تاریخ انتشار :

جولیا تورسن اهل سوئد

جولیا تورسن: در اسلام، زنان به خاطر شخصیتشان دیده می­ شوند

بانوی تازه مسلمان امریکایی - مشروبات الکلی

قرآن در مقایسه با کتاب مقدس بسیار معتبر است و هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است. اگر کریسمس را با ماه رمضان مقایسه کنید، جشن گرفتن برای ماه رمضان معقول‌تر از جشن کریسمس است. همچنین مسئله ارزش نهادن به زنان و مردان بر اساس شخصیت و میزان تقوایشان است نه بر اساس ظاهر و میزان جذابیتی که دارند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) گفتگو با خانم جولیا تورسن تازه مسلمان اهل سوئد، گزارش از: بنت الهدی مفخمی، ترجمه: زهره رنجبر

در اسلام همه‌چیز بر پایه‌ی منطق بناشده و بسیار واضح است. قرآن با گذشته سال­ها (در مقایسه با کتاب مقدس) همچنان دست‌نخورده و معتبر باقی‌مانده است. موضوعی که بارها به آن پرداخته‌شده ارزش نهادن به زنان و مردان بر اساس شخصیت و میزان تقوای آن‌هاست و ظاهر و جذابیت آن‌ها ملاک نیست.

جولیای عزیز به خاطر قبول این مصاحبه از تو تشکر می­کنم. لطفاً از خودت بگو

جولیا تورسن هستم. در اوت سال ۱۹۹۳ به‌عنوان اولین فرزند خانواده در سوئد به دنیا آمدم. همراه پدر و مادر در یک شهر کوچک بزرگ شدم. الآن یک برادر دارم. هفت‌ساله بودم که پدر و مادرم از هم جدا شدند.  به همین دلیل گاهی با پدر و گاهی با مادر زندگی می‌کردم. پس از مدتی مادر با آقایی آشنا شد و با  او ازدواج کرد. از این ازدواج نیز دو خواهر دارم.

من و اعضای خانواده‌ام افرادی بی‌اعتقاد یا کافر بودیم. کریسمس، عید پاک، چله تابستان و تعطیلات را نه از جنبه‌ی مذهبی، بلکه به‌عنوان بخشی از سنت‌های رایج در سوئد جشن می‌گرفتیم. همیشه فکر می‌کردم که چرا باید برای این مراسم جشن بگیریم؟ دلیلش چیست؟ جشن‌های تکراری همراه با خوراکی‌های بسیار، الکل و برنامه‌های تلویزیونی تکراری و رفتن به کلیسا. ما بیشتر برای مراسم ازدواج، خاک‌سپاری و تعمید به کلیسا می‌رفتیم. چیزی که خیلی از افراد تنها به دلیل پایبندی به سنت‌ها انجام می‌دادند.

فرهنگ مصرف الکل در سوئد بسیار گسترده است. مردم آخر هفته‌ها در حال نوشیدن هستند. الکل در رستوران‌ها، مراسم‌های مختلف، در طول شام و هرجایی که فکرش را بکنید در دسترس است. بااین‌حال هیچ‌وقت علاقه‌ای به نوشیدن آن نداشتم. منظورم این است که بیش از هر چیز با دیدن عوارض منفی زیاد الکل از آن اجتناب می‌کردم. بدون الکل هم می‌توان شاد بود و خود را سرگرم کرد.

چگونه با اسلام آشنا شدید؟

من و خانواده‌ام در ژوئیه سال ۲۰۱۱ برای تعطیلات به آلانیا ترکیه سفر کردیم. دوست داشتم آب‌وهوای گرم و فرهنگ متفاوت آنجا را تجربه کنم.

ما خیلی دیر، حدود ساعت سه نیمه‌شب رسیدیم. یادم می‌آید داخل اتوبوس نشسته بودم و با تمسخر به حال افرادی که درست کنار مسجد زندگی می‌کردند می‌خندیدم. حتماً سرسام می‌گرفتند. اما وقتی در بالکن اتاق هتل ایستادم، در همان نزدیکی مسجدی را دیدم که صدای آن مردم را به خواندن نماز دعوت می‌کرد. بسیار زیبا بود و چیزی را درون من بیدار کرد. چیزی شبیه به اینکه می‌خواهم بیشتر بدانم. روزی چند بار این صدا را می‌شنیدم و با شنیدنش احساس غیرقابل وصفی به من دست می‌داد.

به سوئد که برگشتم خیلی ناگهانی با یک دوست عرب در اسکایپ آَشنا شدم. بعد از چند ماه صحبت کردن باهم دوست شدیم. تصمیم گرفتم به دیدنش بروم. به کشورش رفتم و در طول کریسمس و تعطیلات سال نو (و چه‌بهتر که از این مراسم فرار کردم) حدود سه هفته در آنجا ماندم.

دوباره به سوئد برگشتم. ماه ژوئن درسم تمام شد. هم‌زمان با تحصیل، در خانه علوم اسلامی را مطالعه می‌کردم و هر چه بیشتر می‌خواندم برایم منطقی‌تر می‌شد.

دوباره به همان کشور برگشتم و تصمیم گرفتم سه ماه دیگر در آنجا بمانم. دفعه پیش ماه رمضان بود و با روزه گرفتن آشنا شدم و اعیاد آن‌ها را تجربه کردم. هرروز معنی سوئدی قرآن را می‌خواندم و احساس می‌کردم اسلام برای من مناسب‌ترین راه است. احساس می‌کردم در خانه‌ی خودم هستم.

در نوامبر ۲۰۱۲ به سوئد بازگشتم و درنهایت در دسامبر ۲۰۱۲ شهادتینم را گفتم.

 چه چیز در اسلام شما را به خود جذب کرد؟

در اسلام همه‌چیز بر پایه منطق بناشده و بسیار واضح است. قرآن در مقایسه با کتاب مقدس بسیار معتبر است و هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است. اگر کریسمس را با ماه رمضان مقایسه کنید، جشن گرفتن برای ماه رمضان معقول‌تر از جشن کریسمس است. همچنین مسئله ارزش نهادن به زنان و مردان بر اساس شخصیت و میزان تقوایشان است نه بر اساس ظاهر و میزان جذابیتی که دارند. این ازجمله نکات قابل‌تأملی است که در اسلام وجود دارد. یکی از دلایل اصلی گرویدن من به دین اسلام ممنوعیت مصرف الکل بود. به نظر من دلیل محکمی برای این ممنوعیت وجود دارد و همین مرا برای مسلمان شدن متقاعد کرد.

جولیا تورسن-تازه‌مسلمان-سوئد

جولیا تورسن-تازه‌مسلمان-سوئد

واکنش خانواده نسبت به مسلمان شدنتان چه بود؟ دراین‌باره با اطرافیان و آَشنایان به مشکلی برنخوردید؟ در حال حاضر ازدواج کردید؟

قبول مسئله اوایل برای خانواده‌ام دشوار بود. فکر می‌کنم خواهر و برادرم خیلی زود متوجه ماجرا شدند. مادرم بیش از دیگران ناراحت شد. شاید تصور می‌کرد این گرایش در من زودگذر است. اما پس از مدتی درنهایت با حقیقت کنار آمد.

پدرم هیچ‌وقت در این مورد صحبت نکرده و نظرش را نمی‌دانم.

با شوهرم در اوت سال ۲۰۱۴ آشنا شدم و باهم ازدواج کردیم.

گسترش اسلام در کشورتان چگونه است؟

مهاجران زیادی از ترکیه، ایران، عراق، سومالی، لیبی و لبنان در سوئد زندگی می‌کنند. از سایر کشورهای اسلامی مانند مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، مصر، اردن مهاجرانی داریم که در اینجا زندگی می‌کنند. افرادی نیز مثل من مسلمان شده‌اند.

تعداد مسجدها رو به افزایش است. گوشت حلال در مناطق پرجمعیت مسلمان‌نشین به‌آسانی در دسترس است. در بیرون زنان محجبه زیادی را می‌بینم و کلمه سلام‌علیکم را بسیار می‌شنوم.

ازنظر شما زیباترین آیه قرآن کدام است؟ چرا؟

خداوند در سوره انشراح آیات ۵ و ۶ می‌فرماید به‌یقین با هر سختى آسانى است! مسلماً با هر سختى آسانى است. این وعده خداوند است. او به ما اطمینان می‌دهد که باید در شرایط سخت روی حرف او تکیه کنیم. باید صبور باشیم چرا که به ما قول داده بعد از هر سختی راحتی خواهد آمد.

نظرتان در مورد حجاب چیست؟ آیا حجاب تأثیری در زندگی خصوصی شما داشته است؟ آیا حجاب تنها به زنان اختصاص دارد؟

حجاب تنها در پوشاندن موها خلاصه نمی‌شود. ما باید شکل بدن خود را بپوشانیم. باید مراقب اعمال، رفتار و طرز صحبت کردنمان باشیم. راستگو باشیم. آرایش نکنیم، عطر نزنیم و به ابروهایمان شکل ندهیم. به دیگران خیره نشویم و با صدای بلند نخندیم.  پوشیدن لباس‌های مقبول و آبرومند و همچنین داشتن نگاه پاک مختص به مردها نیز هست.

اوایل مسلمان شدنم تصور می‌کردم مسلمان شدن بدون حجاب مشکلی ندارد. اما الآن حجاب دارم و حتی نمی‌توانم کنار گذاشتن آن را تصور کنم. عاشق حجابم چرا که به من احساس آزادی و راحتی می‌دهد.

جولیا تورسن-تازه‌مسلمان-سوئد-حجاب

جولیا تورسن-تازه‌مسلمان-سوئد-حجاب

به‌طور ویژه چه چیز شما را به اسلام جذب کرد؟

ممنوعیت الکل. و همین‌طور ارزش دادن به زنان بر اساس شخصیتشان نه برای رنگ مو یا شکل لباسشان. این برخورد بسیار منطقی و معقول است.

اولین باری که نماز خواندید چه احساسی داشتید؟ روزی پنج نوبت نماز برایتان سخت نبود؟

نمازخواندن خیلی راحت بود. احساس کمال می‌کردم. نماز را در خانه‌ی یک امام جماعت و همراه خانواده‌اش خواندم. از طریق یوتیوب جملات و معانی آن را یادداشت کرده بودم. یادگیری نماز و حفظ جملات آن دو هفته طول کشید.

اگر بخواهید درباره‌ی زیبایی اسلام و آرامش و صلحی که در این دین یافتید صحبت کنید چه می‌گویید؟

اول اینکه خدا را به خاطر هدایتم شکر می‌کنم. هدایت یک موهبت است. دوم از شوهرم تشکر می‌کنم. چرا که با کمک او بود که توانستم به‌عنوان یک مسلمان هویت خود را پیدا کنم. پس از ازدواج بیش‌ازپیش با اسلام و زندگی مسلمانان آشنا شدم. سوم از خانواده و اقوام بی‌نظیر همسرم تشکر می‌کنم. آن‌ها من را به‌عنوان یک مسلمان تازه‌وارد باکمال میل پذیرفتند. همه­تان را بیش‌ازاندازه دوست دارم. چهارم از خانواده و دوستانم تشکر می‌کنم. چرا که من و شوهرم را به‌عنوان مسلمان پذیرفتند و به انتخابم احترام گذاشتند.

از توجه شما بسیار سپاسگزارم. خداوند حفظتان کند و در این مسیر ثابت‌قدم بدارد.

اشتراک گذاری :


  1. Violetta گفت:

    سلام من میخوام باهاتون از طریق روبیکا ارتباط بگیرم ولی متاسفانه راه ارتباطی نزاشتین…
    یه سوال داشتم ازتون…
    از کجا میشه تازه مسلمانان شهرمو پیدا کنم، برای یه طرحی احتیاج دارم به یه تازه مسلمان که بیاد و از تجربیاتش بگه.ممنون میشم جواب بدین…

    • edvardo گفت:

      سلام در تلگرام به همون ادرس روبیکا وارد کانالمون بشید و از ادمین تلگرام بپرسید در روبیکا هم راه ارتباطی با مدیران هست التبه تعجب کردم گفتید راهی نیست

آخرین اخبار