تاریخ انتشار :

 محسن مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت:

ماجرا و سرنوشت عجیب شاعر و خواننده ترانه باباکرم + تکمیلی و تکذیبیه خانواده باباکرم

بابا کرم را به رقص مردانه کوچه بازاری و روحوضی می شناسند. اسم اصلی اش کرم کریمی است و از لات و لوت های خیابان بوذرجمهوری یا سیروس.

به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) محسن مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت: بین آرشیوم عکسی دیدم که برایم مرور زنجیره ای از خاطرات بود؛ عکس مرحوم مرتضی کریم زاده به عنوان بزرگِ هیئت تفرشی ها، روی طاقچه حسینیه…
سالها پیش در جریان یک محله گردی به این حسینیه رسیدیم. هیات تفرشی ها در کوچه بابل یا همان وزیری تهران واقع است.
اما آقا مرتضی کیست؟ آقا مرتضی پسر مرحوم باباکرم است. باباکرم را قدیمی ها با یک ترانه روحوضی و یک رقص لاله زاری می شناسند. مرحوم جعفر شهری در کتاب طهران قدیم ماجرای تبدیل نام کرمعلی کریم زاده به بابا کرم را اینطور نقل می کند که چون کرم آقا اهل زورخونه بود و در شمایل لات های قدیم ظاهر می شد، وقتی پا به محله می گذاشت به بچه های کوچک آب نبات چوبی می داد و از همینجا به زبان بچه ها، باباکرم نام گرفت.
اما قصه این عکس مربوط به خود باباکرم نیست. پسر باباکرم یعنی همین آقا مرتضی از هیئت دارهای قدیمی تهران بود که اهل محل ازش به نیکی یاد می کنند. آقا مرتضی فرزند همسر دوم باباکرم است. ماجرای ازدواج باباکرم با این خانم خواندنی است.
شاعر اصلی شعر باباکرم دوستت دارم، همین خانم است که مطلع شعر را می گوید و بعدها حسین همدانیان این شعر را کامل می کند و برایش آهنگ می سازد. ایندست آهنگ های تخت حوضی و کوچه بازاری مربوط به حسین همدانیان است که بعدها بسیار فقیر شد و در آسایشگاه سالمندان از دنیا رفت.
این خانم که بعدها همسر دوم باباکرم می شود وقتی این شعر را می خواند، باباکرم به او علاقه مند می شود و از او خواستگاری می کند. اما شرط این خانم خیلی جالب است؛ او شرط می کند که رضایتم در گروی اینست که هردو توبه کنیم. برای توبه هم می روند مسجد محل، خدمت آیت الله تنکابنی تا برای اجابت توبه نذر کنند. نذرشان این بود که همه نمازها را در مسجد حاج آقای تنکابنی به جماعت اقامه کنند تا خدا توبه شان را قبول کند. از سرنوشت نذر باباکرم بی اطلاعم، اما همسرش به این عهد پایبند بود تا آنجا که مرحوم تنکابنی نقل می کند یک روز نماز صبح آنقدر برف آمده بود که یقین داشتم هیچکس برای نماز جماعت حاضر نمی شود. می خواستم نروم که یادم افتاد این خانم بر عهدش مصر است. ازینرو وقتی نزدیک مسجد رسیدم، دیدم پشت در مسجد و در آن سوز سرما و برف منتظر نشسته است. خلاصه نماز را دونفره به جماعت برگزار کردیم…
آقا مرتضی کریم زاده فرزند همین خانم است.
اما خواننده باباکرم؛
بعدها این شعر را ملوک آنغوز با نام هنری آفت و لقب بلبل شرق در کافه کاباره های لاله زار می خواند و به خواننده باباکرم شهرت پیدا می کند. آفت با این آهنگ آنقدر شهرت می یابد که عکسش را روی آدماس “خروس نشان” برای تبلیغ استفاده می کردند.
اما آفت هم سرنوشت جالبی دارد. او وقتی برای دیدار با پسرش به سوریه می رود با اصرار یکی از دوستان به زیارت رفته و همانجا در اوج شهرت توبه و برای همیشه از مطربی خداحافظی می کند. او بعدها کسوت درویشی می گیرد و تمام دغدغه اش رسیدگی به فقرا می شود و کتابی می نویسید به نام از فقر تا فقر که البته منتشر نمی شود.
قدیمی ها یک دعای ناب داشتند و می گفتند خدا عاقبتت را ختم به خیر کند… شاید این قصه ها انگیزه بیشتری برای برگشتن باشد. +

اما مهدیان در اینستاگرامش در سال ۹۵ ماجرا را به این شکل تعریف کرده:

جام جم آنلاین به نقل از مهدیان می نویسد :بابا کرم را به حرکات موزون کوچه بازاری و روحوضی می شناسند.، درباره او محسن مهدیان، روزنامه نگار در اینستاگرامش پست جالبی منتشر کرد.+

” باباکرم هیات ما”
به یک هیات قدیمی تهران سرزدیم. عکس بزرگ ترها و قدیمی ها و بانیان هیات را گذاشته بودند سر منبر.
بینشون “باباکرم” بود. (مرد کرواتی پایین. سمت راست)
باباکرم از بانیان و قدیمی های این هیات قدیمی و باصفاست…
حقن قشنگه.
زیبایی اش به خوان کرم است و رحمت عام اش.
“هرکس” با “هرلباس” و “هرجا” کشیده شود، سَر سِرَّش با این دستگاه است‌.
تا ابد روضهء او محفل طیّب سازی است
این چنین معجزه ها هست فقط کار حسین… .
چه می دانیم…شاید به شبی و ندبه ای و یاحسینی در این خیمه، دستگیری اش کردند.

پ.ن.بابا کرم را به رقص مردانه کوچه بازاری و روحوضی می شناسند. اسم اصلی اش کرم کریمی است و از لات و لوت های خیابان بوذرجمهوری یا سیروس.

اهل تفقد و مهربونی کردن با بچه ها بود و برای همین وقتی وارد کوچه می شد بچه ها می گفتن باباکرم اومد. او هم با حرکات دست و سر و گردن به همین روش رقص باباکرمی خوشحال شان می کرد.

ظاهرن بعدها هم عاشق صاحب خانه و ارباب پیرش می شود و با رفتن ارباب به خارج از کشور زندگی اش سخت می شود.

رقص ماندگار باباکرم از همین باباکرم است

 

تکمیلی و تکذیبیه

پس از انتشار مطالب بالا محسن مهدیان در کانال تلگرامی اش نوشت:

 

▪️اصلاح و توضیح دختر باباکرم درباره یک متن/ رقص باباکرم، ربطی به پدر ما نداشت

درباره متنی که باعنوان سرنوشت شاعر و خواننده باباکرم چند روز پیش منتشر شد، امروز صبح دختر مرحوم کریم زاده معروف به باباکرم نکاتی را تلفنی در توضیح و تصحیح بخش هایی از متن فرمودند که حکما منتشر می شود.

یکم اینکه فرمودند پدرما یک پهلوان و جوانمرد واقعی بود و اینطور نبود که تنها به خاطر خوش رفتاری با کودکان، باباکرم نام گرفته باشند. تاکید داشتند پدر ما محب اهل بیت و خاصه مرید امیرالمومنین بودند و اهل دستگیری و ازین جهت مورد احترام واقع شدند.
ضمنا رقصی که به باباکرم شهرت دارد، ربطی به مرحوم پدر ما ندارد و این تلقی نادرستی است که این رقص را اولین بار باباکرم انجام دادند. اساسا پدر ما در کسوت ایندست کارها نبودند.

دوم اینکه تاکید داشتند مادر ما از ابتدا زنی مومنه و نمازگزار بودند و اینطور نیست که در برهه ای از زمان به جهت ترک یک خطای اجتماعی توبه کنند. ضمنا تصریح کردند که شاعر ترانه بابا کرم همان آقای حسین همدانیان است و مادر ما نقشی در این شعر نداشتند.

سوم اینکه مرتضی فرزند باباکرم هیاتی جداگانه و متفاوت از تفرشی ها داشتند و تفرشی نبودند.

از توضیح ایشان تشکر می کنم و برای پدر و مادر مرحوم شان آرزوی رحمت و مغفرت دارم.

 

https://t.me/mahdian_mohsen/684

 

 

داستان توبه یکی از لات های معروف تهران (مصطفی دیونه)

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار