تاریخ انتشار :

بایرن -آلمان

تاسیس مرکز مشاوره در امور اسلامی

بنیاد اویگن بیزر، سال آینده مرکز مشاوره در امور اسلامی را با هدف گسترش همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه آلمان در بایرن راه‌اندازی می‌کند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  آیا مسلمانان آلمان بر اساس قانون اساسی این کشور عمل می‌کنند؟ چگونه مسئولان ایالتی با درخواست ساخت مساجد در آلمان برخورد می‌کنند؟ این سوالات و هزاران پرسش دیگر، دغدغه بسیاری از شهروندان آلمان است. به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در برلین در اکثر مواقع درباره جوامع اسلامی در آلمان شک و شبهه وجود دارد. بنابراین مسئولان ایالت بایرن تصمیم گرفته‌اند که از سال آینده یک مرکز مشاوره در امور اسلامی ایجاد کنند.

بنیاد اویگن بیزر، سال آینده مرکز مشاوره در امور اسلامی را در بایرن راه‌اندازی می‌کند. این بنیاد با هدف گسترش همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه آلمان و به‌منظور توسعه جامعه‌ای آزاد و دمکراتیک تاسیس شده است. برای ایجاد مرکز مشاوره اسلامی در بایرن، بنیاد رابرت بوش نیز مبلغ ۲۵۰ هزار یورو را برای سه سال در اختیار موسسان مرکز قرار می‌دهد.

این مرکز قرار است به صورت آزادانه و بی‌طرفانه فعالیت‌کند و هدف از ایجاد آن، تقویت همکاری میان خانواده‌ها، انجمن‌ها و جوامع مسلمان با مسئولان شهری در آلمان است. مرکز مشاوره در امور اسلامی بایرن می‌تواند شک و شبه‌ها را از میان بردارد و همبستگی بیشتری در جامعه ایجاد کند. این مرکز براساس تجزیه و تحلیل مسئولان ایالت بایرن از نیازهای جامعه مسلمان در این ایالت راه‌اندازی خواهد شد. براساس نتایج بررسی‌های انجام شده، در شهرداری‌های بایرن، کارشناسان و متخصصان زبده برای تصمیم‌گیری درباره امور مسلمانان مانند پروژه‌های ساخت مسجد، وجود ندارد. علاوه بر این، کارکنان شهرداری‌ها، اطلاعات بسیار کمی درباره جامعه مسلمان و اعتقادات اسلامی دارند. همچنین نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسئولان محلی و همچنین مسلمانان تجربه درستی از ارتباط با یکدیگر ندارند. به خصوص در مناطق روستایی، مشارکت مسلمانان در جامعه به سختی قابل رویت است. برای راه‌اندازی این پروژه، در فصل بهار از کارکنان شهرداری‌ها در هفت منطقه ایالت بایرن نظرسنجی صورت گرفت و همچنین مصاحبه‌هایی با نمایندگان سازمان‌ها و جوامع اسلامی انجام شد. براساس این نظرسنجی‌ها، حدود ۶۰۰ هزار نفر از ۱۳ میلیون نفر ساکن ایالت بایرن، مسلمان هستند.

یوآخیم هرمان، وزیر امور داخلی ایالت بایرن، این پروژه را برای حمایت از همه افراد درگیر در فرایندهای ادغام، مهم دانست و از آن استقبال کرد.

مرکز مشاوره مشابه‌ای در ایالت بادن-وورتمبرگ وجود دارد که الگو راه‌اندازی مرکز مشاوره بایرن است. فولکر بوسکه مسئول پروژه ایالت بادن-وورتمبرگ در بنیاد رابرت بوش در این باره گفت:« تیم محلی در ایالت بادن- وورتمبرگ توانسته در بیش از ۱۳۰ مورد مشکلات مسلمانان در امور شهری را حل کند.» در بایرن، همچنین «مرکز اسلام و قانون در اروپا» از دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ درگیر این پروژه شده است. اوایل تابستان، مسئولان این مرکز با ارائه نتایج تحقیقاتی با عنوان «اسلام در بایرن»، خواستار تاسیس مرکز اطلاعات و مشاوره‌ در امور مربوط به مسلمانان شده بودند.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار