تاریخ انتشار :

شیخ «حسین محمد حلاوه»، دبیرکل شورای اروپایی فتوا و تحقیق

علمای سعودی، ۳۷ سال از  ۵۵ سال گذشته، در رؤیت هلال ماه رمضان و اعلام پایان آن اشتباه بوده است

دبیرکل شورای اروپایی فتوا و تحقیق از پیروی مسلمانان اروپا از عربستان در تعیین آغاز و پایان ماه رمضان انتقاد کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱؛ شیخ «حسین محمد حلاوه»، دبیرکل شورای اروپایی فتوا و تحقیق در مصاحبه‌ای  با انتقاد از پیروی مسلمانان اروپا از عربستان در اعلام آغاز و پایان ماه رمضان گفت: اسلام ما را به آغاز روزه‌داری با مشاهده هلال ماه در مکه ملزم نکرده است.

وی افزود: دو دیدگاه فقهی در این باره وجود دارد. دیدگاه نخست می‌گوید هر یک از قطب‌های جغرافیایی، زمان رؤیت خاص خود را دارد و عربستان از این دیدگاه پیروی می‌کند.
دیدگاه دوم می‌گوید که هرگاه هلال رمضان درجایی دیده شد، بر اساس آن روزه بگیرید یا با مشاهده هلال شوال روزه‌داری را به پایان برسانید که این نظر مجمع جهانی فقه است.
شیخ حلاوه با طرح این پرسش که چرا رؤیت هلال در مکه باید مبنای اعلام آغاز یا پایان ماه رمضان باشد؟ تأکید کرد: رؤیت هلال، پدیده‌ای طبیعی است نه شرعی و برای آن مکانی مشخص نشده است.
وی افزود: مسلمانان اروپا در خاورمیانه که شرایط جغرافیایی و علمای خاص خود را دارد زندگی نمی‌کنند و اصل این است که مسلمانان اروپا از رؤیت ماه در غرب پیروی کنند، زیرا  طول ماه در هر منطقه‌ای متفاوت با جاهای دیگر است.
شیخ حلاوه با اشاره به این که رؤیت ماه وسیله است نه هدف، افزود: علمای سعودی اتفاق نظر دارند که ۳۷ سال از  ۵۵ سال گذشته، در رؤیت هلال ماه رمضان و اعلام پایان آن دچار اشتباه شده‌اند.
وی گفت: ما در اعلام اوقات نماز و افطار و سحر از علم ریاضی استفاده می‌کنیم، پس اشکالی ندارد که در رؤیت هلال هم از این علم بهره بگیریم.
شورای اروپایی و فتوا تحقیق متشکل از علمای دینی و دانشمندان مسلمان، در سال ۱۹۹۷ میلادی در لندن تأسیس شد. مقر این شورا اکنون در شهر دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند واقع است.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار