سوره مائده آیه5
کفر به ایمان چیست که همه اعمال را باطل می‌کند؟

و در تفسیر قمی آمده که امام (علیه‏‌السلام‏) فرموده کفر به ایمان عبارت است از اینکه کسی ایمان بیاورد ، و سپس اهل شرک را اطاعت کند .

مائده ایه5

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) کفر به ایمان به چه معناست؟ معیار و شاخص ایمان کیست؟ سوره مائده آیه 5

و مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمٰانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَهِ مِنَ الْخٰاسِرِینَ

هرکس به ایمان کفر بورزد، اعمال خویش را، باطل نموده و در قیامت از زیانکاران خواهد بود { سوره مائده- آیه ۵}

امام حسن عسکری علیه‌السلام به نقل از امام باقر علیه‌السلام در تفسیر این آیه فرمودند:

تَفْسِیرُهَا فِی بَطْنِ اَلْقُرْآن:ِ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِوَلاَیَهِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ. وَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ هُوَ الْإِیمَانُ.

تفسیر این آیه در بطن قرآن عبارت است از؛ ولایت علی علیه‌السلام، چرا که [ولایت] امیرالمومنین علی علیه‌السلام، تمام ایمان است.(1)

 

مائده-آیه5 - کفر به ایمان-غدیر

مائده-آیه5 – کفر به ایمان-غدیر

در تفسیر عیاشی در ذیل جمله : و من یکفر بالایمان فقد حبط عمله … ، از ابان بن عبد الرحمان روایت آمده که گفت : من از امام صادق (علیه‌‏السلام‏) شنیدم می‏فرمود : کمترین عاملی که یک فرد مسلمان را از اسلام خارج می‏سازد این است که بر خلاف حق رأیی بدهد ، و پای آن رأی ایستادگی هم بکند ، زیرا خدای تعالی فرمود : و من یکفر بالایمان فقد حبط عمله ، و نیز فرمود : منظور از من یکفر بالایمان ، کسی است که به آنچه خدای تعالی امر فرموده عمل نکند ، و به أمر خدا راضی نباشد.

و در تفسیر قمی آمده که امام (علیه‏‌السلام‏) فرموده کفر به ایمان عبارت است از اینکه کسی ایمان بیاورد ، و سپس اهل شرک را اطاعت کند .

و در کتاب بصائر از ابی حمزه روایت آورده که گفت : من از امام باقر (علیه‏‌السلام‏) از معنای کلام خدای عز و جل سؤال کردم که فرموده : و من یکفر بالایمان فقد حبط عمله ، و هو فی الاخره من الخاسرین فرمود : تفسیر این آیه در بطن قرآن است ، و معنایش این است که هر کس به ولایت علی کفر بورزد چنین و چنان می‏شود ، چون علی (علیه‏‌السلام‏) همانا ایمان است.

 در تبیین اینکه بر چه اساسی، مقصود ایمان در این آیه وجود مبارک مولی الموحدین امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابی طالب علیهما السلام است، به حدیثی از رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله استناد می شود که علاوه بر بسیاری از منابع شیعی، در منابع اهل سنت نیز نقل شده است؛ و آن حدیثی است که رسول مکرّم در روز جنگ احزاب (خندق) هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام به نبرد با عمر بن عبدود رفت بیان فرمود:

برزَ الإیمانُ کلُّه إلی الشِّرکِ کلِّه (2)

امروز همه ایمان در برابر همه شرک آشکار شد.

 

———————————————————————————————————————————————————————————————–

1- بحار الانوار، ج ۳۵، ص ۳۶٩

2- در منابع شیعی:  ارشاد القلوب (دیلمی): ج۲ ، ص۶۴   – إثبات الهداه (شیخ حر عاملی): ج ۳، ص ۴۵۶  –   الطرائف: (سید بن طاووس):  ج۱،  ص ۶۰ –   بحار الأنوار (علامه مجلسی): ج ۳۹ ، ص ۳  –    إحقاق الحق  (قاضی نور الله تستری):  ج۱۶، ص ۴۰۵  –  کنزالفوائد (ابوالفتح کراجکی): ج۱،  ص ۱۳۷  – البرهان (علامه بحرانی): ج ۴ ، ص۴۳۳ –
تأویل الآیات الظاهره فی فضائل العتره الطاهره: (علامه سید عبدالحسین شرف الدین): ج۱،  ص۴۴۴

در منابع اهل سنت:  ینابیع الموده (القندوزی): ج۱، ص ۲۸۱ – شواهد التنزیل (حاکم حسکانی): ج ۲، ص۱۶  –  شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید): ج ۱۹، ص۶۱ –  وسیله النجاه (مولوی محمد مبین هندی): ص ۸۴  – حیاه الحیوان الکبری (کمال الدین محمد دمیری):  ج ۱، ص ۲۴۹ – تاریخ مستبصر (شیبانی دمشقی): ج۱، ص ۶۸

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: