تاریخ انتشار :

هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان

سازمان‌ها و مؤسساتی که دانشجویان مسلمان را بورسیه می کنند

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان کم نیست و بسیاری از دانشجویان غیربومی از پس هزینه‌های دانشگاه و زندگی در این کشور برنمی‌آیند؛ در این میان سازمان‌ها و مؤسساتی هستند که از دانشجویان مسلمان در این کشور حمایت می‌کنند.

 به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) در شماره ۴۰۳ هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آمده است: نظرسنجی‌های سازمان‌های دانشجویی آلمان در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهند که هر دانشجو به طور متوسط به ۹۱۸ یورو در ماه نیاز دارد. براساس این نظرسنجی‌ها، ۸۶ درصد از دانشجویان، بخش عمده هزینه‌های خود را از طریق والدینشان به‌دست می‌آورند. بیش از نیمی از افراد، کار نیمه وقت دارند و تنها ۱۸ درصد از دانشجویان از کمک‌هزینه دولتی استفاده می‌کنند.

در این میان سازمان‌ها و مؤسساتی در آلمان وجود دارند که از دانشجویان مسلمان در این کشور حمایت می‌کنند. محمد سویچمز، سردبیر بخش اخبار سایت اسلامیک، در گزارشی این سازمان‌ها و موسسات را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:

بورسیه تحصیلی ابن‌سینا

ابن‌سینا از نخستین مؤسسات آلمان بود که به جوانان مسلمان در این کشور بورسیه تحصیلی داد. این مؤسسه که در شهر اوسنابروک قرار دارد، در حال‌حاضر به دانشجویان مسلمان، بورسیه‌ای در حدود ۶۷۰ یورو در ماه پرداخت می‌کند. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند برای کمک‌ هزینه تحصیلی که مبلغ آن ۳۰۰ یورو در ماه است، اقدام کنند.

این کمک‌هزینه‌ها براساس حقوق والدین دانشجویان به آنها پرداخت می‌شود. البته مبلغ بورسیه‌ای که برای دانشجویان مقطع دکترا درنظر گرفته شده، ۱۱۵۰ یورو در ماه است. همچنین مؤسسه ابن‌سینا از حضور دانشجویان در سمینارها و رویدادهای دانشگاهی و دینی حمایت می‌کند. هدف از شرکت در این دوره‌ها، آمادگی افراد برای حضور در مسئولیت‌های اجتماعی است.

بورسیه غزالی

سال‌هاست که مرکز اسلامی ملی «گوروش» در آلمان، از دانشجویان مقطع کارشناسی در این کشور حمایت می‌کند. این مرکز از سال ۲۰۱۴، بورسیه تحصیلی غزالی را برای حمایت از دانشجویان مسلمان در آلمان پایه‌ریزی کرده است. زولکیف گنچر، مدیر برنامه‌های بورسیه‌ تحصیلی غزالی در این ارتباط می‌گوید:«هدف ما حمایت از دانشجویان مستعد مسلمان در آلمان است. ما از طریق این بورسیه‌های تحصیلی، دانشجویان مسلمان و همچنین دانشجویان علاقمند به حوزه مطالعات اسلامی را ترغیب می‌کنیم که تحصیلات خود را ادامه دهند و در عرصه اجتماعی جایگاه خوبی به دست آورند. ما امیدواریم که سالانه هزار دانشجو بتوانند از بورسیه تحصیلی غزالی استفاده کنند.»

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا که در حوزه مسلمانان اروپا و همچنین مهاجرت کار می‌کنند، می‌توانند برای بورسیه تحصیلی غزالی اقدام کنند. متقاضیانی که برای این بورسیه انتخاب شوند، هزینه شرکت در سمینارها و سمپوزیوم‌های بین‌المللی را نیز دریافت می‌کنند.

کمک‌ هزینه دیتیب

از دیگر کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان مسلمان در آلمان می‌توان به کمک‌ هزینه‌ اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب اشاره کرد. هدف از اهدای این بورسیه، کمک به توسعه تحقیقات علمی در زمینه مطالعات اسلامی است. مسئولان دیتیب به صورت ماهانه به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، مبلغ ۸۰۰ یورو و به دانشجویان مقطع دکترا، مبلغ هزار یورو می‌پردازند. این دانشجویان همچنین این فرصت را دارند تا آثار خود را از طریق دیتیب منتشر کنند

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار