تاریخ انتشار :

آشنایی با مبلغین اسلام

احمد دیدات کارگری که بزرگترین مبلغ اسلام در جهان شد

شهرت احمد دیدات، نه به علت تسلطش به مبانی اسلامی، که بعلت تسلطش بر اناجیل اربعه و مسیحیت میباشد. احمد دیدات را پیشتاز عرصه گفتگوی درون-مذهبی با مسیحیت میدانند که در این شیوه، احمد دیدات با استفاده از اناجیل اربعه و تناقضات این اناجیل با یکدیگر، بر مسیحیت میتاخت و از اسلام دفاع میکرد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  احمد دیدات یکی از چهره های فراملی آفریقای جنوبی است که از هند به آن کشور مهاجرت کرده است که با تلاش و ممارست در مطالعات مسیحی و اناجیل اربعه مسلط شد و با شیوه «دفاعیت عقلانی دینی از طریق مباحثه۱ » به انتقاد از مسیحیت و دفاع از اسلام پرداخته است۲ . شهرت احمد دیدات، نه به علت تسلطش به مبانی اسلامی، که بعلت تسلطش بر اناجیل اربعه و مسیحیت میباشد. احمد دیدات را پیشتاز عرصه گفتگوی درون-مذهبی با مسیحیت میدانند که در این شیوه، احمد دیدات با استفاده از اناجیل اربعه و تناقضات این اناجیل با یکدیگر، بر مسیحیت میتاخت و از اسلام دفاع میکرد.

زندگی نامه احمد دیدات، از مهاجرت به هند تا کارگری در کارخانه

شیخ احمد دیدات در تذکارفار۳ ایالت سیرات۴ هند در سال ۱۹۱۸ در یک خانواده مسلمان به دنیا آمد. نام پدرش حسین کاظم دیدات و مادرش فاطمه بود. مانند هر خانواده سنتی دیگری، مادر در امر کشاورزی به پدر کمک میرساند. احمد دیدات ۹ ساله شده بود که پدرش عازم دوربان۵  آفریقای جنوبی شد. این سفر، شروع تغییراتی شد که جهان را تکان داد.
احمد دیدات وارد مرکز مطالعات اسلامی دوربان۶  میشود تا قرآن و علوم اسلامی را بیاموزد. در سال ۱۹۳۴ مقطع ششم تحصیلی را به پایان میرساند.بعلت تنگدستی خانواده، ادامه تحصیل برایش میسر نبود و مجبور میشود در کنار پدر کار کند. بعد از مدت کوتاهی کار در مغازه نمک فروشی پدر، وارد کارخانه مبل سازی میشود. ۱۲ سال کار در این کارخانه بود که از احمد در وهله اول، یک راننده، سپس فروشنده و در نهایت مدیر فروش میسازد. در این مدت، با بسط یدی که برایش ایجاد شده بود وارد رویال کالج تکنولوژی۷  شد و توانست ریاضیات و مدیریت اجرایی کسب و کار۸  را فرا بگیرد.

نقشه شوم بریتانیا و تحول احمد دیدات

برخی تحول احمد دیدات را در دهه ۱۹۴۰ میلادی میدانند؛ هنگامی که وی در مغازه نمک فروشی پدر در روستای آدامز میشن۹ ۱۰  آفریقای جنوبی کار میکرد. در آن زمان مشتری های مغازه پدری سوالات زیادی در رابطه با اسلام از احمد میپرسیدند که او در آن مقطع زمانی برای آنها جوابی نداشت! شیخ مصمم میشود تا یافتن نسخه عربی اناجیل مختلف، نسخه های انگلیسی اناجیل گوناگون را مطالعه نماید. اناجیل اربعه را تهیه نمود و به شیوه مقایسه‌ای اناجیل اربعه را خط به خط، آیه به آیه بررسی نمود. پس از آنکه احمد خود را در این مسیر مسلط یافت، از کلیه امور تجاری جدا میشود و وقت خود را به مطالعه و بحث حول محور اناجیل اربعه با مسیحیان اختصاص میدهد.
عامل مهم دومی هم وجود دارد که اهمیت آن کمتر از عامل اول نیست، احمد دیدات در یک کتابفروشی، در پاکستان مشغول مرتب کردن کتب بود که به کتابی به نام «اظهار الحق » نوشته علامه رحمه الله هندی برمیخورد. اظهار الحق را رحمت‌الله هندی در باب عقاید اسلامی و مناظره با عقاید مسیحی و نصارا نوشته است. این کتاب؛ به حمله بریتانیا به هند و ماموریت مسیحیان در آن کشور پرداخته است. رحمه الله هندی در کتاب «اظهار الحق» میگوید: بریتانیایی‌ها میدانستند که اگر احتمال ایجاد مشکلی در روند استعمار هند شکل بگیرد، قطعا از سوی مسلمانان خواهد بود و نه از سمت هندوها! زیرا مسلمانان به راحتی دست از اهداف و منافع اسلامی خود برنمیدارند و برخلاف هندوها، انسانهایی نترس و شجاعی هستند. بر همین اساس، انگلیس، سعی داشت دین رسمی هند را به مسیحیت تغییر بدهد، اگر دقیقتر بگوییم، قصد داشت مسلمانان را مسیحی نماید تا سلطه استعماری و استثماری خود بر هند را برای هزاران سال تثببیت نماید…موج عظیمی از مبلغین مسیحی، پیر و جوان، زن و مرد، سفید و سیاه راهی هندوستان شدند به این هدف که مسلمین را مسیحی کنند.

مطالعه کتاب «اظهار الحق۱۱» برای احمد دیدات، ارمغان بزرگی را به همراه داشت. او توانست به شبهات مطرح شده به اسلام از سوی مسیحیان آشنا شود، پاسخ های آن را دریابد و با مطالعه تطبیقی اناجیل اربعه و تسلط روی آن، به شبهات مسیحیان و مبلغین مسیحی، پاسخ میداد. احمد دیدات شیوه مباحثه قرآنی را به اهل کتاب در پیش گرفت، به این صورت که با آنان از کتب خودشان سخن میکفت و از آنها میخواست که در رابطه با تضادها و تناقضات اناجیل اربعه و دستکاریها و تحریفاتی که شده پاسخگو باشند.

شهرت احمد دیدات

با تسلط به آنچه در کتاب «اظهار الحق» آمده بود، احمد دیدات رفته رفته به چهره مطرح متخصص مسیحیت در منطقه تبدیل میشود. اینکه یک فردی که تحصیلات تخصصی مسیحی ندارد و تا این حد به کتب اربعه مسیحی تسلط دارد و متخصصان مسیحی را به چالش میکشد و از بد ماجرا، مسلمان هم هست، امری ناخوشایند برای کلیسا تلقی میشود! به همین منظور، از احمد دیدات دعوت میشود هر یکشنبه ها در محافل  و کلیسای مسیحیان حاضر شود تا آنها بتوانند با سوالات گوناگون و جوابهایشان، به شبهات مطروحه از سمت احمد دیدات نسبت به مسیحیت، پاسخ بدهند. بعد از مراسم کلیسا در یکشنبه ها، احمد دیدات عازم شهر دوربان میشود و در آن شهر، با علمای مسیحی زیادی به بحث و گفتگو مینشیند… اولین سخنرانی احمد دیدات، با موضوع «محمد(ص): پیام آور صلح۱۲ » در سال ۱۹۴۲ در سینمای شهر دوربان با ۱۵ مخاطب و مستمع ایراد شد! ۱۳ از اقدامات اولیه و مهم احمد دیدات، شرکت در «تور هدایت۱۴ » که مسجد جمعه دوربان۱۵ ، میزبان ان بود میتوان اشاره کرد. موقعیت این مسجد که در یک نقطه توریستی و تفریحی واقع شده بود، و حضور احمد دیدات بعنوان راهنمای تور، میرفت تا از احمد یک چهره جدید بین المللی بسازد. در این برنامه ها، احمد ضمن راهنمایی گردشگران خارجی، از اسلام سخن میگفت و بر مسیحیت میتاخت. از تناقضات اناجیل اربعه با یکدیگر میگفت و این سوال را مطرح میکرد که اگر این کتب از سمت خداوندی احد و واحد نازل شده، پس چگونه ۴ کتاب مختلف ارسال شده و با یکدیگر تناقض و تفاوت دارند؟!

روابط نزدیک با خانواده بن لادن

احمد دیدات روابط نزدیکی با خانواده اسامه بن لادن داشت۱۶  و بعلت کمک مالی شایانی که برای ساخت مرکز اسلامی کردند، برای تشکر از این خانواده، احمد دیدات نام بن لادن را بر این مرکز گذاشت. البته گفته میشود که بعدتر، خانواده بن لادن متوجه این امر شده و درخواست تغییر نام این مرکز اسلامی را میکنند. مرکز اسلامی بن لادن پس از حمله یازده سپتامبر بیشتر در کانون توجهات قرار گرفت. احمد دیدات در پاسخ به سوال خبرنگاری که از ارتباط او با خانواده بن لادن پرسیده بود، گفت که آنها را به خوبی میشناسد. مرکز بین المللی تبلیغ اسلامی کتابها و کلاسهای متعددی را خصوصا برای تازه مسلمانان تهیه دیده بود. در سال بعد، قصد داشت تا حوزه علمیه السلام را در زمین وقفی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع در آفریقای جنوبی ایجاد نماید که بعلت مشکلات مالی و کمبود نیروی انسانی موفق نشد!

مناظرات با مبلغان برجسته مسیحی و نگرانی کلیسا

احمد دیدات به شهرها و کشورهای مختلف سفر کرد و عقایدی را که مسیحیان، محکم و استوار میپنداشتند را به لرزه درآورد! صحبت های احمد دیدات در رابطه به تنقاضات اناجیل اربعه و اشکلات محتوایی که به آنها وارد میکرد، نهاد کلیسا را به این سمت سوق داد تا با تشکیل انجمن و نهادهای علمی، شبهات احمد دیدات را پاسخ دهند. احمد دیدات در طول عمر خویش، صدها مناظره با مسیحیان برجسته و مبلغان این دین داشته است که از مشهورترین آنها میتوان موارد ذیل را نام برد:
بحث و مناظره با جان گیلچریست۱۷ : در تاریخ ۱۹۷۵ احمد دیدات با موضوع به «صلیب کشیدن عیسی(ع)» که البته گفته میشود «احمد دیدات در این جلسه جملات توهین آمیز به جان گفته است و وی هم از احمد دیدات شکایت کرده است و با عدم حضور در دادگاه و عدم عذرخواهی علنی از جان گلیچریست، به پرداخت جریمه نقدی، محکوم شد۱۸»  این مناظره به بهانه ای برای مباحثات مکتوب این دو تبدیل شده بود و برای یکدیگر نامه هایی با موضوعات اسلام و مسیحیت، رد و بدل میکردند.

بحث و مناظره با جاش مک دو ول۱۹ : اولین مناظره بین المللی احمد دیدات که به خوبی دیده هم شد، در اوت ۱۹۸۱ صورت پذیرفت. احمد دیدات با مسیحی خوشنام و مشهور، دوربان آفریقای جنوبی، جاش مک دو ول، مناظره کرد. پس از مناظره با احمد دیدات، با همکاری جان گلیچریست، کتابی با عنوان «مناظره اسلام» نوشتند و به سوالات احمد دیدات پاسخ دادند. البته بعدتر احمد دیدات در بخش ۱۷  و ۱۹ کتاب «تصلبیب، یا توهم» پاسخ این کتاب را نیز داد!
بحث و مناظره با انیس شوروش۲۰ : احمد دیدات دفعات زیادی را با انیس شوروش فلسطینی به بحث و مناظره پرداخته است، در ۸ سپتامبر ۱۹۷۷ در بیرمنگام هر دو در مورد اینکه قرآن و کتاب مقدس، کلام خدا هستند، به بحث و گفتگو پرداختند! در دهه ۱۹۸۰ دو مرتبه با یکدیگر مناظره داشتند. اولی با موضوع «آیا عیسی خداست۲۱ » در دسامبر ۱۹۸۵ در سالن رویال آلبرت لندن برگزار شد. دومی در ۸ اوت ۱۹۸۸ در مورد اینکه کدام یک ، کتاب مقدس یا قرآن، کتاب خدا هستند، در بیرمنگام به بحث و گفتگو نشستند!۲۲ 
در نوامبر ۱۹۸۶ با جیمی سواگارات مسیحی اوانجلیست، به مناظره پرداخت. در اکتبر و نوامبر ۱۹۹۱ تور اسکاندیناوی را برگزار که کرد که طی آن ۳ مناظره و چندین سخنرانی ایراد نمود. دو مورد از این مناظرات با پدر روحانی استنلی شوبرگ ، در استکهلم سوئد برگزار شد. بعد از اینکه پاپ جان پاول دوم، به فهم عمیقتر و دقیقتر اشاره کرد۲۳ ، احمد دیدات در میدان واتیکان، در سال ۱۹۸۴ او را به مناظره عمومی دعوت کرد اما پاپ نپذیرفت!

سفر احمد دیدات به ایران و سخنرانی راجع به تشیع، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)

دیدات از اندیشمندان نام‌آشنای آفریقای جنوبی، اوایل انقلاب به ایران سفر کرد و تحت تأثیر امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی قرار گرفت. بازتاب این تأثیر شگرف را می‌توان در سخنرانی وی۲۴  پس از سومین سفرش به ایران (مارس ۱۹۸۲) دریافت. در ترجمه ای که موسسه موعود از این فایل صوتی انجام داده است۲۵، احمد دیدات ماجرای دیدارش با امام خمینی را اینگونه روایت میکند: «در یک جمع چهل نفری به زیارت آیت‌ الله خمینی نایل شدیم. ایشان نیم ساعتی برای ما سخنرانی فرمودند. این مرد یک قرآن کامپیوتری بود. ج‍َذ‌ْبه‌ای شورانگیز داشت. کلامش از قرآن بود. اگر به سیمای این مرد می‌نگریستید بی‌اختیار اشک از چشمانتان سرازیر می‌شد. تا به حال مردی با آن نورانی‍ّت ندیده بودم. با هیچ عکس و فیلمی نمی‌توان این جمال را نشان داد. نامش نیز منحصر به فرد است: امام خمینی. کلمه امام برای ما اهل تسنن لفظی پیش پا افتاده است و امام جماعت مساجد را تداعی می‌نماید. اما شیعیان لفظ امام را فقط به یک عده اطلاق می‌کنند و آن دوازده امام هستند. شیعیان معتقد به امامت‌اند و امام برای آنها رهبر معنوی امت است. حضرت علی(ع) اولین امام شیعیان، سپس امام حسن(ع)، امام حسین(ع) تا آخرین آنها که نامش محمد است و در پنج سالگی غایب شده است و شیعیان منتظر بازگشت مجدد و در واقع ظهور او هستند. اهل سنت فقط منتظر هستند و تا آن زمان فقط وقت می‌گذرانند و بین خودشان جنگ‌ودعوا می‌کنند. دقیقاً کاری که الآن انجام می‌دهیم؛ خودمان را مشغول کرده‌ایم. ایستاده‌ایم تا امام مهدی بیاید و وظیفه‌ی ما را انجام دهد. ما اهل سنت این‌گونه‌ایم. خمینی مردمش را برای پاک‌سازی جهان تربیت‌کرده است…»

احمد دیدات در ادامه راجع از دیدگاه ناصواب اعراب و سایر مسلمانان به ایران و تشیع، ابراز ناراحتی میکند و میگوید: «اقبال چه زیبا اشاره کرده است که: «مسلمانان! اگر ایرانیان یا عرب‌ها نابود شوند، شما پا‌برجایید چون جان شراب به سرشت پیاله وابسته نیست.» پیاله یا ظرف، کسی جز ملت‌ها نیستند. اسلام به مرزهای جغرافیایی یا ملی محدود نمی‌شود. خداوند سنتش را بارها و بارها تکرار می‌فرماید. یهودیان را برگزید، سپس عرب‌ها را و چون سستی و بی‌لیاقتی آنان را دید ترک‌ها را بر آنان مسلط فرمود و وقتی آنان نیز ادای تکلیف خود را زمین گذاشتند، قوم دیگری را برگزید و این سنت همچنان ادامه دارد. حال اگر شما از ادای صحیح تکلیف سر باز زنید خداوند قوم دیگری را که در انجام تکلیف پشتکار دارند بر می‌گزیند. نود درصد از جمعیت یک‌میلیاردی مسلمانان جهان را سنی‌ها تشکیل داده‌اند. اهل تسنن به تکلیفشان عمل نکردند پس خداوند همان قومی را که ما کوچک و خوار می‌شمردیم یعنی ایرانیان و شیعیان را برگزید.»
احمد دیدات در ادامه صحبت‌هایش از شدت خفقان و سرسپردگی شاه ایران، به دول غربی میگوید:« تاریخ به برادران ایرانی ما که شاه بر آنها سلطنت می‌کرد بسیار اجحاف کرده است. نام شاه ایران محمد بود. اما این مرد برخلاف نامش بهره‌ای از ایمان واقعی نبرده بود. تصور این امر برای شما دشوار است اما به ایران که بروید و با چشمان خود جامعه ایرانی را ببینید جزئیات بیشتری دستگیرتان می‌شود. شاه مهره بیگانه بود. اگر ایران به اشغال هیتلر یا روس‌ها در می‌آمد و به آنان ستم می‌شد قضیه را بهتر می‌فهمیدیم. عجیب اینجا بود که زمامدار این مملکت به زبان فارسی صحبت می‌کرد و نامش محمد بود. اما دل در گرو بیگانه داشت. شانزده سال اقامه نماز جمعه را ممنوع کرده بود. برای ما ایران به معنای شاه و شاه مساوی با ایران بود. زمانی به جدایی شاه و مردم ایران پی‌می‌بریم که از نزدیک با واقعیات این کشور رو‌به‌رو شویم…»

 احمد دیدات، از مواضع نژادپرستانه شاه و آریایی به شدت انتقاد میکند و شاه ایران و هیتلر را بعلت این دیدگاه، با هم برابر قرار میدهد: «او خود را شاه شاهان و آریامهر می‌نامید. این مرض آریایی دیگر چه صیغه‌ای است؟ هیتلر را که یادتان هست می‌گفت ژرمن‌ها از نژاد آریایی هستند. هندوها به نژاد آریایی خود افتخار می‌کنند. اگر گجراتی‌ها مسلمان نبودند آنان نیز به این مرض دچار می‌شدند. شاه ادعا می‌کرد خورشید آریایی‌هاست. او میلیون‌ها دلار صرف ساختن یادمانی برای نیای آریایی‌اش، کوروش، کرد و برای یک کافر و مشرک ثروت مردمش را تباه کرد. او بنا داشت در سال ۱۹۸۴، بازی‌های المپیک را در تهران برگزار کند تا موقعیت متکبرانه‌اش را تثبیت نماید»
احمد دیدات در ادامه از شور و شعف جوانان مسلمان ایرانی برای به احتزاز درآوردن پرچم اسلام میگوید و آنها را جوانانی پویا در حد استانداردهای جهانی مطرح میکند: «…متأسفانه ما مسلمانان‌ِ آفریقای جنوبی مثل لاک‌پشت هستیم. با جوانان که در آفریقای جنوبی ملاقات می‌کنم می‌بینم چقدر بی‌حال و خموده‌اند! اما جوانان ایرانی اهل ورزش‌اند؛ در حدّ استانداردهای جهانی. بسیار مسرور شدم وقتی فهمیدم آنها در افق‌های آینده‌شان اسلام را مد‌ّ نظر دارند و از ملیت و نژادشان حرفی نمی‌زنند. اگر شاه به سلطنتش ادامه می‌داد الان دختران نیمه‌عریان برای هرزگی در خیابان‌ها ریخته بودند!»

احمد دیدات و جنگ عراق علیه ایران

شیخ احمد دیدات، که با سفر به ایران و مشاهده انقلاب اسلامی، با تصویر واقعی ایران و ایرانی آشنا شده بود، در رابطه با جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ۸ ساله ایران میگوید: «…جنگ را عراق آغاز کرد. ایران در وضع آشفته‌ای گرفتار شده بود. عراق پیش خود حساب کرده بود اگر صهیونیست‌ها می‌توانند ظرف شش روز اعراب را شکست دهند پس آنها می‌توانند ایران را سه‌روزه فتح کنند و دنیا گمان می‌کرد ایران ظرف یک هفته تکه‌تکه خواهد شد! از آن سه روز یا یک هفته یک سال و نیم گذشته است. نفرات و تجهیزات عراقی‌ها در ابتدای جنگ به نسبت بیست به یک علیه ایران بود اما ایرانی‌ها وضعیت فوق را دگرگون کرده و به نسبت سه بر یک رساندند که هنوز هم برابر نیستند. آنها توانستند عراقی‌ها را عقب برانند و سرزمین‌های خود را باز پس بگیرند…»

احمد دیدات از شوق مبارزه ایرانی ها با استکبار و شوق حضور در جبهه ها میگوید: «… نکته تحسین بر انگیزی که در عیادت از مجروحان جنگ به آن پی بردم صبر عظیم آنان و پرهیز از لب گشودن به شکایت و گلایه بود. یکی پایش را از دست داده بود اما یک قطره اشک هم نمی‌ریخت و راهی برای بازگشت به جبهه می‌جست. آنها از بابت جراحت خود تأسف نمی‌خوردند بلکه به خاطر محروم شدن از حضور در جبهه و شهادت غصه داشتند!» احمد دیدات به همین میزان بسنده نمیکند و از اخلاق اسلامی ایرانیان در برخورد با اسرای جنگی میگوید و از رسیدگی مطلوب اسرا اظهار تعجب میکند: «…با هر اسیر عراقی که ملاقات کردیم سالم و سرحال بود و از لباس و غذا هیچ شکایتی نمی‌کرد. همه از پذیرایی دولت ایران و رفتار خوب با آنان اظهار رضایت می‌کردند. بعضی از آنها یک سال و نیم بود که در اسارت بودند. تعجب کردم چطور تا به حال کسی از میان اسرا خودکشی نکرده! از هر گروهی راجع به خودکشی احتمالی بعضی از اسرا پرسیدم بلا استثناء گفتند: هیچ کس. حال به دنیای به اصطلاح متمدن خودمان در آفریقای جنوبی که مراجعه می‌کنیم در می‌یابیم همین امسال به‌رغم برخورداری از خوراک و پوشاک مناسب در زندان‌های ما چند مورد خودکشی پیش آمد…»

آثار برجسته و جوائز احمد دیدات

احمد دیدات، نویسنده پرتلاش و پرکاری نیز بود که با آن مشغله ها و مباحثات وقت گیر، بیش از ۲۰ جلد کتاب و چندین نسخه کتابچه و جزوه به رشته تحریر درآورده که برخی به زبانهای گوناگون مانند آلمانی، فرانسه، مالایی، روسی و… ترجمه شده است. احمد دیدات را بعلت شیوه مباحثه، به سلبریتی جامعه مسلمین تبدیل شده بود!  فرزند احمد دیدات در همین موضوع خاطره ای از نلسون ماندلا تعریف میکرد: «هرجه که به سفر میرفتم، جوانترها از احمد دیدات میپرسیدند… حتی وقتی در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدم، سوال اول مجری، درمورد احوالات احمد دیدات بود!۲۶» احمد دیدات در سال ۱۹۸۶ جایره بین المللی شاه فیصل را برای ۵۰ سال خدمت به اسلام و مسلمین دریافت نمود.

عمده کتابهای احمد دیدات، مانند «تصلیب یا تخیل۲۷ » یا « کتاب مقدس در مورد محمد(ص) چه میگوید۲۸» به انتقاد از عقاید مسیحیت میپردازد و آنها در مقام پاسخگویی قرار میدهد. از بین کتب و جزوه های احمد دیدات میتوان به لیست ده تایی کتب ذیل اشاره کرد: ۱) آیا کتاب مقدس کلاس خداست؟ ۲) قرآن معجزه معجزه ها ۳) عیسی در اسلام ۴) نشانه های یونس ۵) احیا یا رستاخیز؟ ۶) اعراب و اسرائیل: توافق یا نزاع ۷)تصلیب یا تخیل ۸)انتخابی بین مسیحیت و اسلام(جلد۱) ۹) انتخابی بین مسیحت و اسلام (جلد۲) و ۱۰) کتاب مقدس در مورد محمد(ص) چه میگوید. گفته میشود کتاب انتخابی بین اسلام و مسیحیت، ۲۵۰ هزار نسخه چاپ شده است.

بیماری و وفات احمد دیدات

در تاریخ ۹ می ۱۹۹۶ بعلت سکته مغزی، که بخاطر اختلالات مغزی رخ داده بود، احمد دیدات از گردن به پایین فلج میشود و قدرت تکلم و بلع غذا و نوشیدنی ها را از دست میدهد. او را به بیمارستان خصوصی ملک فیصل ریاض۲۹  میبرند، گزارشهای پزشکی از آن حکایت دارد که وضع عمومی احمد دیدات در بیمارستان کمی بهبود می‌یابد. در تمام مدتی که در بیمارستان بود قادر به تکلم نبود و با اشارات چشم منطبق بر حروف ابجد با پسرش صحبت میکرد! ۹ سال آخر عمر احمد دیدات در منزل شخصی اس در آفریقای جنوبی، میگذرد و همسرش، حوا دیدات، پرستاری اش را برعهده داشته است. احمد دیدات در اواخر عمر صدها نامه تشکر و تقدیر دریافت کرد و با اینکه سخت بیمار بود، اما پذیرای مهمانان داخلی و خارجی و بین المللی بود.

در ۸ اوت ۲۰۰۵ میلادی، احمد دیدات با اینکه در بیمارستان خصوصی ملک فیصل عربستان بستری بود؛ پس از تحمل ۸ سال بیماری و فلج شدن از گردن، بعلت نارسایی کبدی، در منزل شخصی خودش در کوازولو-ناتال آفریقایی جنوبی، دار فانی را وداع گفت. همسرش نیز در تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۰۵ میلادی، درگذشت!

منابع و مآخذ

  1. Apologetics through Polemics
  2. https://www.cmcsoxford.org.uk/resources/starter-bibliographies/ahmed-deedat
  3. Tadkhar Far
  4. Sirat
  5. Durban
  6. Islamic Center in Durban
  7. Royal College of Technology
  8. business administration
  9. ادامز میشن یک شهرک در آفریقای جنوبی است که در کوازولو-ناتال واقع شده‌است
  10. Adams Mission
  11. Izhar ul-Haqq
  12. Muhammad: Messenger of Peace
  13. Demystifying Islam and Debating Christianity Archived 22 November 2006 at the Wayback Machine, Imran Garda, 2006
  14. Guided Tours
  15. Juma Mosque (Durban)
  16. https://www.aljazeera.com/indepth/features/2015/08/remembering-life-sheikh-ahmed-deedat-150803064519593.html
  17. John Gilchrist
  18. Vahed, Goolam; Ahmed Deedat: The Man and his mission, 2013, Islamic Propagation Centre International (IPCI); Page 152
  19. Josh McDowell
  20. Anis Shorrosh
  21. Ahmed Hoosen Deedat (1918–۲۰۰۵): by Goolam Vahed, Department of History, University of KwaZulu Natal

 همان

  1. Pope made important overtures to non-Christian religions; By Jerry Filteau, Catholic News Service, 2005
  2. https://www.youtube.com/watch?v=QBJjZnjYlLM
  3. http://old.mouood.org/content/view/6947/3/
  4. https://www.aljazeera.com/indepth/features/2015/08/remembering-life-sheikh-ahmed-deedat-150803064519593.html
  5. Crucifixion or Cruci-Fiction
  6. What the Bible Says About Muhammed
  7. King Faisal Specialist Hospital
  8. منبع: انجمن ترنم صلح

اشتراک گذاری :


  1. محمد گفت:

    خداوند بهشت فردوس نصیبش کند

آخرین اخبار