تاریخ انتشار :

 یورونیوز

زکات شبیه مالیات‌ بر دارایی است که در کشورهای مختلف اعمال می‌شود

زکات که در کشورهای اسلامی یکی از فروع دین است و صدقه واجب نیز شناخته می‌شود، می‌تواند الگویی برای کاهش نابرابری اقتصادی در بیشتر کشورهای غربی باشد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) «ادیم یونس» فعال امور بشردوستانه پاکستانی‌تبار اهل انگلیس در مطلبی در  یورونیوز نوشت: مؤسسات خیریه مسلمانان براساس مفهوم زکات عمل می‌کنند که شبیه مالیات‌ بر دارایی است که در کشورهای مختلف اعمال می‌شود.

برای مثال،‌ مسلمانان انگلستان سالانه ۳۷۱ پوند به ازای هر نفر به عنوان زکات به مؤسسات خیریه پرداخت می‌کنند که بیشتر از اهدایی‌های جامعه یهودیان و دوبرابر مبالغ اهدایی مسیحیان به امور خیریه می‌شود.

البته پرداخت زکات بیشتر در روزهای عید به‌ویژه عید فطر، انجام می‌شود، اما این یک جریان مداوم در میان مسلمانان تلقی می‌شود که در بیشتر مواقع آن را پرداخت می‌کنند.

این مؤسسات خیریه همیشه برای کمک به مسلمانان و غیرمسلمانان دایر بوده‌اند. اگرچه برخی مؤسسات خیریه اسلامی مختص مسلمانان هستند، اما اکثر آنها صرف نظر از اعتقادات، به افراد مختلف در جامعه کمک می‌کنند.

اگرچه خیرات و پرداخت زکات به عنوان مسئله‌ای اساسی در اسلام مطرح بوده است، اما اخیراً بسیاری از افراد از نقش این امر در ایجاد تحولات اجتماعی آگاهی یافته‌اند، به ویژه این‌که مسلمانان ساکن انگلیس، اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر آگاهی اجتماعی بالاتری پیدا کرده و ثروتمندتر شده‌اند و در این اقدامات خیرخواهانه حضوری پررنگ‌تر دارند.

این اقدامات خیرخواهانه، زمینه‌ای برای مقابله با نابرابری در کشورهای اروپایی و سراسر جهان محسوب می‌شود.

امروزه در جوامع غربی فاصله طبقاتی روز به روز در حال بیشتر شدن است. ممکن است راه‌حل برای این مشکل را در سنت‌های خیرخواهانه و بشردوستانه مسلمانان یافت. برای مثال زکات می‌تواند الگویی برای حل مشکلات و نابرابری اجتماعی در کشورهای غربی باشد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار