور برقرار است. باید از خودمان بپرسیم اگر امام حسین(ع) در روزگار ما حضور داشتند چه می‌کردند؟

شیخ جمال طاهری-امام حسین

شیخ جمال طاهری-امام حسین

اگر پاسخ درستی برای این پرسش پیدا کنیم خیلی از مسائل را می‌توانیم به سادگی حل کنیم. امروزه شیعیان پایه گذار پدیده‌های تازه‌ایی در عالم هستند و مردم هم این دستاورد‌ها را درک می‌کنند. تنها نقطه ضعفی که ما را تهدید می‌کند، این است که از روح اسلام فاصله بگیریم. خوب توجه کنید، همین روح اسلام بود که باعث شد انقلاب ایران به رهبری امام خمینی (ره) اتفاق بیافتد. اگر این روح و جنبه‌ی روحانی اسلام را زنده نگه داریم، یعنی همان چیزی هست که امام خمینی(ره) آن را زنده کردند و به ما آموختند که ما تمام امکانات رو برای پیروزی داریم. مصداق آن هم انقلاب اسلامی است که به عنوان میراث امام خمینی (ره) همچنان پابرجاست. یادمان نرود که به واسطه ی تعالیم امام خمینی(ره) که الهام گرفته از اسلام اصیل شیعی بود، انقلاب پیروز شد و با لطف و عنایت خدا همچنان زنده و پویاست.

ندای امام خمینی(ره) در امتداد ندایی که در دهم محرم سال ۶۱ هجری از سرزمین تف‌دیده‌ی نینوا برخاست،جان‌های شیفته و مشتاق بسیاری را در جهان امروز نشانه گرفت.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار