به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) یاسین علی (ژولیان پلیسیه) اقتصاد انرژی خوانده و دکترای اقتصاد اسلامی دارد که به غیر از زبان فرانسه به زبانهای انگلیسی، عربی و فارسی هم مسلط است. او که مسلمان شدن خود را مدیون مادرش میداند میگوید: زیر پر چادر نماز مادرم اسلام را شناختم و با جان و دل آن را دنبال کردم. وی ارادت زیادی به انقلاب اسلامی و به خصوص شخصیت محوری و اصلی آن امام خمینی (ره) دارد و ایشان را احیاگر اسلام واقعی در جهان میداند که توانست ظرفیت ایرانیان را در پذیرش حقایق ناب الهی کشف کند و انقلابی جهانی را رقم بزند. یاسین علی یکی از اعضای انجمن شهید ادواردو آنیلی است که در حال حاضر در دانشگاه علوم اقتصادی، برای دوره لیسانس، مبانی فقه اقتصاد اسلامی و در دانشگاه تهران، اقتصاد فرانسه تدریس میکند.
چه چیزی باعث میشود تا فردی که در فضای بیگانه با فرهنگ اسلامی بزرگ شده به اسلام و تشیع گرایش پیدا کند؟
همه ما از یک طبیعت و فطرت یکسانی برخورداریم فطرتی که ما را به سوی حقیقت میکشاند و تبلور آن در دین اسلام به خصوص مذهب تشیع وجود دارد. اینکه فردی در فرهنگ و فضای غیراسلامی، مسلمان میشود و از همه تعلقاتش میگذرد تا بر مسلمانی خود ثابت قدم بماند به همین فطرت ذاتی برمیگردد. در اسلام قلیلی از نوشیدنیها و غذاها را نباید بخورد. فرد مسلمان وقتش را طوری تنظیم میکند تا نماز بخواند و روزه بگیرد، چون همه اینها فرمان خداست در مقابل میبینیم برخی دیگر در فضای اسلامی بزرگ شدهاند و با مفاهیم آن بیگانه نیستند ولی فرمان خدا را عمل نمیکنند و به نوعی قطرتشان خاک گرفته است، لذا به نظر من این لطف خداست که گرایش به اسلام و تشیع در هرکجا که باشیم صورت میگیرد؛ چراکه دین اسلام از نظر عقلی منطبق با فطرت ماست. من هم، چون به دنبال آرامش و ارتباط با خدا بودم اسلام شیعی را بهترین دانستم.
آموختن زبان عربی سخت نبود؟
وقتی مسلمان شدم تصمیم گرفتم تا قرآن را به زبان اصلی یاد بگیرم. هر چند قرآنهای ترجمه شده به زبان فرانسه هم وجود داشت ولی خواندن قرآن به زبان عربی برایم بهتر بود. برای همین آموزش زبان عربی را شبانهروز دنبال کردم. واقعاً زبان سختی است و الفبای آن پیچیدهتر از زبان فرانسه است ولی شیرینی خودش را دارد. به نظرم با یادگیری زبان عربی مثل هر زبان دیگری پنجرهای به دنیای دیگر برایمان باز میشود و، چون قرآن یک فضای خارج از فضای مادی است که در آن زندگی میکنیم از طریق آموزش درست آن به زبان اصلی میتوانیم با دنیایی فراتر از دنیای مادی که در آن هستیم مرتبط بشویم پس لازم بود تا زبان عربی را با تمام قواعدش هر چند سخت یاد بگیرم.
به نظر شما چه کار کنیم تا مردم سرزمینهای بیگانه را با فضای اسلام و تشیع آشنا سازیم؟
در گام اول بهترین مبلغ خود ما هستیم. اینکه رفتار و گفتار خوبی داشته باشیم و با اعتماد به خدا وارد عمل شویم. بعد از آن میتوانیم تأثیرگذار باشیم. توکل به خدا مهم است، چون خود ما ناتوان و ضعیف هستیم. اگر خدا بخواهد و ما را همراهی کند میتوانیم انتقالدهنده خوبی برای مفاهیم ناب اسلام و نور خدا، برای سایرین شویم؛ بنابراین باید مصداق شهادتین و شهادت باشیم. این تبلیغ واقعی است که باعث میشود افراد بیگانه با اسلام، حقیقت اسلام را بشناسند و سیراب شوند.
چند روز پیش سیامین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) را پشت سر گذاشتیم. از آنجا که به امام ارادت زیادی دارید نظرتان درباره وصیتنامه امام چیست؟
۲۰ سال قبل وصیتنامه امام خمینی در فرانسه ترجمه شد و من بارها آن را خواندهام. وصیتنامهای بسیار عمیق از یک شخصیت برجسته است که نکات ارزنده زیادی دارد. امام فرد بزرگی بود؛ یک عالم ربانی که فهمیده بود برای تحقق اسلام واقعی باید انقلاب کرد و با حرف و سخن به تنهایی نمیتوان اسلام را دوباره احیا کرد برای همین با ابزار دقیقی به نام ولایت فقیه وارد عمل شد، چون ولایت نتیجه و میوه تشیع است. امام خمینی شخصیتی چند بعدی بود که درک کرده بود ما در اسلام گنجینه بزرگی به نام ولایت فقیه داریم و باید آن را در زندگی عملی پیاده کرد و بسیار هم روی این مسئله تمرکز و تأکید داشت تا حکومتی اسلامی تشکیل و احکام ناب اسلامی در آن اجرایی شود. در وصیتنامه امام به چنین مسائلی سفارش شده و اگر ما حرف ایشان را قبول داریم و باورشان کردیم باید آن را ادامه بدهیم تا به حکومت امام زمان (عج) برسیم.
۴۰ سال از انقلاب اسلامی میگذرد. به عنوان یک اندیشمند مسلمان غیرایرانی این حرکت را چطور میبینید؟
به برکت نفس امام و همراهی مردم ایران، امروز پس از ۴۰ سال به جایی رسیدیم که افراد زیادی از سرتاسر دنیا به این انقلاب پیوستهاند یا مشتاق پیوستن هستند. امام خمینی با توکل به خدا ایمان داشت که میتوان حکومت اسلامی بنا کرد و با وجود مشکلات و فشارهای زیادی که بود و هنوز هم هست آن را عملی کرد. چراغ پرفروغ انقلاب اسلامی که توسط امام خمینی روشن شد امروز پس از ۴۰ سال همچنان نورانی است و باعث شده تا افراد زیادی در سرتاسر جهان به واسطه نور آن حقیقت اسلام واقعی و تشیع را پیدا کنند و مجذوب آن شوند.
اگر این انقلاب در ایران رخ نمیداد به نظر شما بستر دیگری برای آن وجود داشت تا نظریه امام درباره حکومت اسلامی اجرایی شود؟
امام در نجف این مسئله را تئوریزه و تنظیم کرد تا بر اساس شرایط روز بتوان آن را عملیاتی کرد ولی بستر ایجادش در نجف نبود. ایشان آن را در ایران پیادهسازی کرد، چون در ایران ظرفیت بالا با فرصت خوبی دید تا رسالت خود را عملی کند. البته آن را محدود به ایران و ایرانیان نکرد بلکه نگاهی فرامرزی به اسلام داشت. به نظرم این تفکر امام بود تا جایی که ظرفیت شکوفایی آن وجود دارد پیاده شود بعد از آن به سایر نقاط دنیا منتشر گردد. چون قرار نبوده و نیست انقلابی با آن عظمت و حجم بالا محدود باشد و یکسری افراد نالایق از فرصتها بهره ببرند. امام خمینی متوجه شد مردم ایران ظرفیت پذیرش بالایی دارند که شاید هیچ جای دیگر این بستر وجود نداشته است برای همین وقتی در همان روزهای اول انقلاب به بهشت زهرا آمد فرمود: من حکومت اسلامی برپا میکنم و این پشتوانه را داشت و استفاده کرد. بیاییم این حقیقت را بگوییم که حرکت امام یک معجزه بود؛ انقلابی که تأثیرات جهانی داشت. امام به خدا توکل واقعی داشت مانند زمانی که حضرت یوسف را از چاه بیرون آوردند به او گفتند: نترسیدی؟ گفت: کسی که به خدا توکل کند از تنهایی و غربت نمیترسد و همه جا وطنش است.
منبع: جوان