تاریخ انتشار :

سنگاپور

پنج مسجد معروف وقدیمی سنگاپور

در اینجا به معرفی پنج مسجد معروف و پربازدید سنگاپور می پردازیم که هر روزه نمازگزاران و گردشگران زیادی را جذب خودشان کرده و از بناهای تاریخی و ملی کشور سنگاپور محسوب می شوند.

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  به نقل از mysalaam، پنج مسجد در سنگاپور بیشترین بازدید و توجه را از سوی گردشگران و نمازگزاران به خود جذب می کند.

مسجد سلطان

مسجد سلطان در بخش مسلمان نشین کپوگنگ گلام، سنگاپور واقع شده است. مسجد سلطان با گنبد طلایی خیره کننده در خورشید گرمسیری این کشور درخشش ویژه ای دارد، این مسجد در سال ۱۸۲۴ ساخته شده و ساختمان قدیمی آن تخریب شده است. در سال ۱۹۲۴ مسجد دیگری به جای آن بنا شده که سالن نمازخانه بزرگی با ظرفیت ۵ هزار نمازگزار را دارد و تورهای بازدیدی به طور منظم در این مکان برگزار می شوند.

مسجد سلطان بزرگترین مسجد کشور سنگاپور و یکی از مهم ترین دیدنی های این کشور و نماد آن محسوب می شود، مکان این مسجد یکی از مهمترین مراکز فرهنگی در جامعه مسلمانان مالای محسوب می شود. و اطراف آن نیز رستوران ها، مغازه ها و کافه های متنوعی بنا شده است.

مسجد عبدالغفور

مسجد عبدالغفور  مسجدی است در سنگاپور که با کمک های شیخ عبدالغفور به عنوان متولی مسجد، ساخته شد و ساخت آن در ۱۹۱۰ به پایان رسید. ترمیم عمده ای از ساختمان  آن در سال ۲۰۰۳ انجام شد. مسجد عبدالغفور  در منطقه معروف کامپونگ کاپو  قرار دارد که در گذشته از مراکز مهم بازرگانی و تجاری برای بازرگانان هندی بود و مسلمانان هندی فرایض دینی و مذهبی خود را در این مسجد انجام می دادند. مسجد عبدالغفور در سال ۱۹۷۹ بعنوان  یادبود ملی سنگاپور شناخته شد.

امروزه، از اتاقک های مسجد برای کلاس های قرآن و موضوعات دیگر، و همچنین برای فعالیت های اجتماعی استفاده می شود.

مسجد عمر کامپونگ مالکا

این مسجد قدیمی ترین مسجد سنگاپور است که از سال ۱۸۲۰ ساخته شده است. درآغاز تنها یک ساختار چوبی با سقف کاهگلی بوده است. یک ساختمان چوبی در سال ۱۸۵۵ جایگزین آن شد و پس از افزایش ها و تغییر ساختارها به شکل کنونی درآمد. بسیاری از نمازگزاران این مسجد که در قلب شهر واقع شده را کارمندان مراکز و موسسات اطراف تشکیل می دهند.

مسجد حاجه فاطمه

در کشور سنگاپور تعداد کمی از اماکن و جاده‌ها به نام زنان اسم گذاری شده‌اند و مساجد نیز تفاوت چندانی ندارند، در این میان مسجد «حاجه فاطمه» یکی از نمونه‌های انگشت‌شمار مساجدی است که به نام یک بانوی فرهیخته مسلمان نامگذاری شده است.

حاجه فامطه از قدیمی ترین مساجد  سنگاپور است که در سال‌های ۱۸۴۲ – ۱۸۴۶  به سبک معماری اروپایی در ناحیه شهری کالنگ سنگاپور ساخته شده است.

بنیانگذار این مسجد یک بانوی تاجر مسلمان با نام حاجه فاطمه سلیمان بوده است. این بانوی مسلمان متعلق به یک خانواده ثروتمند مالزیایی با عنوان ملکان بوده که با کشتی‌های خود و ثروت قابل توجهی در اوایل ۱۸۰۰ به سنگاپور آمده است

این مسجد در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۱۹۷۳ میلادی به عنوان یک بنای یادبود ملی به نام بنیانگذار آن نامیده شد.

یکی از ویژگی‌های این مسجد مناره‌ آن است که به آن «برج کج سنگاپور» گفته می‌شود. این مناره چهار سطحی به دلیل رطوبت و جابجایی آجر‌های دست ساز به کار رفته در آن، در یک زاویه ۶ درجه خم می‌شود که این مسئله باعث شده به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.

مسجد الابرار

اگرچه مسجد الابرار در سال ۱۸۲۷ ساخته شد اما ساختمان آجری آن در سال ۱۸۵۵ بنا گردید. معماری این مسجد تحت تاثیر سبک هند جنوبی و توسط مهاجران مسلمان قوم تامیل از هندوستان ساخته شده است. این مسجد نسبت به ساختمان های دیگر عصر خودش ساده و فاقد زرق و برق می باشد.

ویژگی های مسجد الابرار دو مناره بلند در قسمت جلویی آن است. در گذشته تنها یک سالن نماز کوچک داشته که هم اکنون توسعه داده شده است.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار