تاریخ انتشار :

دانشجویان محقق و فعالان مدنی در دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا

برگزاری سمینار «ابهام زدایی از لباس اسلامی»

در سمینار «ابهام زدایی از لباس اسلامی» که در دانشگاه ویرجینیا در ریچموند برگزار گردید، دانشجویان محقق و فعالان مدنی مسلمان درباره اهمیت «حجاب» و معضلات پیش روی آن در دنیای غرب صحبت کردند.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  به نقل از commonwealthtimes، دانشجویان محقق و فعالان مدنی در دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا در شهر ریچموند در آمریکا در سمینار «ابهام زدایی از لباس اسلامی» که در ۲۹ نوامبر برگزار شد، درباره اهمیت و ارزش های «حجاب اسلامی» برای مسلمان صحبت کردند.

محققان در این همایش از حجاب به عنوان بخش مهمی از هویت اسلامی یاد کردند.

کیل اسمیت محقق دانشجو با بیان اینکه حجاب پیش از اسلام در خاورمیانه وجود داشته گفت: پس از اسلام حجاب مسیر متفاوتی پیش گرفته و به یک تقدس ارزشمند و اعتقاد فردی برای مسلمانان تبدیل شد. و به این ترتیب حجاب به عنوان بخشی از هویت مسلمانان اهمیت والای پیدا کرد.

مری ویرجینیا ریوردان همکار اسمیت نیز گفت: زمانی که مردم در کشورهای غربی  یک راهبه یا یهودی ارتدوکس یا هر زن دیگری را با حجاب می بینند به او احترام می گذارند، اما در ارتباط با زنان مسلمان واکنش ها متفاوت است، آن ها مسلمانان را به چشم تروریست می بینند و و سیاه نمایی های منفی و ترس از تروریسم و این طرز فکر غلط که زنان به اجبار حجاب به سر کرده اند، سبب شده احترام نسبت به حجاب زنان مسلمان کم رنگ شود.

زیلا عارفی یکی از دانشجویان محقق دیگر که در این سمینار سخنرانی می کرد، ضمن اشاره به ورود حجاب در  سال های اخیر به صنعت پوشاک و مد گفت: خوب است که لباس های محجبه و اسلامی در فضای بین الملل تبلیغ شوند اما مسئله اینجاست که وقتی برخی شرکت ها حجاب اسلامی را وارد چرخه پوشاک کرده و آن را تبلیغ می کنند دقیقا این شعار را که «حجاب برای زنان مسلمان پذیرفتنی است» را ترویج نمی دهند بلکه پوشیدن حجاب برای زنان غیرمسلمان به عنوان یک شعار فشن را تبلیغ می کنند.

حجاب مخصوص زنان نیست

جرمی مارش که تحقیقاتش درباره حجاب را از قرآن مجید درآورده می گوید: محجوب بودن باری نیست که تنها بر دوش زنان مسلمان افتاده باشد. مردان نیز باید این بار را حمل کنند و باید به نحوه لباس پوشیدن و رفتارشان اطراف دیگران متوجه باشند.

مارش گفت: فراموش نکنیم که حجاب نباید فقط نماد زنان مسلمان باشد و مردان نیز باید آن را رعایت کنند. مهم است تاکید کنیم که حجاب ضرورتا فرد را محجوب نمی کند بلکه حجاب محجوب بودن درونی که در تمامی افراد وجود دارد را به تصویر در می آورد.

مونا حیدر فعال مدنی مسلمان نیز گفت: حجاب به سادگی می گوید که من خودم را بیشتر از یک جسم فیزیکی متصور می شوم. بلکه من همزمان یک ذهن هوشمند و قلب و روح دارم که همگی آن ها در شکل یک بشر در این زمان و مکان شکل گرفته اند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار