تاریخ انتشار :

عید قربان

آداب و رسوم برگزاری عید قربان در کشورهای همجوار ایران

ـ خرید لباس، میوه، شیرینی و خشکبار، دید و بازدید و طبخ غذاهای ویژه از آداب و رسوم کشورهای افغانستان، قزاقستان و روسیه در عید قربان است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) عید قربان یا عیدالاضحی در کشورهای مختلف با آداب و رسوم متفاوتی برگزار می‌شود. در برخی کشورها همچون ایران ممکن است همانند سایر اعیاد اسلامی مورد توجه باشد و کسانی که پیش از این به حج تمتع رفته‌اند و افرادی که خود تمایل دارند به قربانی کردن بپردازند.

در برخی کشورهای اسلامی این آداب شکل پررنگ‌تری به خود گرفته است؛ از جمله آنها می‌توان به افغانستان اشاره کرد که اگرچه بسیاری از آداب مردم این کشور درباره حج مشابه رسوم ایرانیان است.

 

افغانستان

عید قربان همانند عید فطر در افغانستان حائز اهمیت بسیار بوده و مردم این روز را مانند عید نوروز که ایرانیان مراسم صله رحم، خرید شیرینی‌، لباس و … را در آن دارند، برگزار می‌‌کنند.

ازدحامی را که در پایان اسفندماه و به مناسبت عید نوروز در شهرهای مختلف ایران می‌توان مشاهده کرد، در روزهای پیش از برگزاری این عید می‌توان در شهرهای مختلف افغانستان دید. خانه‌تکانی، خرید خشکبار و میوه و لباس از جمله آداب مردم افغانستان در این عید است.


بازار خشکبار افغانستان

گاه این روز در افغانستان چهار تا پنج روز تعطیل است و مردم به دید و بازدید و مهمانی‌رفتن و مهمانی‌دادن می‌پردازند. در این مناسبت همه مغازه‌ها نیز تعطیل است. حتی سوپرمارکت‌ها نیز بسته هستند. مردم در روز عید قربان مراسم عیدی دادن و عیدی گرفتن را برگزار می‌کنند و به فکر کسب درآمد نیستند.

قزاقستان

از جمله سنت‌های مردم قزاقستان در عید قربان این است که صبح زود از خواب برمی‌خیزند و برای رفتن به مراسم نماز عید مهیا می‌شوند. یک روز قبل از عید که روز عرفه است نیز مردم به پختن نان سنتی قزاقستان به نام «باورساک» مشغول می‌شوند.

در عید قربان نماز این عید در قزاقستان با حضور گسترده مردم در مسجد حضرت سلطان و دیگر مساجد مهم شهر نورسلطان، پایتخت این کشور برگزار می‌شود.


نان باورساک

مردم این کشور در روز عید قربان غذایی سنتی به نام «بش‌بورماق» درست می‌کنند که ترکیبی از گوشت اسب، هویج، سیب‌زمینی و ادویه‌های مختلف است. این غذا به مناسبت عید قربان طبخ می‌شود. رفتن به مهمانی و آمدن مهمان در این روز بسیار مرسوم است و این عید در قزاقستان به مدت دو روز تعطیل است.

غذای «بش بورماق» قزاق‌ها در عید قربان

روسیه

یک روز پیش از عید قربان مسلمانان روسیه نیز همانند هم‌کیشان خود در دیگر کشورهای جهان به برگزاری دعای عرفه در حسینیه‌های مختلف این کشور از جمله حسینیه مرکز اسلامی مسکو، حسینیه فاطمه زهرا (س) و دیگر اماکن مذهبی می‌پردازند.

اهل تسنن برنامه‌های باشکوه و گسترده‌ای به مناسبت عید قربان برگزار می‌کنند. با توجه به اینکه تعداد اهل تسنن در روسیه بسیار زیادتر از شیعیان است، مساجد متعددی به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسلمانان برای اقامه نماز عید قربان در مسجد جامع مسکو بیشترین تجمع را دارند.

نماز عید در همه حسینیه‎ها و مساجد روسیه برگزار می‌شود. کاهش یک ساعت از ساعات کاری روزانه در ادارات باشقیرستان و تاتارستان از دیگر اقداماتی است که به مناسبت عید قربان انجام می‌شود.

قربانی‌کردن در شهر مسکو ممنوع است و به همین دلیل مکان‌های مجزایی برای این کار در حومه شهر در نظر گرفته می‌شود. امنیت مراسم در شهرهای مختلف با کوشش پلیس روسیه برقرار می‌شود.

مردم پس از اقامه نماز به دید و بازدید خانواده دوستان، اقوام و آشنایان می‌روند و ناهار را مهمان خانه‌های یکدیگر هستند که با گوشت‌های قربانی پخته شده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار