تاریخ انتشار :

اتحادیه مسلمانان چينی اندونزی در پالمبانگ

مسجدی به نام «چِنگ هو»، فرمانده نیروی دریایی چینی در قرن پانزدهم

این مسجد به نام «چِنگ هو»، فرمانده نیروی دریایی چینی در قرن پانزدهم، نامگذاری شده است. او یک سفر تجاری در امتداد مجمع‌الجزایر اندونزی را با استفاده از یک ناوگان بسیار بزرگ رهبری کرد. در ابتدای سفر عملیات تجاری انجام داد، اما غیرمستقیم به معرفی اسلام در مناطق پرداخت.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)اگر قصد سفر به شهر پالمبانگ در اندونزی را دارید، باید از یک مسجد منحصر به فرد با معماری چینی دیدن کنید. این مسجد به ابتکار عمل اتحادیه مسلمانان چینی اندونزی در پالمبانگ ساخته شده است و مسجد الاسلام «محمد چِنگ هو» نام دارد.

این مسجد علاوه بر اینکه مکانی برای نشر تعالیم اسلام و معرفی آن به جامعه است، نقش مهمی در حفظ روابط خوب میان مردم چینی‌تبار و مردم پالمبانگ دارد.

چرایی نامگذاری مسجد به «چِنگ هو»

این مسجد به نام «چِنگ هو»، فرمانده نیروی دریایی چینی در قرن پانزدهم، نامگذاری شده است. او یک سفر تجاری در امتداد مجمع‌الجزایر اندونزی را با استفاده از یک ناوگان بسیار بزرگ رهبری کرد. در ابتدای سفر عملیات تجاری انجام داد، اما غیرمستقیم به معرفی اسلام در مناطق پرداخت. چنگ هو به خاطر رفتار خوب و صلح‌آورش، پیروان بسیاری داشت.

این مسجد حدود ۲۰ در ۲۰ متر وسعت دارد و در مساحتی حدود ۴ هزار و ۹۹۰ متر ساخته شده است. زمین آن اهدا شده بود که از سوی «شهریال عثمان»، استاندار سوماترای جنوبی، در آن زمان تقدیم شد.

دو برج پنج طبقه‌ای

مسجد چنگ هو دو برج دارد که به «حبل من الله» و «حبل من الناس» معروف شده‌اند. در پایین برج‌ها وضوخانه‌ای به ابعاد چهار در چهار متر دیده می‌شود.

دو برج مسجد چنگ هو پنج طبقه دارد که نمادی از نمازهای پنج‌گانه است. ارتفاع برج به ۱۷ متر می‌رسد که این رقم نماد تعداد رکعات نماز در شبانه‌روز است که هر یک از مسلمانان باید انجام دهند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، در بخش بیرونی برج، نماد تزئینی ویژه شهر پالمبانگ به شکل شاخ بز وجود دارد. در بخش داخلی نیز بازدیدکنندگان هنگام ورود فضای قرمزرنگی را مشاهده می‌کنند.

گنجایش ۵۰۰ نفری

معماری چینی نیز از در اصلی مسجد دیده می‌شود. ستون و تزئینات در قسمت بالای مسجد زیبایی داخلی و ظرافت‌های چینی را افزایش داده است. در مجموع ساختمان این مسجد می‌تواند حدود ۵۰۰ نفر را جای دهد.

وجود مسجد چنگ هو در پالمبانگ نه تنها چنگ هو را به عنوان یک شخصیت مسلمان چینی معرفی کرده است، بلکه انتظار می‌رود که نام چنگ هو همه مسلمانان را به اقدامات او به منظور گسترش صلح آگاه سازد.

 

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار