تاریخ انتشار :

ترکیه

سیرتاریخی ممنوعیت تا مقبولیت حجاب در ترکیه

حجاب در ترکیه در زمان های متمادی یکی از مسایل پرچالش در این کشور اسلامی برای زنان به شمار می آمد، به رغم همه فراز و نشیب ها، امروز زنان محجبه می توانند در نهادهای دولتی با حجاب به فعالیت خود ادامه دهند.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  مسئله حجاب در ترکیه به سال ۱۹۲۳ میلادی هنگامی که جمهوری ترکیه به دست «مصطفی کمال آتاتورک» بنیان گذاشته شد، برمی گردد؛ باوجود اینکه در آن زمان موسسه ها و نهادهای رسمی به کارمندان زن اجازه نمی دانند که با حجاب فعالیت کنند؛ اما در اولین قانون اساسی جمهوری هیچ ممنوعیت حجابی وجود نداشت.

اما در سال ۱۹۶۰ با افزایش تعداد دانشجویان محجبه که تمایل داشتند با حجاب وارد دانشگاه شود، مناقشه ها درباره مسئله «حجاب» در ترکیه افزایش یافت.

براساس این گزارش، فرآیند ممنوعیت حجاب در ترکیه دو مرحله جداگانه را طی کرده است؛ اولین مرحله به کودتای نظامی سال ۱۹۸۰ میلادی برمی گردد که نیروهای مسلح ترکیه به ریاست تیمسار« کنان اورن» به بهانه تظاهرات روز جهانی قدس که حزب اسلامی «سلامت ملی» به ریاست «نجم الدین اربکان» در شهر قونیه به راه انداخت، انجام دادند.

سکولارها در آن زمان این تظاهرات را نقطه آغاز در تبدیل ترکیه به یک کشور با حکومت شریعت اسلامی می دیدند، به همین بهانه پس از کودتای نظامی قانون «لباس در موسسه های عمومی» که داشتن حجاب در موسسه های دولتی را منع می کرد، صادر کردند؛ صدور این قانون به این دلیل انجام شد تا زنان محجبه نتوانند در موسسه های دولتی فعالیت کنند و درصورت فعالیت حجاب خود را بردارند.

مرحله دوم به دوره کودتای ۲۸ فوریه ۱۹۹۷ میلادی برمی گردد، زمانی که ارتش ترکیه ضد دولت حزب محافظه کار رفاه کودتا کرد؛ با اجرای این کودتا این حزب بسته شد و «نجم الدین اربکان» رئیس آن محبور به استعفا از منصبش شد. ارتش بستن تدریجی مدارس ائمه جماعات و خطبا و مدارس دینی آغاز کرد و آموزش اجباری در طول ۸ سال اجرایی شد و شورای امنیت در قطعنامه ای «حجاب» را تهدیدی برای ترکیه دانست.در این مرحله، زنان نتوانستند وارد دانشگاه ها شوند و همچنین نمی توانستند با حجاب کار کنند و محجبه ها از کار اخراج شدند.

در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار، یک زن محجبه به عنوان نماینده پارلمان ترکیه انتخاب شد و این درحالی بود که اجازه نداشت تا با حجاب در پارلمان حاضر شود.

با رسیدن حزب عدالت و توسعه به قدرت، سیاست های ضد حجابی و اسلامی کاهش یافت، اما ممنوعیت حجاب در نهاد ها و موسسه های دولتی تا سال ۲۰۱۰ میلادی به قوت خود باقی ماند، حتی همسران محجبه وزیران و رووسای جمهوری نمی توانند در دیدارها با نظامیان ترکیه حاضر شوند.

اما در سال ۲۰۱۰ میلادی، قانون اساسی ترکیه اصلاح شد و تدابیر درباره این حقوق اتخاذ شد و  پذیرش حجاب به همه پرسی گذاشته شد تا اجرایی شود.«رجب طیب اردوغان» نخست وزیر وقت ترکیه در یکم اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی لغو ممنوعیت حجاب در موسسه های دولتی را اعلام کرد.

پس از آن در ۳۰ آگوست ۲۰۱۶ میلادی در مراسم جشن عید پیروزی ترکیه حادثه تاریخی رقم خورد و حضور نخستین زن محجبه در نیروی پلیس زنان در این مراسم جالب توجه بود.این پلیس زن با درجه افسری در مراسم عید پیروزی که در میدان تقسیم با مشارکت مسئولان دولتی و نظامی ارتش و پلیس ترکیه برگزار شد، حاضر شد

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار