تاریخ انتشار :

مرکز فرهنگی و فعال شهر اصفهان با محوریت خواهران

اینجا دختران میدان دار عرصه فرهنگی اند

 در زمینه ی جذب مخاطب، فانوس را می توان بسیار موفق دانست. چرا که تمامی برنامه هایش با حداکثر تعداد مخاطب برگزار می شود. مخاطبینی از مناطق مختلف شهر اصفهان.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گروه فانوس یکی از مراکز فرهنگی و فعال شهر اصفهان است که با محوریت خواهران به کار خود ادامه می دهد. مدیریت این گروه به عهده حجه الاسلام و المسلمین محمد داستانپور از روحانیون فعال اصفهان است.

و اما اندر احوالات فانوس…

۱)    شروعی با امام هشتم
شاید همه، این را به خوبی احساس می کردند که فضای فرهنگی آشفته و بعضاً مسموم جامعه، بیشتر از همه، برای آنهایی خطرناک است که زلف آینده همین جامعه، به منش و رفتارشان گره خورده است؛
ماجرا به تابستان سال ۱۳۸۴برمی گردد که این دغدغه ی شاید همه گیر را، یک جمع کوچک عملی ساخت و “گروه فرهنگی فانوس” با دغدغه های دینی و در راستای جامعه سازی و زمینه سازی برای تشکیل دولت کریمه ی حضرت ولی عصر، مخصوص دختران نوجوان و جوان شهر، به لطف امام رئوف، پایه گذاری شد؛ مخصوص دختران، چون یک زن، یک نسل است!

چشم‌اندازی که ما برای فانوس تعریف کردیم، چشم‌اندازی جهانی بود ولی با این وجود نقشه راه خود را مرحله به مرحله از محله، منطقه، شهر، کشور و جهان تعریف کرده‌ و اعتقاد داریم منتظرواقعی باید جهانی فکر و جهانی عمل کند. فانوس اگرچه نقشه راه خود را جهانی ترسیم کرده است ولی بنا دارد آن را نقطه به نقطه فتح کند که خداراشکر تا این لحظه موفق عمل کرده است.می خواهیم دایره حرکت‌مان آنقدر وسیع شود تا در گستره کل هستی، پژواک صدایمان همه جا را فرابگیرد؛ مبادا که در روزگار ظهور کسی باشد هنوز ،که ندای دعوت حق به گوشش نرسیده باشد.
پایه گذار گروه فرهنگی فانوس، حجت الاسلام داستانپور، در تمام دوران فعالیت گروه با مدیریت اثرگذار خود ، همراه ما بوده و هستند.
در تاریخچه گروه فرهنگی فانوس، همایش هفتگی لحظه های ناب با محوریت مسائل اعتقادی- اجتماعی جوانان،اردوی زیارتی مشهدمقدس مخصوص دختران وویژه برنامه محرم از بیشترین قدمت برخوردارست، سیرمطالعاتی کتب استاد مطهری، سلسله جلسات کانون متأهلین، ویژه برنامه های کانون نوجوان برای نوجوانان، اردوهای زیارتی قم و کربلای معلی، دوره های آموزشی مدیریت فرهنگی، ویژه برنامه ماه مبارک رمضان و… لیست برنامه هایی است که در سال های اخیر به مرور، جزء فعالیت ها و برنامه های گروه قرار گرفته و با جدیت دنبال شده اند.

۲)    تلاشی از جنس دخترانه
شاید بزرگترین مزیت فانوس این باشد که اینجا، دختران، برای دختران کار می کنند!
ساختار تشکیلاتی گروه فانوس، متشکل از مدیرگروه(حجت الاسلام داستانپور)، شورای مرکزی گروه(۷ عضو ثابت و ۲ عضو علی البدل)، و کادر اجرایی می باشد. در مجموع، ۲۰ واحد فعال در ساختار تشکیلاتی گروه تعریف شده که هریک از واحدها، قرارگاه عملیاتی یکی از شهدای والامقام دفاع مقدس شده و اعضای واحد، فعالیت خود را با توسل به آن شهیدبزرگوار، پیش می برند؛

  • واحدهای فعال گروه عبارتند از: اردویی، اداری و روابط عمومی، آموزش، انبار، پژوهش، تبلیغات و گرافیک، تدارکات، سایت، سیر مطالعاتی، صوت، عکس، فرهنگی، فضاسازی و تزئینات، فیلم، کانون ها(کانون متأهلین، کانون نوجوان)، مالی، محصولات فرهنگی، ،مراسم و مناسبت ها، ، نماهنگ، نیروی انسانی و ستاد شهدا.

فانوس، از لحظه ی ورود مخاطب به جلسات هفتگی تا زمانی که یک نخبه ی فرهنگی بشود، برای او برنامه های مدونی دارد، طرح “مهمان تا نخبه فرهنگی” که برای تمام مخاطبین با هر سطح از ارتباط با گروه، برنامه دارد تا نیروی هیچ تازه واردی، هدر نرود، انشاء الله. جای چنین طرحی برای هدفمند کردن حضور در فضای فرهنگی، بسیارخالی بود، امید که در اجرای آن توفیق داشته باشیم.
۳)     تابستانی روشن با فانوس
مخاطب برنامه های گروه فرهنگی فانوس، دختران نوجوان و جوان=دانش جو و دانش آموز و حوزوی – هستند، برنامه های تابستان گروه فانوس، به دو دسته تقسیم می شود، آنها که در طول سال برگزار میشود ولی تابستان رنگ و بوی جدی تری می گیرد و آنها که فقط مخصوص تابستان است!
برنامه هایی که برای امسال ترتیب داده ایم، به شرح زیر است:

  • دوره آموزشی تمشک بلورین(با محوریت روابط زوجین): این برنامه، با محوریت راه های افزایش صمیمیت و محبت در زندگی، راه های اعتمادسازی، نحوه تعامل و ارتباط دلچسب با خانواده همسر، عوامل دلسردی و راه های انقلاب عاطفی در زندگی و راه های رفع سوء ظن و بدبینی، چندقدم جلوتر از تابستان و از روز جمعه ۳۰ خرداد شروع می شود. سه هفته؛ جمعه ها صبح ، ساعت۱۰ تا ۱۲، سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی.
  • ویژه برنامه ماه مبارک رمضان: این ویژه برنامه که امسال ۳ سال از تولدش می گذرد، ده روز در ماه مبارک رمضان، ظهرها و ویژه بانوان برگزار میشود؛ همراه با نماز جماعت ظهر و ویژه برنامه قرآنی؛ امسال از ۱۹ تا ۲۸ تیرماه، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۵، میدان شهدا، خیابان ابن سینا، حسینیه بنی فاطمه منتظر شما هستیم!
  • سیر مطالعاتی کتب استاد مطهری: سیر مطالعاتی، در تمام طول سال(به جز ایام امتحانات)، به لطف خداو یاری استاد شهید، پابرجاست. تابستان ها اما، رنگ و بوی دیگری دارد و جدی تر می شود. به خاطر تقارن ماه مبارک رمضان و تابستان، امسال سیر مطالعاتی اندیشه ی ناب، اواخر تیرماه شروع می شود و در سیر مقدماتی، کتاب خاتمیت و در سیر پیشرفته کتاب معاد را مطالعه می کنیم، انشاالله. کلاس ها، هر هفته دوشنبه بعدازظهر در خانه انقلاب اسلامی و ولایت(میدان شهدا، خیابان چهارباغ پایین، خیابان جامی) برگزار می شود، البته با ثبت نام قبلی.
  • اردوی زیارتی مشهدمقدس:  اردوی مشهد، بیت الغزل فعالیت یکساله ی ماست، هرسال، تابستان اردویی ویژه دختران به محضرشاه انیس النفوس. یک اردو با برنامه هایی مثل عبادت دسته جمعه در حرم، جلسات معرفتی و…؛ جای همه ی دختران شهر را در این ضیافت شاهانه، خالی نگه می داریم، به امید روزی که آنقدر امکانات مادی و نیروی انسانی داشته باشیم که توفیق خادمی همه دختران شهر که طالب همسفر ی ما هستند نصیبمان بشود.اردوی مشهد امسال، تابحال بیشتر از ۱۰ اتوبوس، ثبت نام قطعی داشته به علاوه، تعداد بسیار زیادی ثبت نام رزروی!
  • سلسله نشست های دخترانه لایک با موضع فرصت ها و آسیب های دوران بلوغ(ویژه دختران نوجوان):این برنامه ، شهریورماه امسال و با همکاری خانه ی جوان برگزار می¬شود، دوره ای برای معرفی بیشتر تهدیدها و فرصت های فصل حساس و ناب بلوغ؛ ۸و۹ و ۱۰ شهریورماه، سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی. منتظر تبلیغات شهری ما هم باشید.
  • جشن میلاد حضرت معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر: برای این یک مورد، هیچ توضیحی لازم نیست. شاید برای برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه(سلام الله علیها)، نسبت به همه اولی باشیم! منتظر تمام دختران شهر در این جشن هستیم.
  • همایش هفتگی لحظه های ناب هم مثل همیشه، بعدازظهر چهارشنبه مان را ناب میکند!یک همایش هفتگی دخترانه همراه با بررسی دقیق و جذاب مسائل مبتلابه اعتقادی توسط حجت الاسلام داستانپور، در فضایی با ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر که هر هفته بیشتر از ۵۵۰نفر را در خود جا می دهد!!! مکان این جلسات از چهارشنبه ۱۱ تیر ماه، به سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی منتقل میشود، ازساعت ۱۷ الی ۱۹؛ منتظر حضور شما هستیم.

۴)    خانه دوست کجاست!
خانه به دوش بودن، در فضای فعالیت های فرهنگی، پدیده آشنایی است، فانوس اما زیرسایه ی پیگیری های بی نتیجه مانده ی چندساله ما، مدت هاست که خانه اش را به دوش گرفته و پی مکانی ثابت می گردد. البته باید از همکاری خانه انقلاب اسلامی و ولایت برای تخصیص مکان برای سیرمطالعاتی و برخی دیگر از برنامه ها و دوره های گروه فرهنگی فانوس، تشکر کنیم.
برای اطلاع از مکان برنامه ها، با شماره تلفن روابط عمومی گروه تماس بگیرید: ۰۹۳۳۱۹۱۱۰۶۰
۵)    منَ لَم یَشکُرِالمَخلوق
جمع دخترانه ی ما، برای فراگیری معارف الهی و برای سرحال ماندن و تداوم فعالیت، مدیون لطف و همراهی بی دریغ و مشفقانه حجت الاسلام داستانپور است که بی هیچ چشم داشتی و فقط برای توجه به عرصه ای که از چشم خیلی ها مغفول مانده، در تمام این سال ها همراهمان بودند؛
دعای شاگردانه مان، همیشه بدرقه ی راه استاد است.

۱) لحظه های ناب

لحظه های ناب عنوان جلسات عمومی گروه فرهنگی فانوس است که چهارشنبه عصرها در تالار سوره بر گزار می شود. تالار کوچکی که کفاف جمعیت را نمی دهد. جمعیتی که ۴ بعد از ظهر گرم تابستان، از راه دور و نزدیک به تالار سوره می آیند تا پای صحبت های حجت الاسلام داستانپور، لحظه هایی ناب را تجربه کنند:

»»» جالب ترین لحظه زندگی که واقعا از آن لذت برده اید چیست؟ سوالی که با جواب های زیر مواجه شد:

– وقتی کودکی منو با مادرش اشتباه می گیره و می پره بغلم!

– نصف شبی که از شدت سکوت از خواب بپرم، چشمم به آسمون بیفته و ببینم داره برف میاد.

– وقتی صبح زود با وحشت از خواب بیدار می شم و احساس می کنم دیرم شده، بعد یادم میاد امروز جمعه است.

– وقتی آخرین امتحان ترم رو با موفقیت می دم و به سفر میرم.

– وقتی ۴شنبه می شه و من یاد لحظه های ناب می افتم…

۲) اینجا فانوسی روشن است !

حوالی سال ۱۳۸۴ به اهتمام تعدادی از دختران دغدغه مند و با همکاری حجت الاسلام و المسلمین داستانپور جلساتی با موضوعات اعتقادی و اجتماعی … با رویکرد مهدویت در فرهنگسرای پرسش برگزار می شد. پس از چندی با توجه به استقبال قابل توجه از جلسات و بازخوردهای مخاطبین، افراد مذکور به فکر افتادند تا با تشکیل یک گروه منسجم افکار خود را در جامعه بسط داده و بر فضای فرهنگی اثرگذار باشند. آنها نام گروه فرهنگی فانوس را برای خود انتخاب نموده و به ادامه فعالیت پرداختند.

این گروه می کوشد تا با ساماندهی و برنامه ریزی فعالیت جمعی دختران و بانوان به تعمیق وگسترش فرهنگ انتظار و آگاه سازی و دغدغه مندسازی در این زمینه، فضای مهدویت را در جامعه ترویج نماید. فانوس برای نیل به این اهداف از قالب های مختلفی چون برگزاری جلسات عمومی لحظه های ناب (چهارشنبه عصرها تالار سوره)، اردوهای زیارتی و تفریحی، مراسم خاص ماه مبارک رمضان و محرم، سفرهای قم جمکران و مشهد، برگزاری سمینار، نمایشگاه های مختلف، سیرهای مطالعاتی و… با موضوعات مختلف اعتقادی، اجتماعی، اخلاقی… ، دعای ندبه، جشن‌ها اعیاد مذهبی و عزاداری‌های اهل بیت سلام‌الله علیهم اجمعین، بهره می گیرد.

فانوس چند سال پس از تشکیل سعی کرد به سمت کار منسجم و تشکیلاتی حرکت کند و در این راستا به تعیین ساختار و تدوین اساسنامه و مرامنامه، آیین نامه ی شورای مرکزی و شرح وظایف کادر پرداخت و هم اکنون در حال تدوین چشم انداز و برنامه ریزی برای آینده است. در مرامنامه ی این گروه آمده است:

– اخلاص و در نظر داشتن رضایت خدا در همه ی امور

– فعالیت های انجام شده زمینه ای است برای خودسازی بیشتر و بهتر خود

– مسئولیت پذیری و تلاش جدی در راستای انجام امور محوله

– صمیمیت و حسن برخورد با یکدیگر و رفاقت بین اعضای کادر

– روحیه ی تعاون و همکاری

– دغدغه برای ارتقاء کمی و کیفی دائمی، امور شخصی و گروهی

– ولایت پذیری و تبعیت از مسئول گروه

– دغدغه داشتن و تلاش جهت رشد و تکامل یکدیگر

۳) ساختار

فانوس دارای یک شورای مرکزی  ۹ نفره ( ۷نفر عضو اصلی و ۲ نفر علی البدل) ۲۰ واحد با عناوین اردویی و گل گشت، سایت، اداری و روابط عمومی، صوت و تکثیر، نیروی انسانی و پرسنلی، عکس و فیلم، پژوهش، پشتیبانی و خدمات، مالی، انبار، نماهنگ، تزئینات، آموزش، تبلیغات، سیر معرفتی، فرهنگی، محصولات فرهنگی، مراسم و مناسبت ها، درسی و کانون ها، اعضای کادر که در این واحدها مشغول به فعالیت اند و اعضای عادی می باشد.

واحد نیروی انسانی مدیریت کلی مجموعه را به عهده دارد و کلیه واحدها موظف به ارائه گزارش ماهانه به آن هستند. این واحد همچنین اموری چون:

–  تشکیل و تکمیل پرونده اعضای ثابت

– صدور کارت عضویت ثابت

– شناسایی نیروهای مستعد در جلسات، شناسایی نیازهای واحدها و معرفی افراد مناسب به آنها

– برپایی جلسات ثابت برای اعضای کادر بصورت ماهانه

– برنامه ریزی جهت گسترش روابط دوستانه و صمیمیت بین اعضا

– بررسی وضعیت شخصی اعضای کادر (تحصیلی، خانوادگی، بیماری و…)

– پیگیری حضور افراد کادر در جلسات و بررسی علت حضور غایبین

– تحویل گرفتن طرح های شش ماهه از واحدهای مختلف و تحویل به دبیر شورا

– و…

را انجام می دهد.

واحد پژوهش به همکاری با سایر قسمت ها و سرویس محتوایی دادن به آنها، تشکیل تیم تحقیقاتی و تعریف کردن موضوعات مورد نیاز جهت انجام کارهای تحقیقاتی لازم و برنامه ریزی جهت استفاده از نتایج تحقیقات، برگزاری کلاس های آموزشی لازم جهت امور پژوهشی، تهیه جزوات تحقیقاتی، برنامه ریزی در راستای آشنایی اعضا با فرهنگ شهادت و دفاع مقدس و همکاری با واحد فرهنگی در این زمینه می پردازد.

واحد آموزش وظایفی چون تشکیل شورای آموزشی و تدوین برنامه های آن،  هماهنگی با سایر قسمت های گروه، برنامه ریزی برای دوره های آموزشی مورد نیاز، ایجاد سیستم حضور و غیاب و پیگیری حضور مستمر اعضا،‌ تیم بندی اعضا و تشکیل گروهی از سر تیم ها و آموزش، تشکیل تیم های دانش آموزی، استعدادیابی و معرفی قسمت ها و بکارگیری اعضای جدید، نظرسنجی و ارزیابی می باشد.

واحد سیر معرفتی ایجاد چارت تشکیلاتی،  فعال نمودن سیستم حضور و غیاب و پیگیری علت غیبت غایبین، استعدادیابی اعضا جهت چشم انداز بلند مدت برنامه های تخصصی، راه اندازی سیستم غیر حضوری و پیاده کردن برنامه در سایت فانوس، گروه بندی اعضا، بکارگیری شیوه های نوین جهت تشویق اعضا و ایجاد انگیزه را انجام می دهد.

واحد فرهنگی فانوس به بررسی وضعیت اخلاقی و معنوی گروه و ارائه خدمات فرهنگی متناسب با آن، ارائه مشاوره و خدمات فرهنگی به سایر واحدها مثل مراسم و مناسبت ها و اردویی و گل گشت، تمرکز جدی بر روی جذب و نگهداری مخاطب از طریق برگزاری کلاس، کارگروه و تشکیل گروه های جذب نیرو، برگزاری جلسات سیاسی و غیره با توجه به نیاز مجموعه می پردازد.

واحد کانون ها تلاش برای تشکیل کانون های مختلف، آموزش مجری گری، آموزش های لازم، مشخص کردن دقیق شرح وظایف هر کانون، سیاست گذاری مشخص در راستای استفاده از کانون ها برای ارتقا کمی و کیفی برنامه ها و استعدادیابی اعضا را انجام می دهد.

کانون متأهلین گروه فرهنگی فانوس یکی از این کانون ها است. این کانون قریب به ۱۰۰۰ نفر عضو از دانشجویان و دانش آموزان و طلبه های دختر دارد که در راستای ترویج فرهنگ دینی و اسلامی و آداب و مباشرت فعالیت می کنند.

اعضای شورای مرکزی فانوس در انتخابات دو مرحله ای برای یک سال توسط اعضا مشخص می شوند. تا کنون دو دوره انتخابات در فانوس برگزار شده است. اعضای شورا علاوه بر مدیریت و برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف و انجام فعالیت های اجرایی محوله و نظارت بر مجموعه، نقش حمایتی و پشتیبانی برای واحدها را نیز به عهده دارند، به صورتی که هر یک از اعضای شورای مرکزی دو یا سه واحد را رصد و پیگیری می نماید

 

۴) کمی عمیق تر!

الف-  فانوس “حرکتی جدید از دختران اصفهان” یک ویژگی منحصر به فرد و جالب دارد: تنها مجموعه فرهنگی است که تمامی اعضای شورا،کادر و مخاطبین آن از دختران و بانوان هستند.

ب-  فانوس مجموعه ای است که از نظر مالی وابستگی چندانی ندارد. البته لازم است برنامه ریزی جدی تری در این زمینه داشته باشد.

ج-  مخاطب این مجموعه خاص نیست. در واقع گروه، پذیرش دختران و بانوان در هر سن و از هر قشری را دارد. این امر که خصوصا در جلسات لحظه های ناب کاملا مشهود است بیانگر آن است که موضوعات مطروحه از جانب مجموعه به درستی انتخاب شده و نیاز قشر وسیعی را بر آورده می کند.

د- در زمینه ی جذب مخاطب، فانوس را می توان بسیار موفق دانست. چرا که تمامی برنامه هایش با حداکثر تعداد مخاطب برگزار می شود. مخاطبینی از مناطق مختلف شهر اصفهان.

ه- فانوس مجموعه ای بسیار پویا است. مدام مسیر آمده را ارزیابی کرده و خود را برای آینده محیا می کند. مجموعه می کوشد خود را بر اساس شرایط زمان به روز کند. فانوس از لحاظ تئوریک (ساختار، شیوه ی عملکرد واحدها، شیوه ی نظارت و… ) قوی است هر چند هنوز نتوانسته در اجرایش موفق عمل کند.

و- نقش محوری حجت السلام داستانپور در مجموعه اگرچه که هم جنبه ی کاریزماتیک دارد و هم تسلط ایشان بر مسائل دینی مانع انحراف مجموعه است ولی اهالی فانوس را بسیار وابسته کرده به طوری که در تمامی سمینارها، جلسات و سفرها استاد شخصا سخنرانی می نمایند. این امر موجب می شود اعضا به خوبی رشد نکنند، تفکر نقادانه در آنها شکل نگیرد و با افکار و اندیشه های مختلف آشنا نباشند.

ز- به نظر می آید فانوس سیال نیست و تمرکز بر نیروسازی در آن کمتر وجود دارد.

ح- فانوس اگرچه از لحاظ کمی عملکرد قابل قبولی دارد اما باید به کیفیت نیز توجه کند و سطح محتوایی را ارتقا دهد، خود را از نگاه معیشتی برهاند و در فضای عمیق تری بیندیشد.

منبع:رویش نیوز-ندای اصفهان /  نرگس قوه عود

 

اشتراک گذاری :


  1. زهرایی گفت:

    سلام من قصد دارم دخترم راثبت نام کنم ولی هرچه تلاش کردم ازطریق سایت اقدام کنم نشده لطفا راهنمایی کنید که چطور ثبت نام کنم شماره تماسی هم بدهید
    تواینستاگرام گفته شد که سه شنبه ثبت نام کنم ولی کجا وچطور رو نفرمودند
    لطفا راهنمایی کنید

آخرین اخبار