تاریخ انتشار :

از منشورات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد،

کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی»

کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی»، از منشورات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به عنوان متن درسی واحد «انسان‌‏شناسی اسلامی» در مقطع دکترای دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد، پایتخت صربستان، معرفی شد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)از صربستان؛ این کتاب که به همت «تهران خلیلویچ»، «سعید خلیلویچ» و «معمر خلیلویچ»، سه عضو هیئت مؤسسان مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به رشته‏ تحریر درآمده است، نخستین کتاب تألیفی در حوزه‏ تاریخ فلسفه‏ اسلامی در اروپای جنوب ‏شرقی به شمار می‌آید.

مؤلفین این کتاب، در ضمن تحلیل اصالت فلسفه‏ اسلامی و ریشه‏های قرآنی و روایی آموزه‌‏های فلسفی و عقلی مسلمانان، به بیان مهم‏‌ترین شاخصه‌‏های تاریخی و معرفتی مکاتب اصلی فلسفه‌‏ورزی در جهان اسلام، از زمان فارابی و شیخ‌‏الرئیس تا حکمای معاصر همچون علامه طباطبایی پرداخته‌اند.

 

جامعیت کتاب

ویژگی خاص سبک نگارش کتاب مذکور، تعلیمی بودن و جامعیت آن است و نویسندگان تلاش کرده‌اند این کتاب، همه‏ استانداردهای آموزشی کتاب‏‌های درسی دانشگاه بلگراد را داشته باشد. در آخرین مجموعه‏ مستندات برنامه‏ درسی کرسی مردم‏‌شناسی و انسان‏‌شناسی دانشکده‏ فلسفه‏ دانشگاه بلگراد، که در وب‏گاه رسمی این دانشکده اعلام شد، کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی»، از منشورات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، به عنوان یکی از متون اصلی واحد درسی «انسان‏شناسی اسلامی» در مقطع دکترای در این دانشکده معرفی شده است.

دانشکده‏ فلسفه در بلگراد در سال ۱۸۳۸ میلادی تأسیس شد و قدیمی‏‌ترین دانشکده‏ دانشگاه دولتی بلگراد به شمار می‌‏آید. امروز در این دانشکده حدود شش هزار دانشجو مشغول به تحصیل بوده و بعضی از کرسی‏‌های آن، به خاطر قدمت و سابقه‏ علمی درخشان، از شهرت خاصی در مراکز علمی تخصصی اروپا برخوردار است.

پس از انتشار کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ی اسلامی»، مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد دو دوره‏ آموزشیِ کوتاه‌‏مدت را در بلگراد و جنوب صربستان بر پایه محتوای این کتاب برگزار کرد و سه مؤلف کتاب به عنوان مدرّس در این دوره‌‏ها به ایراد مطالب خود پرداختند.

یکی از فارغ‏‌التحصیلان این دوره‌‏های آموزشیِ مرکز «قم» در بلگراد، «مارکو پیشه‏و»، استاد دانشکده‏ فلسفه بلگراد، بوده است و وی کتاب مذکور را به عنوان متن اصلی برای درسی که در مقطع دکتری در دانشکده‏ فلسفه مشغول تدریس آن است، معرفی کرده است.

کتابی پرفروش

کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» یک سال پس از انتشار، به دلیل به فروش رسیدن تمامی تیراژ چاپ نخست، به چاپ دوم رسید و وزارت علوم جمهوری صربستان تعداد زیادی از نسخه‏‌های کتاب را از مرکز علوم دینی «قم» خریداری و میان کتابخانه‏‌های دولتی در بیشتر شهرهای کشور صربستان به عنوان کتاب مرجع توزیع کرده است.

این کتاب تا به حال چند بار در رادیوی سراسری صربستان، روزنامه‏‌ها و هفته‌‏نامه‏‌های پرتیراژ کشورهای صربستان و بوسنی وهرزگوین و در جلسات متعدد معرفی در بالکان، با حضور مؤلفان و اساتید و محققان برجسته‏ منطقه در حوزه‏ فلسفه و اسلام‏‌شناسی، معرفی شده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار