تاریخ انتشار :

کنعان جوجیچ از مونتنگرو

بعد از ۷ سال حضور در آلمان با تشیع آشنا شدم

از طرف دایی‌ام با شیعه آشنا شدم. ایشان هم ۱۰ سال قبل از من شیعه شده بود. با ایشان صحبت کردم و با تشیع آشنا شدم. ایشان هم در آلمان شیعه شده بود.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) در قلب اروپا و در شهر هامبورگ آلمان، حوزه‌ای به سبک و سیاق حوزه سنتی (حجره و مباحثه و …) تشکیل شده است، حوزه‌ای که به واسطه ابداع یک روحانی خوش ذوق و جهادی ایجاد شده تا بتواند با دانش بومی به اضافه فقه و اصول شیعی، نیاز مردم و مسلمانان اروپا را پاسخ بدهد

 ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلاتتان قبل از حوزه بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. من کنعان جوجیچ هستم و در هامبورگ زندگی می‌کنم. یک سال و نیم است که درس می‌خوانم و در حال حاضر در حال فارسی آموزی هستم. به همین خاطر فارسی حرف زدنم قوی نیست. من اهل مونتنگرو هستم و در آنجا به دنیا آمدم. بیست سال قبل به خاطر جنگ کوزوو با خانواده به آلمان رفتم. شما هم شاید بدانید که در مونتنگرو و بوسنی، بیشتر مسلمانان اهل سنت هستند و شیعیان کم هستند اما شکر خدا ما در آلمان شیعه شدیم. من بعد از تقریباً ۱۵ سال با اهل بیت آشنا شدم.

شما قبل از این مسلمان بودید؟

بله، ما اهل سنت بودیم و البته در مونتنگرو چیزی به عنوان فرقه‌های اهل سنت مطرح نبود. در مونتنگرو حتی بین شیعه و سنی هم تمایزی نیست و این تشخیص بین مردم آنجا وجود ندارد. البته بعد از جنگ بوسنی حرف شیعه آمد و تا حدودی با این اعتقادات آشنا شدند.

نگاهشان به شیعه چگونه است؟

الان چون شیعیان در آنجا نیستند نگاه خاصی هم وجود ندارد. نه خوب و نه بد. به نظرم در یک وضعیت ناآگاهی به سر می‌برند. من خودم بعدها که به آلمان رفتم با شیعیان آشنا شدم.

 شما بعد از چند سال که به آلمان رفته بودید با شیعیان آشنا شدید؟

از ۹ سالگی تا ۱۶ سالگی طول کشید و بعد از ۷ سال حضور در آلمان با تشیع آشنا شدم.

 آشنایی‌تان چگونه بود؟

از طرف دایی‌ام آشنا شدم. ایشان هم ۱۰ سال قبل از من شیعه شده بود. با ایشان صحبت کردم و با تشیع آشنا شدم. ایشان هم در آلمان شیعه شده بود. جالب است که ما در مونتنگرو خیلی مسجد داریم و برای مسلمانان خیلی زندگی راحت است اما من در بیرون از کشور خودم با شیعه آشنا شدم و به این موضوع خیلی فکر می‌کنم.

ما در آلمان با دایی‌ام خیلی صحبت می‌کردیم و برخی شب‌ها نمی‌خوابیدیم. ایشان یک جمله به من گفت که خیلی جالب بود. گفت: درست است که ما پیامبر داریم اما باید به خانواده این پیامبر هم توجه داشته باشیم. من تا آن موقع چیزی در این باره نشنیده بودم.

 شما تحصیل می‌کردید در آن زمان؟

من در آن زمان مدرسه می‌رفتم و بعداً به دانشگاه رفتم و روانشناسی سالمندی را خواندم و لیسانس دارم.

 چگونه با حوزه علمیه آشنا شدید؟

وقتی که من در ۱۷ سالگی با این دین آشنا شدم، بعد از ۱۰ سال به حوزه رفتم.

 چرا حوزه را انتخاب کردید؟

چون خیلی علاقمند به علوم دینی و معنویت بودم به حوزه رفتم. رفتن به قم هم برای من سخت بود و برخی از افراد خانواده من متوجه نمی‌شدند که من در ایران چه کار می‌کنم. من فهمیدم که شاید اگر این کار را بکنم، برای خانواده‌ام ضرر داشته باشد و منتظر بودم که در اروپا شانسی برای درس خواندن داشته باشیم. البته در ۲۰ سالگی با حوزه آشنا شدم. می‌دیدم که روحانیون بین ما می‌آیند و صحبت می‌کنند. وقتی با آنها صحبت کردم متوجه شدم که ایرانی هستند و در قم یا نجف درس خوانده‌اند. من در آن موقع از دانشگاه مستقیم به حوزه رفتم. من چون خیلی کوچک بودم و ۹ سالگی به آلمان رفتم، ۲ سال عقب افتادم و فکر می‌کنم سال ۲۰۱۲ درس مدرسه‌ام را تمام کردم و سال ۲۰۱۳ به دانشگاه رفتم.

در آلمان فقط مسجد امام علی (ع) مرکز شیعیان است؟

به عنوان مسجد فقط همین جاست اما از نظر مرکز، حدود ۲۷۰۰ مرکز اسلامی و حدود ۲۲۰ مرکز شیعیان وجود دارد. البته این مراکز خیلی بزرگ و وسیع نیستند و مثلاً یک کارگاهی بوده که آن را مفروش کرده‌اند و تبدیل به حسینیه شده. بیشتر در آن نماز می‌خوانند. اما از نظر مسجد شیعی، همان مسجد امام علی علیه السلام است. مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی یکی هستند. آکادمی هم همان حوزه است. ما هم به آن آکادمی اسلامی می گوییم.

 

چرا هامبورگ مرکز اصلی اسلام شده است؟

تعدادی از تجار حدود ۷۰ سال پیش از آیت الله بروجردی درخواست کردند در هامبورگ مسجدی ساخته شود و مرکزی برای ایرانیان باشد. آن زمان اولین مسلمانانی که وارد آلمان شده بودند، قبل از ترک‌ها، همین تجار فرش ایرانی بودند.

منبع: مشرق

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار