تاریخ انتشار :

استان «قنا»ی مصر

شهر گلدسته های مصر

استان«قنا» در مصر به دلیل وجود مساجد قدیمی و جدیدی بی شمار به شهر گلدسته ها مشهور شده است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)    به نقل از vetogate، استان «قنا»ی مصر در دل خود مساجد قدیمی و جدیدی را جای داده است، به همین دلیل به این شهر، شهر گلدسته ها اطلاق می شود و گلدسته های تاریخی این استان را دربرگرفته است و در مراسم ها و اعیاد مملو از نمازگزاران است.

در این استان مساجد قدیمی  و جدیدی وجود دارد که اطلاعاتی درباره ۱۰ مسجد این آستان ارایه می شود.

۱- مسجد«سید عبدالرحیم القنائی» یکی از مساجد قدیمی است که در عصر ایوبی در مصر ساخته شده است.

۲- مسجد « العمری» در شهر قوص با مساحت چهار هزار متر مربع از ارزش های دینی، قدیمی و تاریخی به شمار می آید و قدیمی ترین مسجد این شهر است. نمای جلو این مسجد سه متر از زمین بالاتر است و ارتفاع پشت آن به چهار متر می رسد.

این مسجد باوجود اینکه مکانی برای ادای نماز است، به دلیل موقعیت و سازه اش مکانی برای کاوش و کشف و کسب اطلاعات است، به همین دلیل این مسجد  پشتوانه دینی و جنگی و یاری گر اسلام بوده است.

۳- مسجد«العمری» در روستای «هو»در شهر نجع حمادی است، این مسجد باتوجه به نزدیکی ۱۰۰ متری رود نیل، بسیار در آب های نیل فرو رفته است. این مسئله باعث می شود که ما نتوانیم تاریخ تاسیس این مسجد را به طور دقیق تعیین کنیم.

۴- مسجد«ابی سلمی» یکی از مهمترین مساجد معلق است. این مسجد اوایل دهه ۶۰ تاسیس شد. طبقه زیر زمین آن پاساژ تجاری است و این مسجد در طبقه دوم قرار دارد.

۵- مسجد «المغربی العتیق» در منطقه بازار الفوقانی قرار دارد و در سال ۶۰۴ هجری مطابق با ۱۲۰۷ میلادی ساخته شده است. این مسجد به محمد المغربی منسوب است. در این مسجد حدیث و تفسیر به دست شیخ «علی عبدالرازق» قاضی این منطقه در آن زمان تدریس می شد.

۶ – مسجد «ناصر» دومین مسجد بزرگ شهر قنا و مهمترین آن است، این مسجد دربرابر کلیسای ارتدکس قبطی قرار دارد. وجود این مسجد و کلیسا درکنار یکدیگر باعث شده است تا ساکنان آن، این منطقه را «منطقه وحدت ملی» بنامند.

۷- مسجد«الغفور الرحیم» مناره اسلامی روشنگری و تبلیغاتی است که در نشر افکار اسلامی میانه رو سهیم بوده است.

۸- مسجد «علی السید» در الحصوایه از مساجد بزرگی است که در مساحت ۸۰۰ متر مربع احداث شده است و ۹ هزار نمازگزار گنجایش دارد.

۹- مسجد«الاخلاص» در شهر العمال است که در مدتی تعدادی از گروههای تروریستی از جریان های فکری افراطی برآن مسلط شدند و از این مسجد به نشر افراط افراط گرایانه خود اقدام می کردند. اما این گروهها نابود شدند و مدیریت آن را اوقاف مصر برعهده گرفته است.

۱۰- مسجد «المستشار السهید محمد عبدالفتاح» در شرق بهجوره در شهر نجع حمادی است که جدیدترین مسجد ساخته شده در عصر حاضر به شمار می آید.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار