تاریخ انتشار :

در شورش در زندان «وحدت» تاجیکستان؛

سید قیام‌الدین غازی از علمای شیعه تاجیکستان توسط داعش با زبان روزه سر بریده شد + تصاویر

سیدقیام الدین غازی

حجت الاسلام والمسلمین «سید قیام الدین غازی» از علمای شیعه تاجیکستان در رخدادی عجیب، در آشوب “زندان وحدت” تاجیکستان توسط تروریست های داعش با زبان روزه سر بریده شد!

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) حجت الاسلام والمسلمین «سید قیام الدین غازی» از علمای شیعه تاجیکستان در رخدادی عجیب، در آشوب “زندان وحدت” تاجیکستان توسط تروریست های داعش با زبان روزه سر بریده شد!

حجت الاسلام والمسلمین «سید قیام الدین غازی» از علمای شیعه تاجیکستان در رخدادی عجیب، در آشوب “زندان وحدت” تاجیکستان توسط تروریست های داعش با زبان روزه سر بریده شد!

این شورش به رهبری «بهروز گلمراد اف» پسر «گلمراد حلیم اف» سرهنگ فراری ارتش تاجیکستان و یکی از اعضاء ارشد داعش در سوریه، با همراهی تعدادی دیگر از اعضا داعش آغاز گردید. این گروه،ر نخست سه نگهبان زندان را به طرز فجیعی با چاقو کشته و هشت نفر از زندانیان وابسته به داعش را آزاد کردند.

آنها سپس پنج زندانی دیگر ــ از جمله حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» (ایشان قیام الدین)، «کریم اف ستار صمداویچ» (مخدوم ستار) و «ستاراف سیدمهدی خان» (شیخ تیمور) ــ را جلوی چشم سایر زندانیان با چاقو به قتل رسانده و تعدادی از زندانیان دیگر را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

شهید مخدوم ستار عضو شورای عالی  و از اعضاء ارشد شورای سیاسی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بود.

سید قیام‌الدین غازی از علمای شیعه تاجیکستان

سید قیام‌الدین غازی از علمای شیعه تاجیکستان

در ادامه درگیری، بخش بهداری زندان به آتش کشیده شد و شورشیان با هدف فرار از زندان، تعدادی از زندانیان را به گروگان گرفتند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

پس از چند ساعت درگیری، ۲۴ نفر از شورشیان و اعضاء داعش کشته و ۳۵ نفر دیگر بازداشت گردیدند. گروگان ها نیز آزاد شدند.

در خبرهای ابتدایی آمده بود که «زید سعیداف» مخالف سرشناس امامعلی رحمان نیز در بین کشته شده ها قرار دارد؛ اما بنابر اعلام ریاست زندان های تاجیکستان، وی از ناحیه دست زخمی شده است و زنده است. گفته شده است که داعشی ها قصد کشتن زید را نیز داشتند ولی زندانی ها وی را پنهان کردند که با این وجود، وی زخمی شده است.

سیدقیام الدین غازی

سیدقیام الدین غازی

زندان وحدت، در حدود ده کیلومتری شرق دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار دارد. ‎در این زندان که حدود ۱۵۰۰ زندانی نگهداری می شوند، اعضای متهم به عضویت و حمایت از داعش نیز حضور داشتند. بنا بر اطلاعیه وزارت دادگستری تاجیکستان، در حال حاضر وضعیت به حالت عادی بازگشته و تحت کنترل می‌باشد.

با توجه به کشته شدن چند تناز مخالفان حکومت تاجیکستان، درباره اینکه این شورش با چه انگیزه ای صورت گرفته و نتیجه این شورش به نفع چه جریان یا شخصی خواهد بود، ابهامات جدی وجود دارد.

سید قیام الدین غازی

* شهید قیام‌الدین غازی کیست؟

سید قیام‌الدین غازی معروف به «ایشان قیام الدین» از مؤسسان و عضو شورای عالی “حزب نهضت اسلامی” از چهره‌های سرشناس مذهبی تاجیکستان بود. وی در سال ۱۹۵۲ میلادی در روستای “قلم‌توغی” در ناحیه “حصار” کشور تاجیکستان به‌دنیا آمد. پدرش «سید امام‌الدین غازی» یکی از روحانیان شناختهٔ تاجیکستان بود.

قیام الدین در سال ۱۹۷۲ میلادی “حزب نهضت اسلامی تاجیکستان” را به‌همراه مرحوم «سید عبدالله نوری» بنیان‌گذاری کردند. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، وی نقش به سزایی در تجمعات آزادی‌خواهی و استقلال‌خواهی سال‌های ۱۹۹۰-۱۹۹۲ میلادی و میدان‌نشینی‌ها داشت و به دلیل محبوبیت و طرفدران زیادش به “ژنرال مردمی” معروف شده بود. در آن مبارزات ملی و استقلال‌خواهی، او معروف‌تر از عبدالله نوری بود.

قیام الدین از سال ۱۹۸۸ تا سال ۱۹۹۲ میلادی خطیب مسجد مرکزی ناحیه خراسان و همزمان مدرس مدرسهٔ امام ترمذی بود. وی پس از استقلال تاجیکستان، سید قیام الدین از سال ۱۹۹۴ تا سال ۱۹۹۹ در کمیتهٔ آشتی ملی فعالیت کرد.

وی علاوه بر تحصیلات و مطالعات دینی، در “دانشگاه کابل” در رشته های سیاست و حقوق به تحصیلات آکادمیک پرداخت. او همچنین عضو “مجمع علمای اسلامی افغانستان” نیز شد. قیام الدین سپس وارد “دانشگاه محمد اقبال لاهوری” در اسلام‌آباد پاکستان شد و در سال ۲۰۰۰ میلادی در رشتهٔ ادبیات فارسی و تاجیک، موفق به دریافت دکترا گردید.

از سال ۲۰۰۶ میلادی و درگذشت عبدالله نوری، فعالیت‌های سیاسی سید قیام الدین کمرنگ شد و بیشتر به تبلیغ و نشر معارف اسلامی، تربیت شاگردان و تألیف مشغول گردید. وی سپس به روسیه مهاجرت کرد و با کناره گیری کامل از امور سیاسی، از طریق اداره یک رستوران در شهر “سنت‌پترزبورگ” امرار معاش می نمود.

اما در آذر سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) وی در حالی که در “فرودگاه پولکوا” شهر سنت‌پترزبورگ روسیه بود و به نزد خانواده‌اش بازگشته بود، توسط نیروهای امنیتی روسیه و تاجیکستان دستگیر شد و سپس به تاجیکستان مسترد گردید.

وی در خرداد ۱۳۹۷ (می ۲۰۱۸) در بازداشتگاه شماره یک شهر دوشنبه در دادگاهی بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته، به “خیانت به وطن”، “تلاش برای براندازی نظام سیاسی” و “برانگیختن اختلافات مذهبی، ملی و نژادی” متهم شد! پس از شکنجه و فشارهای شدید به وی و خانواده‌اش، سرانجام قیام‌الدین غازی با انتشار یک ویدئوی اعترافی و نسبت دادن موارد متعددی به جمهوری اسلامی ایران، به ۲۵ سال حبس در زندان محکوم گردید.

«امامعلی رحمان» رئیس‌جمهوری تاجیکستان چندی بعد در دیدار با نمایندگان مراکز دانشگاهی، امام خطیبان مسجدها، کارمندان نهادهای امنیتی و انتظامی و مسئولان دولتی ولایت‌ها و ناحیه‌های این کشور در شهر دوشنبه گفته بود: دو ماه قبل سید قیام الدین غازی ملکی یکی از عوامل اصلی جنگ خونین داخلی تاجیکستان بازداشت شد که اقرار کرده ‌است!

چند ماه پس از این حکم، در بهمن ۱۳۹۷ اعلام شد که با توجه به پشیمانی غازی از اقدامات خود، دادگاه عالی تاجیکستان حکم حبس وی را به طور قابل توجهی کاهش داده است!

اما این روحانی ۶۶ ساله تاجیک که در حال گذران محکومیت خود بود در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ توسط نیروهای داعش در “زندان وحدت” به شهادت رسید.

سید قیام الدین غازی در حرم حضرت معصومه

سید قیام الدین غازی در حرم حضرت معصومه

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار