تاریخ انتشار :

بنیاد طاها

بنیاد طاها یک نهاد خوشنام شیعه در شهر لکهنو هند

«سید امتیاز عباس رضوی» روحانی شیعه هندی و مسئول شبکه کابلی «طاها تی‌وی» گفت: بنیاد طاها، یکی از نهادهای فعال شیعیان شهر «لکهنو» مرکز ایالت اوتارپرادش هند است که موفق شده اعتماد مسلمانان و غیر مسلمانان این شهر را به خود جلب کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)«بنیاد طاها» (Taha Foundation) از جمله نهادهای فعال شیعیان در شهر لکهنو هند است. این بنیاد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و خیریه یک نهاد خوشنام در این شهر به شمار می‌رود.

«سید امتیاز عباس رضوی» مسئول شبکه کابلی «طاها تی‌وی» (Taha TV) درباره فعالیت‌های این بنیاد و وضعیت شیعیان هند توضیحاتی را ارائه داد که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

همزیستی شیعیان و اهل سنت هند

 

به گفته وی بنابر آمارهای غیر رسمی برآورد می‌شود در حال حاضر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون شیعه در هند زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها در ایالت اوتارپرادش ساکن هستند. شیعیان هند از نظر انجام امور و مراسم دینی خود بسیار فعالند، اما از نظر سیاسی حضور آنان در جامعه هند کم رنگ است و در تحولات سیاسی این کشور موضع و رهبری واحدی ندارند. در هر شهر انجمن‌های شیعی وجود دارند که مراسم دینی را در آنجا مدیریت می‌کنند.
به گفته رضوی، شیعیان و اهل سنت هند روابط دوستانه‌ای با هم دارند. مثلا اهل سنت در مراسم عزاداری محرم به صورت پر شور شرکت می‌کنند و مسلمانان از هر مذهبی در مساجد و مراسم یکدیگر حضور می‌یابند.
وی در مورد بنیاد طاها گفت: این بنیاد در شهر لکهنو در ایالت اوتارپرادش واقع است. در حال حاضر بنیاد طاها دارای ۱۰ عضو هیئت مدیره است که «محمد فیاض باقر حسینی» ریاست آن را بر عهده دارد.
به گفته وی بنیاد طاها در حوزه‌های رسانه، آموزش، بهداشت و امور خیریه فعالیت دارد. مهمترین فعالیت‌های این بنیاد عبارتند از:

۱ – طاها تی‌وی (Taha TV)

 

سید امتیاز عباس رضوی می‌گوید: در ابتدا طاها تی‌وی یک شبکه کابلی بود که در ماه‌‌های محرم، صفر و رمضان برنامه‌های مذهبی برای مخاطبین در سراسر هند تولید و پخش می‌کرد. اکنون طاها تی‌وی برنامه‌های خود را در شهر قم تولید می‌کند و برای پخش در اختیار شبکه‌های اسلامی علاقه‌مند قرار می‌دهد. برنامه‌های تولیدی طاها تی‌وی علاوه بر هند، در پاکستان، آمریکا و اروپا نیز مخاطب دارد. محتوای این برنامه‌ها که به زبان اردو ساخته می‌شود به گونه‌ای است که اختلاف برانگیز نباشد و برادران اهل سنت نیز از آن استفاده می‌کنند. کارشناسان این برنامه‌ها از مسلمانان و علمای هندی و پاکستانی‌ هستند. برنامه‌های تولیدی این شبکه در یوتیوب و فیسبوک قابل دسترسی است.

۲ – بیمارستان خیریه طاها (Taha Hospital)

 

به گفته این روحانی شیعه، در آوریل سال ۲۰۱۷ بنیاد طاها، بیمارستان خیریه‌ای در منطقه «مصاحب‌گنج» لکهنو ساخت. این مرکز در سالروز میلاد حضرت علی(ع) افتتاح شد. بنیانگذار این بیمارستان «مولانا نظر عباس رضوی» هدف از تأسیس این بیمارستان را کمک به افراد کم درآمد جامعه فارغ از هر دین و مذهبی اعلام کرده است. بیماران در این مرکز با قیمت ناچیزی معاینه می‌شوند و از آنها آزمایش‌های پزشکی گرفته می شود؛ در صورت نیاز نیز داروی رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. روزانه ۱۵۰ نفر در این بیمارستان معاینه و درمان می‌شوند.

۳ – مدرسه طاها (Taha School)
رضوی در ادامه فعالیت مدرسه طاها را این گونه شرح می‌دهد: در این مدرسه کودکان مسلمان و هندو به یادگیری دروس رسمی می‌پردازند. در کنار این آموزش‌ها، دانش‌آموزان مسلمان با مفاهیم و موضوعات اسلامی مانند روخوانی قرآن و عقاید اسلامی هم آشنا می‌شوند.

طبق گفته رضوی، سر فصل‌های دروس این مدرسه که از امکانات خوبی برخوردار است، مطابق با استانداردهای مدارس هند آماده شده است. در این مدرسه علاوه بر دانش‌آموزان شیعه و اهل سنت، تعدادی دانش‌آموز هندو هم تحصیل می‌کنند که نشان از اعتماد هندوها به این بنیاد دارد.

۴ – فعالیت‌های فرهنگی

این روحانی شیعه درباره فعالیت‌های فرهنگی بنیاد طاها می‌گوید: این بنیاد مجله‌ای را با عنوان «مریم» منتشر می‌کند که ۱۸۰۰ مشترک دارد. این مجله به زبان اردو منتشر و در آن به موضوعات اسلامی و به ویژه مسائل مربوط به زنان مسلمان پرداخته می‌شود. شماره‌های منتشر شده این مجله در پایگاه اینترنتی آن به آدرس WWW.Maryammagazine.net در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رضوی در پایان تصریح کرد: همچنین سایت خبری و دینی اشراق به آدرس WWW.Ishraaq.in اخبار روز جهان و مطالب مختلف فرهنگی و اسلامی را در دسترس مخاطبان می‌گذارد. این سایت روزانه بیش از ۲ هزار بیننده دارد.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار