تاریخ انتشار :

کریستین جیمز (زینب ثانی)

گفتگوی خواندنی با استاد شیعه شده دانشگاه استرالیا در غرفه رهیافتگان

کرستین جیمز-زینب ثانی- استاد دانشگاه استرالیا

من یک زن غربی هستم که درجامعه غربی با فرهنگ و منش آن بزرگ شده‌ام اگر اسلام به زن ظلم می‌کرد و باعث محدودیت او می‌شد مطمئن باشید هرگز مسلمان نمی‌شدم و اصلاً احمقانه بود برای تحصیل علوم دینی تمام جایگاه علمی، دانشگاهی و موقعیت اجتماعی و همین طور خانواده‌ام را در استرالیا رها کنم و درغربت به سر برم.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) کریستین جیمز، استاد دانشگاه و نخبه استرالیایی است که سال‌ها در آلمان و اسکاتلند زندگی کرده و به کشور‌های مختلفی در قالب استاد دانشگاه برای تدریس یا گردشگری رفته است. وی تاکنون چندین کتاب و مقاله در سطح بین‌المللی تألیف کرده و از آنجا که بسیار اهل تحقیق و مطالعه است در همین مسیر به دین اسلام گرویده و مذهب تشیع را برگزیده است و بعد از آن نام خود را زینب ثانی گذاشته است تا بهتر در کسوت زن مسلمان شیعه حضور و بروز داشته باشد. ثانی حالا هفت ماه است همسر و سه فرزند کوچکش را در استرالیا تنها گذاشته و برای تحصیل علوم دینی به ایران آمده است تا به قول خودش با دستی پر به کشورش برگردد و برای رسیدن به این هدف سختی‌ها را تحمل می‌کند. «جوان» از طریق انجمن شهید ادواردو آنیلی در نمایشگاه قرآن با وی گفت‌وگو کرده است.

ژینب ثانی-کرستین-جیمز-استاد دانشگاه-استرالیا

ژینب ثانی-کرستین-جیمز-استاد دانشگاه-استرالیا

چه چیزی باعث شد شیعه شوید؟
من از همان زمان که بچه بودم خیلی دعا و مناجات می‌کردم و با خدا حرف می‌زدم. وقتی به مدرسه رفتم آنجا درباره مسیحیت یاد گرفتم و نسبت به آن شناخت پیدا کردم. بعد از آن‌که وارد دانشگاه شدم سراغ دین یهود رفتم و اطلاعاتی کسب کردم. تا دو سال پیش که تصمیم گرفتم دین اسلام را بشناسم. برای همین درباره دین اسلام و مذاهب آن همینطور جنگ‌هایی که در اسلام بوده به صورت آنلاین از طریق اینترنت تحقیق کردم و برای تخصصی شدن اطلاعاتم هم پایان‌نامه دکترای خود را با موضوع تشیع انتخاب کردم. همین تحقیقات باعث شد مسلمان و شیعه شوم. ان‌شاءالله بتوانم کشتی خود را به ساحل برسانم و در این مذهب الهی محکم و پایدار بمانم.
شما بانوی رهیافته‌ای هستید که مدت زمان کوتاهی است به اسلام مشرف شده‌اید. با توجه به موج اسلام هراسی در غرب، اسلام و به خصوص مذهب تشیع را چطور دیدید؟
آنچه برخلاف تمام سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ها از اسلام در بین تمام آموزه‌های اسلام شیعی برایم پررنگ‌تر و زیباتربود، مهربانی است. در دین اسلام الگویی، چون پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان وجود دارد که با وجود مشقت‌ها و سختی‌ها بسیار مهربان و خوش خلق بودند. من در این مدت یاد گرفتم که هرچند سختی و مشکلات در زندگی زیاد است، اما باید به دیگران مهربانی و محبت کرد.
شما فرد دنیا دیده‌ای هستید. تاکنون به چه کشور‌هایی سفر کردید؟
سفرکردن و کسب تجربه و شناخت بیشتر را دوست دارم. به کشور‌های مختلفی، چون انگلیس، فرانسه، آلمان، اسکاتلند، دانمارک، سوئد، اسپانیا، امریکا همین طور کشور‌های شرقی مثل اندونزی، هند و… برای سکونت یا تدریس یا در قالب سفر رفته‌ام برای همین کم و بیش با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان مختلف آشنایی دارم و شاید همین تجارب من را در مسلمان شدن مصمم‌تر کرده است.
شما پوشش چادر دارید. برایتان در این هوای گرم سخت نیست؟
خیر اصلاً، چون حجاب هم بخشی از اعتقادات دینی ماست که باید رعایت شود. در کشور‌های دیگر هم هوا گرم است به خصوص استرالیا که گرما خیلی بیشتر از اینجاست. نمی‌توان گرما را بهانه‌ای برای نداشتن حجاب دانست.
توصیه شما به زنانی که به همین بهانه حجاب را از سربرمی‌دارند یا مانع خود می‌دانند چیست؟
متأسفانه در این مدت شاهد بودم عده‌ای از زنان ایرانی دنباله‌رو فرهنگ غربی شده‌اند. خطاب به این خانم‌ها می‌گویم اگر می‌خواهند واقعیت را بفهمند و فریب ظواهر دروغین را نخورند باید ارزش خودشان را بشناسند؛ سپس دیگران را متوجه این ارزش و گوهر ناب وجودی خود کنند.
بهترین درسی که از کتاب قرآن یاد گرفتید چیست؟
اطمینان به خدا. من از قرآن یاد گرفتم تا به راه و مسیری که انتخاب کردم اطمینان پیدا کنم و اینکه صراط مستقیم من را به عاقبت خوب هدایت می‌کند. همین طور از قرآن یاد گرفتم برای هدایت سراغ الگو‌هایی که داریم برویم و به عنوان انسان چطور زندگی کنیم. قرآن کتابی پر از آموزه‌های عبرت انگیز زندگی است که اعتماد و اطمینانم را دوچندان کرده است.
برخی می‌گویند در آخرالزمان همه مسلمان می‌شوند. به عنوان یک رهیافته دانشگاهی که با تحقیق و مطالعه شیعه شده‌اید نظر شما در اینباره چیست؟
به نظر من همه مسلمان نمی‌شوند، بلکه تحت تأثیر اسلام قرار می‌گیرند. مثلاً من مدت‌ها در فرانسه زندگی کردم هرچند مدعی آزادی هستند، اما آنجا نژادپرستی خیلی زیاد است با این حال به دلیل حضور مهاجران در این کشور بسیاری از فرانسویان تحت‌تأثیر اسلام و منش مسلمانان قرار گرفته‌اند.
در رسانه‌های غربی مدام می‌گویند اسلام به زن ظلم می‌کند، نظر شما چیست؟
من یک زن غربی هستم که درجامعه غربی با فرهنگ و منش آن بزرگ شده‌ام اگر اسلام به زن ظلم می‌کرد و باعث محدودیت او می‌شد مطمئن باشید هرگز مسلمان نمی‌شدم و اصلاً احمقانه بود برای تحصیل علوم دینی تمام جایگاه علمی، دانشگاهی و موقعیت اجتماعی و همین طور خانواده‌ام را در استرالیا رها کنم و درغربت به سر برم. اگر اسلام به زن ظلم می‌کرد امروز در ایران این همه فارغ‌التحصیل دانشگاهی وجود نداشت. در ایران زنان نقش‌های زیادی دارند، مسلمان هم هستند و بسیار هم آزادی عمل دارند. من معتقدم آزادی زن مسلمان را زن غربی ندارد و به او بیشتر ظلم می‌شود و در محدودیت است.
چطور؟
در غرب زنان مشکلات زیادی دارند. نباید به این تبلیغات رنگارنگ ظاهری درباره زنان غربی اکتفا کرد، چون حتی هنوز برای آن‌ها جانیفتاده است که زن می‌تواند برای پیشرفت علمی درس بخواند. آن‌ها زن را برای مطامع اقتصادی و بهره‌برداری جنسی می‌خواهند. به نوعی زن در غرب محدودیت بیشتری دارد تا مقبول واقع شود. ملاک تأیید زن زیبایی و خودآرایی اوست. زن غربی هیچ وقت الگویی کامل برای خودش نداشته است. با این تفکر بزرگ شده که باید زیبا و خوش اندام باشد تا دیده شود. ساعت‌ها برای آرایش و زیبایی وقت صرف می‌کند و غرق مدل‌ها و سبک‌هایی می‌شود که او را از ارزش انسانی‌اش دور می‌کند تا شاید مورد تأیید و مقبولیت واقع شود و از او به عنوان زن موفق یاد کنند. این یعنی اسارت و محدودیت زن که درغرب وجود دارد؛ درحالی که اسلام برای زن ارزش قائل است و هیچ گاه در حق او ظلم نکرده است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار