تاریخ انتشار :

ایالت داکوتای شمالی

روایت اولین مسجد ساخته شده در امریکا از رادیو ان پی آر رادیوی عمومی امریکا

بازماندگان کسانی که مسجد یکصد ساله در داکوتای شمالی آمریکا را بنا کرده بودند، با رادیوی ان پی آر، رادیوی سرتاسری آمریکا مصاحبه ای انجام داده و روایت زندگی اجدادشان را نقل کردند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)به نقل از npr ،  مسجدی تاریخی در ایالت داکوتای شمالی در آمریکا ساخته شده و نزدیک به یکصد سال قدمت دارد. گفته می شود این ساختمان نخستین بنایی در ایالات متحده است که به عنوان یک مسجد ساخته می‌شود.

برخی از بازماندگان خانواده هایی که این مسجد را بنا کرده اند، روایت زندگی شان و خاطرات شان از بنای مسجد را با ان پی آر، رادیوی عمومی آمریکا بیان کردند. آن ها به بازدید از این مسجد تاریخی رفته و در رادیوی دولتی آمریکا داستان ۱۰۰ سال تاریخ اسلام در آمریکا را نقل کردند.

نیکوله متسون می گوید: زمانی که در کالج بودم با خواندن کتبی در کتابخانه متوجه شدم خانواده ام در میان کسانی بوده اند که این مسجد را بنا کردند.

وی به هیچ عنوان خبر نداشته که اجدادش از روستایی مسلمان نشین در لبنان به آمریکا امده و ۱۲۰ سال پیش در یک مزرعه در داکوتای شمالی اسکان گزیده اند.

متسون می گوید: بسیاری از مردم تصور می کنند که مسلمانان تازه به اینجا آمده اند درحالی که درست نیست و وقتی یک مسلمان هستی و به آمریکا آمدی نمی دانی که مردمانی همانند تو، یکصد سال پیش اینجا بوده اند.

کانی عبدالهی، در انجمن توسعه افرو آمریکا، و هماهنگ کننده برنامه می گوید: این مهم است که تاریخ طولانی این دین (اسلام) را در ایالات متحده ببینیم. ما همین دیروز به اینجا نیامده ایم. ما صد سال پیش از کشورهایمان با خانواده ای مسلمان راهی اینجا شده ایم و مسجد ساخته ایم.

لیلا فدال گزارشگر ان پی آر می گوید: در حقیقت اسلام تاریخچه بسیار عمیق تر از این داستان دارد. ۱۵% برده هایی که از آمریکای شمالی به سواحل اینجا آورده شدند مسلمان بودند.

لازم به ذکر است ان پی آر برنامه‌های خبری و فرهنگی تولید و پخش می‌کند. ان پی آر در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد و در تمام شهرهای بزرگ آمریکا فرستنده ۲۴ ساعته دارد و برنامه پخش می‌کند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار