تاریخ انتشار :

هند

آداب ویژه مسلمانان هندوستان در روز عید فطر

یکی از ویژگی‌های عید فطر در هندوستان، حراج کالاها به همین مناسبت است و مردم طی این روز به بازار می‌روند و مایحتاج سالیانه خود را تهیه می‌کنند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) در این کشور جمعه پایانی ماه رمضان علاوه بر برگزاری روز جهانی قدس، جمعه وداع نامیده می‌شود و به همین مناسبت مسلمانان به مساجد جامع شهر خود می‌روند و نماز جمعه را برگزار می‌کنند.

 

همچنین مسلمانان هندوستان در روز عید فطر آداب ویژه‌ای دارند؛ جشن عید فطر در اولین روز ماه شوال شروع می‌شود و بسیاری از مسلمانان با شرکت در نماز جماعت، شنیدن خطبه روز عید فطر و دادن زکات فطریه این روز را آغاز می‌کنند. زکات فطریه یک مقدار از مواد غذایی مانند جو، خرما، کشمش، آرد گندم یا معادل پول این مواد غذایی است که به مردم فقیر داده می‌شود.

پس از برگزاری نماز عید فطر، بزرگترین فرد خانواده در منزل به انتظار اقوام و آشنایان می‌نشیند و کوچکترها با حلقه‌های گل به دیدار ریش‌سفیدان و بزرگان می‌روند و ظهر این روز را با هم می‌گذرانند.

 

مسلمانان هند در این روز غذاهای مخصوصی را به نام «سیویا» می‌پزند و بین اعضای خانواده و دوستان خود تقسیم می‌کنند. نوعی غذای گوشتی مشهور به نام حلیم حیدرآبادی نیز از جمله غذاهایی است که در این روز پخته می‌شود.

عید فطر در سراسر هندوستان تعطیل رسمی است، ولی بازارها به ویژه در محله‌های مسلمان‌نشین مملو از خریداران است. اکثر مسلمانان هند خریدهای سالانه خود را در روز عید فطر انجام می‌دهند؛ زیرا مغازه‌داران به مناسبت عید فطر اجناسشان را حراج می‌کنند و قیمت مناسب اجناس حتی هندوستانی‌های غیرمسلمان را نیز جلب می‌کند.

 

مسلمانان هند در روز عید فطر لباس نو بر تن می‌کنند و در اماکن خاصی از جمله مسجد جامع شهر و عیدگاه‌ها برای برگزاری این روز بزرگ جمع می‌شوند و عید فطر را به هم تبریک می‌گویند. بیشتر افراد غیرمسلمان نیز در این روز به منزل دوستان مسلمان خود می‌روند و عید فطر را به آنان تبریک می‌گویند.

به طور کلی آئین‌های ماه رمضان در میان مسلمانان هندوستان با شکوه و توجه خاصی برگزار می‌شود، به طوری که شاید بتوان گفت آئین‌هایی با این وسعت و عظمت در سایر نقاط جهان کم‌نظیر است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار