تاریخ انتشار :

دانشگاه اسلامی ایتالیا

رهیافته ای که دانشگاه اسلامی تاسیس کرد

موسس نخستین دانشگاه اسلامی ایتالیا، معتقد است در شرایطی که در سال‌های اخیر اسلام ‌هراسی در ایتالیا تشدید شده و ورود موج پناهجویان از آفریقا و خاورمیانه به این کشور نگرانی‌هایی برانگیخته، تاسیس این دانشگاه گام مهمی در برقراری گفتمان و درک متقابل پیروان مسیحیت و اسلام بوده است.

   به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمان ها)  جیامپیرو پالادینی (Giampiero Paladini) ۵۸ ساله در خانواده‌ای کاتولیک پرورش یافت اما پس از سال‌ها تحقیق، در سال ۲۰۱۲ به دین اسلام مشرف شد. وی در سال ۲۰۱۵ پس از مدتها تلاش و پیگیری، نخستین دانشگاه اسلامی ایتالیا (Università Islamica d’Italia) را تاسیس کرد. وی در گفتگویی از انگیزه خود برای راه‌اندازی این دانشگاه و مشکلاتی که در این راه با آن مواجه بوده گفته است.
مشکلات ایدئولوژیک
پالادینی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی آشنایی و گرایش خود به دین اسلام می‌گوید: اگر کسی به طور عمیق جامعه غربی که مشکلات ایدئولوژیک دارد را بشناسد به دنبال راه متفاوتی می‌گردد. من متوجه شدم که در اسلام، بر خلاف مسیحیت، می‌توان بی واسطه با خداوند سخن گفت. من مسلمان شدم و نام اسلامی «خالد» را برای خود برگزیدم. وقتی مسلمان شدم تازه دریافتم که مسیر درست برای نزدیک شدن به خدا همین است. من به دلیل اینکه کسی یا کسانی مرا اجبار کرده باشند مسلمان نشدم، بلکه مسلمان بودن یک اتفاق و موهبتی بزرگ از سوی خداوند متعال به بندگانش است.
از پالادینی پرسیدیم با توجه به اینکه در سال‌های اخیر و با روی کار آمدن جناح راست افراطی در ایتالیا، اسلام‌هراسی در این کشور تشدید شده و تبلیغات ضد اسلامی سیاستمداران بالا گرفته، چطور به فکر تاسیس دانشگاهی اسلامی افتاده است؟ وی در پاسخ گفت: ایده اولیه این کار در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت اما به دلایلی عملی نشد تا اینکه در سال ۲۰۱۴ به این فکر افتادم که در شهر لچه (Lecce) این دانشگاه را تاسیس کنم. لچه در جنوب ایتالیا معروف به «فلورانس جنوب»  با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. دانشگاه اسلامی ایتالیا از اکتبر سال ۲۰۱۵ در این شهر آغاز به کار کرد.
مخالفت‌های محلی
وی در مورد مشکلاتی که در راه تاسیس این دانشگاه با آن مواجه بوده می‌گوید: علاوه بر مشکلاتی که در اخذ مجوز این دانشگاه داشتیم، با مخالفت‌هایی از سوی افراد محلی هم مواجه بودیم. در آن ایام، حملات تروریستی در پاریس و سیدنی رخ داده بود. از سوی دیگر هجوم موج مهاجران مسلمان از آفریقا و خاورمیانه به ایتالیا در بین مردم نگرانی‌هایی برانگیخته بود. به طور کلی فضا برای افتتاح یک دانشگاه اسلامی در ایتالیا چندان فراهم نبود.
موسس Università Islamica d’Italia در ادامه افزود: ما باید نگرانی مردم را هم در نظر می‌گرفتیم و به آن پاسخ می‌دادیم. همچنین کمک برخی کشورهای مسلمان مثل قطر و کویت در تامین هزینه‌های ساخت این دانشگاه، نگرانی‌هایی نسبت به ترویج دیدگاه‌های افراطی برانگیخته بود. اما نظر من این بود که در چنین شرایطی، افتتاح یک دانشگاه اسلامی می‌تواند بهترین راه برای ترویج درک بهتر مردم از اسلام و مقابله با تعصب و پیش‌داوری‌ها علیه این دین باشد. فکر می‌کنم این اقدامی درست در جهت ایجاد فضای گفتمان و درک متقابل بود. از نظر من این دانشگاه با تنفر دینی مقابله می‌کند و همچون پلی فلسفی بین دو جهان اسلام و مسیحیت است.
ظرفیت ۵هزار نفری
پالادینی درباره رشته‌ها و دروسی که در این دانشگاه تدریس می‌شود، می‌گوید: این دانشگاه ظرفیت پذیرش ۵ هزار نفر را دارد  و علاوه بر دروس اسلامی مانند تفسیر قرآن، زبان عربی، الهیات و فقه اسلامی، دانشکده‌های کشاورزی، پزشکی و هوافضا نیز در دانشگاه ما در مقطع کارشناسی ارشد فعال هستند. همچنین رشته‌های هنر، علوم، کشاورزی و دوره ارشد اقتصاد اسلامی و بین‌المللی در این دانشگاه داریم. دانشگاه ما تنها مخصوص تربیت علمای اسلامی نیست بلکه درهای آن به روی همه باز است. ما قوانین ایتالیا را رعایت می‌کنیم و مثلا دانشجویان در داشتن حجاب آزاد هستند. دانشگاه ما هیچگونه محدودیتی برای ثبت نام ندارد و همه افراد از هر دین و دیدگاه سیاسی و نژاد و جنسیتی می‌توانند در آن ثبت نام کنند.
وی با بیان اینکه مسلمانان باید در فضای علمی جهانی حضور فعالی داشته باشند، می‌افزاید: نباید در درون خود بمانیم و به بیرون از محیط خود توجه نداشته باشیم، به عبارت دیگر نباید صرفاً به مطالعۀ علوم کشور خود بسنده کنیم بلکه باید به فراتر از اینها اندیشید. در کشورهای مختلف، مردم دارای فرهنگ‌ها و آداب گوناگونی هستند، اگر بتوانیم پا را از دامنه کاری خود فراتر بگذاریم و با مردم جهان ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنیم، مسیر اسلام آوردن آنان راحت‌تر خواهد بود. ما باید با دیگران گفتگوها و ارتباطات خود را نزدیک‌تر کنیم؛ وقتی اینگونه عمل کنیم، خداوند متعال آنان را به سوی اسلام سوق می‌دهد.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار