تاریخ انتشار :

دکتر محمد شجاعی در یادبود شهید آنیلی

شهید ادواردو آنیلی حجت خدا برای امروز ما است

شهید ادواردو آنیلی از شهدایی بود که به قول حضرت امام راه صد ساله را یک شبه طی کرده بود و به حجم عظیمی از طبیعت و دنیاگرایی غلبه کرد. او حجم بالایی از دنیا که آرزوی همه انسانهاست

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  در سالروز انتشار نامه رهبری به جوانان غربی انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی که بصورت تخصصی در زمینه رهیافتگان فعال است. هجدهمین یادبود آن شهید را در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار کرد. یکی از سخنرانان این یادبود دکتر محمد شجاعی مبلغ بین المللی و سخنران مشهور کشور بود در حاشیه این همایش باایشان در مورد شهید ادواردو آنیلی و نامه رهبری به گفتگو نشستیم:

گفتگو از معصومه طاهری

شهید آنیلی از جمله شخصیتهای نادری بود که بر جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود پشت پا زد و به دامن اسلام آمد تعبیر شما از این هجرت چیست؟

شهید ادواردو آنیلی از شهدایی بود که به قول حضرت امام راه صد ساله را یک شبه طی کرده بود و به حجم عظیمی از طبیعت و دنیاگرایی غلبه کرد. او حجم بالایی از دنیا که آرزوی همه انسانهاست؛ یعنی ثروت، قدرت و شهرت جهانی را در اختیار داشت چیزهایی که کمتر کسی دارد با این حال با بصیریتی که داشت و عشقی که پیدا کرده بود به همه اینها غلبه کرد و پشت پا زد. گویی هیچ ارزشی برایش نداشتند البته دیدار با امام و آن روح مسیحایی امام که به همه بچه بسیجی‌ها اثرکرده بود در آنیلی جوان هم دمیده شده بود و بی‌تاثیر نبود تا آنجا که  بارها به شهادت دوستانش از این دیدار و جذابیت و تاثیرش برخود تعریف می‌کرده است؛ بنابراین او فرد بسیار ویژه است به نظر من آنیلی حجت خدا برای امروز ما است که خداوند او را درمقابل چشم هزاران نفر از کسانی قرار داده  که دراین کشور زندگی می‌کنند و برای کسب قدرت، شهرت و ثروت با اهداف انقلاب و مصالح ملت و خون شهدا بازی می‌کنند تا منافع جناحی و گروهی خودشان تامین بشود و بعد هم کشش دنیا را برای این کار بهانه می‌آورند و خداوند در روز قیامت خطاب به این افراد می‌فرماید. شما در دنیا بیشتر بهره‌مند بودید یا کسی مثل او.

جالب‌ترین نکته‌ای که از شخصیت ادواردو آنیلی شما را جذب کرده چیست؟  

بصیرت زیادی پیدا کرده بود فهمیده بود اگربخواهد شیعه را در شکل و مسیر درست بشناسد باید ایران بیاید و پیونده خوبی با ایران داشت زهدی و بی‌میلی که به دنیا داشت براثر بصیرت و عشق او بود که به نظر من جالب‌ترین بعد شخصیتی آن شهید است.

به عنوان مبلغ بین‌المللی سخنرانی و سفرهای زیادی به غرب داشتید به نظرتان برای معرفی اسلام به غربی‌ها چه باید کرد؟

متاسفانه در این سالهای پس از انقلاب اسلامی کوتاهی‌های زیادی داشته‌ایم و بسیاری از حقایق جمهوری اسلامی خوب منتشر نشده است. از مبلغان توانا و حرفه‌ای خیلی بهره نبرده‌ایم همچنین از روشهای تبلیغی خوب هم استفاده نبردیم روشهای ما سنتی است که شاید در ایران جواب بدهد، ولی درفضاهایی دیگر به خصوص غرب جواب نمی‌دهد. لذا باید از روشهای جدید استفاده برد؛ روشهای استدلالی قوی و قدرتمند و مستند خیلی می‌تواند به جوانان و مردم غرب کمک کند. غربیها  یک بحران هویت دارند و طبیعت‌گرایی را تا آخر تقریبا طی کردند و به دنبال معنویت منطبق با ساختار وجودی خودشان     می‌گردند و اگر ما نتوانیم به موقع منطبق با ساختار وجودیشان این معنویت همراه با معرفت را به آنها انتقال دهیم به طور قطع عرفهای کاذبی که خودشان و یا کشورهای دیگر آنها را ساختند عرضه                 می‌شود که هم برای خودشان و هم برای ما  دردسرساز است.

در طول سالها شما شاگردان مسلمان شده‌ای هم داشته‌اید به نظرتان برای این قشر چه کارهای خاصی باید انجام شود؟

یک ارتباط مستمر با منابع قدرت و منابع تاثیری آنها باید وجود داشته باشد یعنی خیلی از آنها به ایران نمی‌آیند و در کشور خودشان هستد. لذا باید یک ارتباط علمی و سازماندهی شده وجود داشته باشد همچنین یک ارتباظ معنوی مستمر بین تازه‎مسلمانان و مراکزی که باعث گرویدن آنها به اسلام و تحولشان شده است باشد و آنها باید بدانند مورد توجه هستند و فراموش نمی‌شوند. در مناسبتهای مختلف زمانی از آنها استفاده بشود تا گرما و انرژی معنوی مناسبی را برای آنها در این فضاها ایجاد کنیم. یادمان باشد ثروت معنوی ایران فوق‌العاده مناسب و مناسک در دسترس همه هستند هرکس به راحتی می‌تواند با مساجد حسینیه‌ها، علما و شخصیتهایی دینی برود و ابهامات را برطرف کند و به نوعی  تغذیه شود اما اینها در کشورهای خودشان چنین شرایطی وجود ندارد. لذا باید یک ارتباط قدرتمند معنوی وجود باشد تا بتوانیم به آنها برسیم.

یادبود شهید ادواردو آنیلی همزمان با سالگرد انتشار نامه رهبری به جوانان غربی بود به نظر شما برای انتشار این نامه چه کارهایی باید انجام شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است؟

به نظر من بیشتر باید از ان. جی. او و گروههای مردمی برای این کار استفاده کرد؛ البته آدم‌های آزاده  و نیک سرشت زیادی هستند که هرچند مسلمان نیستند ولی به محتوای نامه اعتقاد دارند. می‎توان از این دست افراد و سارمانها همچنین برخی از رسانه‌ها استفاده کرد. شبکه‌های ماهواره‌ای خودمان و کشورهای همسو هم می‌توانند پوشش دهنده خوبی برای این نامه باشند البته باید برنامه های خوبی از نظر رسانه‎ای ساخته بشود همین طور نیاز به مستند خوب هم داریم تا شیرینی نامه را بهتر بچشانند.

این روزها جمع آوری ثروت در جامعه تبدیل به یک ارزش و هدف اصلی برای بسیاری از افراد شده برای مقابله با این اتفاق چه باید کرد؟

بیشترین مشکلات در زندگی و بیماریهای روحی و روانی مربوط به دو گروه درجامعه است یکی افرادی که آسایش و ثروت بیشتری برخورد دارهستند سطح آسایش و معنویت کمتری دارند فاصله عاطفی افراد بیشترشده و فاصله و غفلت افراد خانواده ها بیشتر شده بنابرین ثروت نمی‎تواند از یک حد بالاتر بود عواقب زیادی دارد مشکلات روحی و روانی و اختلافات زیادتری ایجاد می‌کند. بشر برای این چیزها ساخته نشده اگر خودشناسی خوبی به مردم منتقل بشود و مردم با ابعاد وجود خود و من اصلی خودشان خوب آشنا بشوند هرگز به دنبال این کارعبث نمی‏روند امام علی شما می‌فرمایند: بیش از انچه که بیشتر از روزی خودتان صیبتان شود انباردار دیگران خواهید بود اگردیگران از انبار شما استفاده کند و کار خیر انجام بدهند ثوابش بری آنهاست و شقاوتش برای شما خواهد بود. اگر برای گناه استفاده کنند گناهش برای شما هم خواهد بود. بنابراین باید با کار فرهنگی این مسئله روشن بشود چون کار فرهنگی ما اصولی نیست نتوانسته ایم فرهنگ استفاده درست از ثروت را معرفی کنیم به نظر کار فرهنگی نقص زیادی داریم که نتوانستیم به خوبی استفاده ببریم.

همان طور که اشاره کردید و در یادبود شهید ادوادو آنیلی هم به آن اشاره کردم، خداوند انسان خوب را کسی را می داند که در محیط بد، خوب باشد و انسان بد را کسی می‌داند که در محیط خوب، بد شده باشد. مقام معظم رهبری جمله زیبایی دارند درباره دختر و پسرهای پاکی که در آمریکا هستند فرمودند آنها مثل انبیاء پاک هستند چون در محیط بد توانسته‌اند ایمان خود را به خوبی حفط کنند. الان در جامعه ما خیلی از جوانان هستند که با وجود کششهای منحرف اعتقادی، جنسی، اخلاقی دنیوی همچنان پاک هستند. همان طور که رهبری  این نکته را دریافت کردند  که جوانان امروز از جوانان اول انقلاب بالاترهستند برای ما درس زیادی دارد در قرآن خدا برای ما زن فرعون را مثال می‌آورد و برای اهل ایمان زن فرعون را مثال می‌زند که نمونه یک انسان مومن و خوبی است که در خانه فرعون با آن همه کفر و فساد شقاوت ایمان خود را حفط کرد همین طور خدا زنهایی را مثال می‎آورد که زیرنظر دو تا از بندگان صالح ما بودند ولی به آنها خیانت کردند و آرمانها و ایمان آنها را ندیدند و از همسران خود خوب استفاده نکردند. الان در کشور ما با چندصدهزار شهید و این همه ثروت معنوی عده‎ای خود را به غفلت زدند متاسفانه خیلی‎ها از جمله برخی از مسئولان و خانواده‌های آنها که با این همه معنویت عشق  به غرب و دنیا گرایی دارند این همه نورانیت و معنویت رادر کشور نمی‎بینند و عشق به غرب دارند  بنابراین آنچه کمک می‎کند این است که از قرآن درس بگیریم از شهدا و افرادی مانند ادواردو آنیلی بیاموزیم با بصیرت بتوانیم از افرادی باشیم که در محیط بد، خوب زندگی کنیم خداوند از این حجت‌ها برای ما خیلی را قرار داده که موفق شدند به شیرینی از دنیا بگذرند و در بدترین محیطها، پاکی خود را حفظ کنند و رستگار بشوند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار