تاریخ انتشار :

حاشیه های هجدمین یادبود شهید ادواردو آنیلی

گزارشی از اولین گردهمایی تازه مسلمانان در دانشگاه تهران

اسکار باستان شناسی بود  که اسلام را از طریق اینترنت شناخته و دنبال کرده بود و اولین مسلمان کشور خود است  با سختی و پشتکار زیادی توانست اسلام را در السالوادور نشر دهد هر گاه سوال شرعی یا ابهامی داشت هزاران کیلومتر را تا کشور همسایه طی می‌کرد تا شبهه اش برطرف گردد و این کوشش او برای تکمیل دینش ستودنی است.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) همزمان با سالروز نامه مقام معظم رهبری به جوانان  غربی در دانشگاه تهران هیجدهمین سالگرد شهید ادواردو آنیلی در جمع بسیاری از تازه مسلمانان کشورهای مختلف  و دانشجویان این دانشگاه برگزارشد؛ البته سالروز شهادت  ادواردو انیلی در ۲۴ آبان (۱۵ می) است  که بنا به گفته جمال طاهری مدیر انجمن مراسم یادبود را تعمدا به سالروز انتشار نامه امام خامنه‌ای انداختند تا اهمیت  نامه رهبری برای جوانان مشتاق حقیقت غرب برای دانشجویان ومخاطبان جوان بیش از پیش یادآور شوند؛ چه آنکه ادواردو یکی از برجسته ترین  نمادهایی است که وقتی محتوای نامه  رهبری را مرور می‌کنیم به ذهن هر مخاطبی متبادر می‌شود او با وجودی که در دل غرب و خانواده‍ای متمول زندگی می‌کرد با خواندن قران در دانشگاه  متحول شد و به صورت خودجوش تحقیقاتی درباره اسلام انجام داد و با همراهی دیپلماتهای انقلاب اسلامی ایران، شیعه شد. ادواردو مصداق بارزی از همان جوانانی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند و برای همین هم مراسم یادبود آن شهید مقارن با سالروز انتشارنامه ایشان بود.

اولین مراسم گردهمایی تازه مسلمانان حاشیه‌های جالبی داشت که آن را خاطره‌انگیز کرده بود حضور تازه مسلمانانی از کشورهای مختلف که هر کدام داستانی برای خود داشتند جذابیت مراسم را بیشتر کرد. قاری مراسم نیز که تنها کسی است که قران را به عربی و انگلیسی حفظ است به زبان عربی و انگلیسی قران را تلاوت کرد. مهمان ویژه دکتر جان پیرو پالادینی رییس و بنیانگذار دانشگاههای اسلامی ایتالیا بود که خودش و همسرش تازه مسلمان هستند از چنین تجمعی ابراز خرسندی کرد و گفت: برایم جالب است فکر نمی‌کردم  چنین برنامه‌ای در ایران برگزار شود به خصوص اینکه خانم‌ها اینقدر نقش پررنگی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشند اما  در بین صحبت‌هایش نکته جالبی بود و آن اینکه ببخشید  انگلیسی بلد نیستم من زبان کشور استعارگر را هرگز نخواهم آموخت همین  سخن او باعث تشویق ممتد  حاضرین در سالن شد.

دکتر شجاعی مبلغ بین المللی هم در سخنانش به نمونه‌های قرانی مانند ادواردو آنیلی اشاره کرد افرادی همچون بانو آسیه همسرفرعون و اصحاب کهف را مثال زد. خانم کریستین جیمز رهیافته استرالیایی و استاد دانشگاه هم از تاثیرپذیری خود از ادواردو انیلی  و ماجرای صعود شخصیتی و اعتقادی که داشت صحبت کرد.

در میان مهمانان زهرا که از اقلیت‌های مذهبی بوده و حالا مسلمان شده است به همراه دوستش هم حضور داشت. زهرا  دختر جوانی است که به خاطر مسلمان شدن شرایط سخت و محدودیتهای زیادی دارد می‌گفت: وقتی خانواده متوجه اسلام آوردنم شدند شرایط را بر من سخت کردند و از طرف عزیزانم طرد شدم فامیل و دوستان هم برخوردشان با من عوض شد اما  در این انجمن وقتی تعداد زیادی تازه مسلمان با شرایط بدتر از خودم را می‌بینیم آرام می‌شوم و شرایط برایم آسانتر می گردد.

استفان شفر رهیافته آلمانی از دیگر مهمانان برنامه هم به واسطه نهج البلاغه اسلام را برگزیده بود. اما شخصیت جالب دیگر مراسم  اسکار السالوادوری رهبر شیعیان السالوادور به همراه خانواده بود. طاهری مدیر انجمن با تقدیر از او گفت:  وی یکی از اسطوره‌های زندگی من است. اسکار باستان شناسی بود  که اسلام را از طریق اینترنت شناخته و دنبال کرده بود و اولین مسلمان کشور خود است  با سختی و پشتکار زیادی توانست اسلام را در السالوادور نشر دهد هر گاه سوال شرعی یا ابهامی داشت هزاران کیلومتر را تا کشور همسایه طی می‌کرد تا شبهه اش برطرف گردد و این کوشش او برای تکمیل دینش ستودنی است.

یک دختر آلمانی هم کودکش را در آغوش گرفته بود  می‌گفت: مادرم مسلمان شد اما متاسفانه ترجمه های غلط از اسلام باعث رویگردانیش از اسلام گردید، ولی خودم به‌حمدالله اسلامم را حفظ کرده‌ام  که ماجرای مفصلی دارد. در کنار مهمانان تازه مسلمان بانوی مکزیکی غیرمسلمانی هم به همراه همسر ایرانی خود آمده بود و با اشتیاق و هیجان  در برنامه همراهی می کرد می‌گفت: درحال تحقیق درباره اسلام هستم .

سوزان رهیافته کالیفرنیاییست او مادر شهید هم هست با آن‌که به‌سختی راه می رفت  خود را به برنامه رسانده بود می‌گفت: در این جمع آرامش می گیرم و مدام برای اعضای انجمن دعا می‌کرد وقتی متوجه شد ما روزنامه نگار هستیم خواست تا صدای اعضای انجمن را به گوش مسئولان  برسانیم و این محفل چراغش روشن بماند.

سارا هم رهیافته روس ارمنی است  او  که دست و پا شکسته  قارسی و انگلیسی حرف می‌زند به کمک دوستی می‌گفت: انجمن به او کمک کرد تا در کشوری که جز خدا  کسی را در آن ندارد و غریب است مشکلاتش حل شود  حالا از خانواده  انجمن شهید ادواردو آنیلی شده است. ای کاش در تهران بودند تا ارتباطمان راحت‌تر می‌شد.

سوخی استاد دانشگاه هم از دیگر مدعوین بود که در مکزیک زبان ژاپنی تدریس میکرده و بعد از مسلمان شدن و هجرت در ایران اسپانیایی آموزش می‌دهد. خانم اوربین هم آنجا بود که ماجرای جالبی دارد او یکی از سه قلوی دختر آمریکایی است که آشناییش با دانشجویان انقلابی ایران  وی را شیعه  کرده و حالا توسط او یکی از خواهرانش مسلمان شده  اما قل سوم  در امریکا همچنان مسیحی است و آرزو می‌کند تا فرصت است طعم شیرین اسلام و تشیع را به او بچشاند.

یک خانم پزشک هم توجه ما را به خود جلب کرد؛ درحالی‌که کارت پزشکی خود را نشان می‌داد با هیجان در جمع تازه مسلمانان می‌گفت: به اینجا آمده‌ام و به دنبال دوست رهیافته ایرلندی خود هستم امیدوارم بعد از سالها دوری در این محفل گرم و صمیمانه تازه مسلمانان او را پیدا کنم.

دراین مراسم از دکتر عبدالکریم تاراس نابغه روس هم به افتخار اتمام شرح نهج البلاغه به زبان روسی تقدیر شد. خبرنگاران از رسانه های حقیقی و مجازی همچنین شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی حضور پررنگی داشتند و پرس. تی. وی هم برای پخش این شبکه و مخاطبان برون مرزی مراسم را ضبط کرد. نکته قابل تامل پوشش زنان تازه مسلمانی بود که در فضای دانشگاه تهران و دانشجویانی که متاسفانه اغلب حجاب درستی نداشتند باعث تعجب شده بود و با کنجکاوی زیادی سعی داشتند در کنار آنها در مراسم حضور داشته باشند.

در این میان به دلیل شرایط کاری، تحصیلی و یا سفر به زادگاه عده‌ای از رهیافتگان موفق نشده بودند در گردهمایی تازه مسلمانان دانشگاه تهران حاضر شوند. مانند مارگارت رهیافته آلمانی  که به همراه همسر خود در یکی از شهرهای ایران کشاورزی می‌کند و برای رسیدن به همایش ساعت‌ها رانندگی کرده بودند اما مانند برخی دیگر نتوانسته بود به موقع خود را برساند و از این بابت ناراحت بود. رهیافتگان جامانده از محفل معنوی و دوستان مراسم سالروز شهید ادواردو آنیلی از این‌که نتوانسته بودند در جمع دوستان همکیش و رهیافته خود باشند ناراحت بودند. البته در حال حاضر بیشتر فعالیت انجمن شهید ادواردو آنیلی و اغلب ارتباطات با دوستان تازه مسلمان به صورت مجازی است و هنوز موفق نشده‌اند در تهران مقری برای فعالیت‌های تبلیغی خود پیدا کنند جایی که پاتوق تازه مسلمانان فارغ از هر نوع نگرش، رنگ و نژادی که دارند برای یک موضوع مشترک و واحد؛ یعنی اسلام شیعی گردهم جمع شوند و فعالیت داشته باشند که بنا به گفته مدیریت این انجمن همکاری و همراهی مسئولان را می‌طلبد، ولی متاسفانه  تاکنون کم فروغ بوده است.

جمال طاهری مدیر انجمن آرزو کرد بتواند توفیق آن را داشته باشد تا آرزوی تازه مسلمانان را در تهران عملی کند و با کمک اعضای گمنام و مسئولان دلسوز مقر همیشگی و ثابتی برای این تشنگان حقیقت ( به قول دکتر ژولیان  پلیسیه رهیافته فرانسوی تازه مسلمانان مانند مهاجران صدر اسلام در میان انصار ایرانی هستند) را افتتاح کند تا یک دلگرمی و پشتوانه محکمی در ایران اسلام ام القرای جهان اسلام داشته باشند و راهی که با نام و یاد شهید ادواردو (مهدی) آنیلی باز شده با همراهی این رهیافتگان از سرتاسر جهان پربارتر و باشکوهتر باشد. .

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار