تاریخ انتشار :

گفت‌وگو با تازه مسلماني ازكشورسيرالئون؛

مردم با نام امام خمینی(ره)‌ عاشق ایران می‌شوند

به امام رضاعلیه السلام گفتم آقا من غریبم و به لطف ومحبت شما اینجا آمده‌ام هیچ دوست وآشنایی ندارم خواهش می‌کنم بهترین وصمیمی‌ترین دوست من باشید.

محمد شریف - سیرالئون

محمد شریف – سیرالئون

رهیافتگان – معصومه طاهریسیرالئون کشوری درغرب آفریقا است که پایتخت آن شهر فری‌تاون است. دراین کشور آفریقایی تقریبا ۷۰درصد مسلمان هستند اما میسیونرهای مسیحی با تبلیغات پر رنگ ولعاب در جذب به مسیحیت  به‌شدت فعالیت دارند. آنها با سوء‌استفاده از اوضاع اقتصادی اغلب مردم، با ارائه کمک‌های مالی درعرصه‌های مختلف فعال هستند؛ چنان‌چه گاه خانواده‌های مسلمان هم وسوسه می‌شوند تا فرزندان خود را تحت تعلیم مسیحیان قرار دهند تا از امکانات خوب آموزشی بهره‌مند شود اخیرا نیز فرقه ضاله وهابیت به نام اسلام برای مردم سیرالئون دام پهن کرده است. محمد شریف جوان تازه مسلمانی از سیرالئون است که برای تحصیل درعلوم اسلامی و قرآنی راهی ایران شده و در مشهدمقدس سکونت دارد به گفته خودش آرزو دارد بعداز تحصیل به سیرالئون برگردد و تمام کشورش را یکپارچه مسلمان شیعه کند.

چطورشد که مسلمان شدید؟

عموی من ۱۵سال درایران زندگی می‌کرد و درس می‌خواند وقتی برگشت موفق شد تمام فامیل را مسلمان وشیعه کند

متاسفانه وهابیون با نام اسلام تبلیغات دارند وضعیت فعالیت آنها در سیرالئون چگونه است؟

 بله همین طوراست که می‌گویید خیلی فعال هستند. آنها خیلی تلاش می‌کنند. برای نمونه مدرسه و بیمارستان می‌سازند وکمک‌های مالی زیادی به مردم می‌کنند در واقع بااین حمایت‌های مالی کارتبلیغی دارند درشبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم کارتبلیغ می‌کنند.

 آیا تاکنون پیروان وهابی برای شیعیان تهدیدی بوده‌اند؟

 خوشبختانه در کشورما گروهی از طرف دولت تعیین شده‌اند تا  مراقب پیروان ادیان  باشند  ومذاهب آزاد هست��د  واگر کسی بخواهد مانع فعالیتشان بشود دستگیرش می‌کنند برای همین با وجود کینه‌ای که وهابیون ازشیعیان دارند جرات نمی‌کنند کاری انجام بدهند

 رسانه‌های غربی چقدر درکشور شما فعالیت دارند؟

 انگلیس وآمریکا خیلی برنامه دارند. یکی از برنامه‌های این شبکه‌ها، تبلیغ همجنس‌بازی در رسانه‌هایشان است آنها دنبال این هستند تا بتوانند مانند سایرگروه‌ها در کشور ما آزادانه کار تبلیغی کنند ولی بااعتراض مردم از ادیان مختلف مواجه شدند زیرا هیچ کس نمی‌خواهد چنین گروهی در کشور باشد برای همین دولت هم با آنها مخالفت کرد هرچند گفته بودند اگربا ما مخالف باشید دیگر کمک مالی برایتان نخواهیم بود  که دولت هم نپذیرفت وموفق نشدند درکشور ما تبلیغ همجنس‌بازی کنند

 موج اسلام‌هراسی درکشورسیرالئون چگونه است؟

 رسانه‌های غربی درفیلم‌ها و برنامه‌هایشان از اسلام و مسلمانان به‌خصوص شیعیان خیلی بد می‌گویند و تصویرمنفی وسیاهی ازشیعیان میان مردم ایجاد شده است به‌خاطرهمین تبلیغات شیعیان درسیرالئون به نسبت اهل تسنن زیاد نیستند

 میسیونرهای مسیحی چه جایگاه تبلیغاتی دارند؟

 آنها مثل بقیه ادیان آزاد هستند از بین بچه‌های کم سن وسال، نخبه‌ها و با استعدادها را انتخاب می‌کنند و با صرف هزینه‌های زیادی از خودشان به صورت بورس و رایگان درمدارس مسیحی آموزش می‌دهند. به‌صورتی که دربزرگسالی یک مسیحی نخبه درخدمت آنها باشد این حمایت‌ها به‌قدری است که گاه خانواده‌های مسلمان هم دوست دارند تا فرزندانشان به مدارس مسیحی بروند و از امکانات تحصیلی و آموزشی خوب بهره‌مند شوند و این زنگ خطربزرگی برای مسلمانان در سیرالئون است.

DSC06635

 با این اوضاع فعالیت مبلغان مسلمان شیعی چگونه است آیا توان مقابله با چنین تبلیغاتی را دارند؟

 گروهی ازاهل تسنن هستند که از کشورپاکستان کارتبلیغی می‌کنند وکتاب فضائل العمل را در اختیار دارند اما شیعیان کمترتبلیغ دارند  همان طورکه گفتم به دلیل تبلیغات منفی علیه تشیع است زیرا مردم فکر می‌کنند شیعیان کافر و گمراهند که در دین اسلام بدعت ایجاد کرده‌اند

 شدت این شیعه‌هراسی ازچه زمانی بیشتربوده است؟

 ازهنگامی که وهابیون امکانات رسانه‌ای در اختیارداشتند این هجمه‌ها بیشتر شد  آنها در کنارکمک‌های مالی و پولی دررسانه‌های خود مدام علیه شیعه برنامه دارند

 آیا شما به عنوان شیعه رسانه‌ای ندارید؟

 تا دوسال پیش هیچ رسانه‌ای نبود اما سرانجام توانستیم یک شبکه رادیویی راه‌اندازی کنیم و تا اندازه زیادی این هجمه‌ها را خنثی سازیم ما در رادیو برنامه داریم وبه مردم می‌گوییم امام علی (علیه‌السلام)،‌ حضرت زهرا(علیها‌اسلام) امامان حسن وحسین(علیهم‌السلام) فرزندان و اهل بیت پیامبر هستند چگونه می‌توان پیروان و علاقه‌مندان آنها را کافر و گمراه دانست این امامام نزد پیامبر عزیزند و بهترین افراد هستند. تلاش می‌کنیم به اشکال مختلف واقعیت اسلام را برای مردم تشریح کنیم به‌حمدالله دراین مدت تااندازه زیادی موفق بوده‌ایم.

 آیا شبکه‌های ایران درسیرالئون قابل دریافت هستند؟

 نه اصلا. ما  درجریان برنامه‌ها و اخبار شبکه‌های ایرانی نیستیم و تاکنون هم فضایی برای دریافت نبوده است.

 وظیفه ایران را برای تبلیغ درست اسلام درسیرالئون چگونه می‌دانید؟

 ایران کشوری است که می‌تواند اسلام واقعی را به دنیا عرضه کند ومردم سیرالئون هم نیازمند دریافت این حقیقت هستند؛ البته از طرف سفارت ایران آقای  “محمد رضا قزلسفلی”، رایزن فرهنگی ایران به کشورما آمده بود  که خیلی دوستش داشتیم او مرد خوب وآگاهی بود که به زبان محلی و فرهنگ ما اشراف داشت و به همه نقاط کشور سفر می‌کرد حتی به روستاها هم می‌رفت یادم است وقتی دوره کاری‌اش تمام شد همه مردم  گریه می‌کردند جالب این‌که خبرنگاران هم اشک می‌ریختند. او خیلی برای تبلیغ اسلام درکشورما تلاش صادقانه کرد. دراعیاد و سوگواری ائمه اطهار درسیرالئون خیلی برنامه داشت تا عشق اهل بیت را به دل مردم به‌خصوص جوانان بیندازد حتی پول به شبکه‌های دولتی دیگرمی‌داد تا در مناسبت‌های مذهبی ما برنامه داشته باشند آقای گزلاسفلی می‌گفت باید بروم ماموریتم تمام شده است ولی دلم با سیرالئون است.

 نظرمردم سیرالئون درباره ایران چیست؟

 اگر می‌خواهید ایران را به مردم کشورم معرفی کنید کافی است از امام خمینی(ره)‌ یادآوری داشته باشید. عاشق ایران می‌شوند. مردم امام را می‌شناسند و خیلی دوست دارند البته همه اینها مدیون زحمان و فعالیت‌های آقای قزلسفلی در سیرالئون بود جشن انقلاب اسلامی ایران یعنی پیروزی امام بر استکبار جهانی را دربهترین سالن‌های دولتی برپا می‌کرد که همه در آن حضور داشتند و در جشن و شادی شرکت می‌کردند  یا روزتولد و سوگواری فوت امام برنامه داشت همه اینها در معرفی امام و نقش موثر او در جهان برای مااثرگذار بود.

 فعالان فرهنگی ودینی مثل شما چقدر تاثیرگذارهستند؟

 ما سعی می‌کنیم تا کارهای تبلیغی درمناطق روستایی و دور ازپایتخت که امکانات کمی دارند داشته باشیم. خود من در ماه مبارک رمضان قبل ازاین‌که ایران بیایم به روستایی رفتم و یک ماه تبلیغ داشتم . سعی می‌کردم به عنوان یک مسلمان شیعی به همه کمک کنم. دوست دارم شناخت مردم و علاقه‌شان به اسلام زیاد شود تصمیم گرفته‌ام تا همه عمرم را وقف خدمت به اسلام کنم برای همین تلاش دارم تا در ایران علوم قرآنی را خوب یاد بگیرم.

 چطورشد به ایران آمدید ؟

 برای تکمیل دروس دینی و قرآنی دوست داشتم به ایران بیایم ومانند عمویم درایران درس بخوانم. به همین خاطر اینجا آمدم

DSC06643

 چرا به قم نرفتید و ساکن مشهد شدید؟

 این هم برای خود ماجرایی دارد که واقعا کمک و هدایت اهل بیت (علیهم‌السلام) است. زمانی‌که من درخواست آمدن به ایران برای تحصیل کردم به من گفتند فعلاشرایط برای شما آمده نیست و ناراحت شدم به پدرم گفتم .اوبزرگوارانه گفت پسرم ناراحت نباش اگر نیت تو برای خدا و اسلام باشد خدا هم تو را کمک می‌کند من دردلم به اهل بیت(علیهم‌السلام) توسل کردم و گفتم اگر شما بر حق هستید به من کمک کنید تا بتوانم به ایران برای تحصیل بروم و حقیقت را درک کنم. چند روزی با همین هول ونگرانی گذشت تا این‌که به من زنگ زدند وگفتند شرایط آماده شده است می‌توانید راهی شوید. خیلی خوشحال شدم خدا و اهل بیت(علیهم‌السلام) به من کمک کردند .وقتی به ایران آمدم به قم رفتم اما چون با تاخیر بود به من گفتند اینجا جا نداریم  دلم گرفت که چه باید بکنم  گفتند باید به مشهد  بروی و درمدرسه آنجا درس بخواندی من چیزی از مشهد نمی‌دانستم دوست داشتم کنار دوستان کشورم در شهر قم باشم اما از طرفی هم هدفم تحصیل بود نمی‌خواستم محروم شوم تا این‌که به استادم زنگ زدم و ماجرای خودم را گفتم خیلی خوشحال شد گفت برو مشهد که بهترین جای ایران مشهد است تعلل نکن. تو توسل کردی وامام رضا یکی از اهل بیت(علیهم‌السلام)  جواب شما را داد و خدا قبول کرد این شد که درمشهد سکونت دارم.

 اولین بار که به زیارت امام رضا (علیه‌السلام) رفتید را به‌خاطردارید؟

 بله خیلی زیاد من  وقتی نزدیک ۱۵دقیقه مقابل بارگاه امام رضا(علیه‌السلام)  ایستادم  نتوانستم نزدیک بشوم وفقط گریه می‌کردم چون امام مهربانانه صدای من را شنید و جواب داد . بعد از آن به امام  گفتم آقا من غریبم و به لطف ومحبت شما اینجا آمده‌ام هیچ دوست وآشنایی ندارم خواهش می‌کنم بهترین وصمیمی‌ترین دوست من باشید. همین‌طور هم شده است دراین مدت هر وقت مشکلی دارم یا دلم گرفته پیش امام رضا (علیه‌السلام) می‌روم و درددل می‌کنم خدا می‌داند مشکلم حل می‌شود و احساس غربت نمی‌کنم. حالا حکمت آن تاخیر در بلیت را می‌فهمم که باید اینجا در مشهد می‌آمدم. خداروشکر که این توفیق را به دست آوردم.

 دراین مدت ایرانی‌ها را چطوردیدید؟

 ایرانی‌ها مردمانی مهربان و خوش‌رفتارهستند و خیلی سوال می‌کنند هر وقت من را می‌بینند مدام سوال دارند این‌که آیا من مسلمانم، ‌از کدام  کشور آمده‌ام، آفریقا چطور جایی است و… به همین خاطر بیشتر با زبان فارسی آشنا می‌شوم زیرا دوست دارم یاد بگیرم و حرف بزنم  البته باید به‌عنوان یک مبلغ دینی صبور باشم و بتوانم با همه ارتباط برقرار کنم زیرا یک عده من را مسخره می‌کنند به آنها می‌گویم من مهمان شما هستم به‌خاطر شما از کشورم اینجا آمده‌ام بعد شرمنده می‌شوند و عذرخواهی می‌کنند. در کل همه ایرانی‌ها مردمانی خوب هستند و امام رضا(علیه‌السلام)  هم هوای من را دارد؛ به‌طوری که یک بار دوستی را امام برایم فرستاد. مشغول زیارت بودم  .کنار دستم آقایی بود با من سلام وعلیک کرد گفت می‌تواند با من دوست باشد گفتم چراکه نه البته. اهل اصفهان بود بعد از ساعت ۶عصر تا نماز مغرب وعشاء باهم حرف زدیم شماره تلفن من را گرفت یک ماه بعد به من زنگ زد و دعوتم کرد به اصفهان بروم یک هفته آنجا بودم همه جای شهر را نشانم داد خیلی خوش گذشت و خوب بود.

 نظرتان درباره رهبری امام خامنه‌ای چیست؟

 ایشان را خیلی دوست دارم زیرا مانند پدرم هستند  حتی یک بار هم در سخنرانی‌شان فرمودند هرکس که به ایران برای تحصیل علوم اسلامی آمده است من پدر او هستم. اگر کسی اینجا آمده غریب نیست همه خارجی‌هایی که ایران درس می‌خوانند فرزندان من هستند این حرف‌شان خیلی به دلم نشست ایشان واقعا مانند پدری مهربان و دلسوز برای ما هستند.

 دوست دارید به زیارت ایشان بروید؟

 خیلی زیاد. از خدا می‌خواهم فرصتی به ما بدهد تا ایشان را از نزدیک ببینیم. جالب است بدانید یک بار در خوابگاه استاد پرسید می‌خواهید چه کاره شوید؟ من دستم را بالا گرفتم و گفتم می‌خواهم  مثل رهبر ایران امام خامنه‌ای شوم. همه خندیدند و خیلی صلوات فرستادند از آن روز به بعد من را رهبر سیرالئون صدا می‌کنند! من دوست دارم همه کشورم را هدایت کنم و مروج مذهب تشیع درسیرالئون شوم از خدا می‌خواهم تا من را دراین هدف بزرگ یاری کنم و از امام خامنه‌ای الگو بگیرم.

 در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید:

 امروز موضوع مهم وحدت اسلامی است؛ چیزی که دشمن از آن خیلی می‌ترسد. ما باید با توجه به نگاه امام خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جهان اسلام به وحدت بیندیشیم و اجازه ندهیم قومیت و نژاد و مذهب و… ما را از هم جدا کند. ببینید درعراق،‌ سوریه، ‌لبنان و سایر کشورهای اسلامی دشمن چطور به جان مردم افتاده است همه به خاطر عظمت اسلام است که نمی‌خواهند وجود داشته باشد. ما در سیرالئون ضرب‌المثلی داریم که اگر وحدت داشته باشیم می‌توانیم هرچه بخواهیم را انجام بدهیم  و به هرچه خواستیم برسیم . این منتهی آرزوی من است که روزی همه مسلمانان دنیا در کنارهم و باهم باشند.

منبع : پایگاه بصیرت

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار