تاریخ انتشار :

بنیاد مطالعات اسلامی روسیه

انتشارمجموعه کتاب‌های «دنیای اسلام و پیش از اسلام، تاریخ و سیاست»

سه اثر جدید از مجموعه کتاب‌های «دنیای اسلام و پیش از اسلام، تاریخ و سیاست» از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و با همکاری انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم این کشور منتشر شد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) یکی از این آثار، «فضاها و اندیشه‌ها؛ یادمان صفحات تاریخ شرق عربی» است. این کتاب، اثر مشترک جمعی از پژوهشگران روس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه است که توسط پژوهشگران تاریخ همچون «واسیلی کوزنتسف»، «دیمیتری میشین» و «ولادیمیر آرلوف» ویراستاری و توسط مؤسسه نشر «صدرا»ی مسکو منتشر شده است. این اثر در گرامیداشت دویست سالگی تأسیس انستیتو شرق‌‌شناسی روسیه و در چارچوب گرنت* نشر «ابن سینا» در ۲۷۲ صفحه منتشر شده است.

بنا به اعلام بنیاد مطالعات اسلامی روسیه؛ ترجمه روسی کتاب «بیت‌ الحکمه و نقش آن در تحول علوم و پیشرفت تمدن اسلامی» اثر دیگر در این رابطه است. این کتاب توسط «سیدابوتراب سیاهپوش» تألیف و توسط «اسماعیل گیبادلین» به روسی ترجمه شده و «دیمیتری میشین» از پژوهشگران انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نیز به ویراستاری کتاب اقدام کرده است. کتاب مورد نظر با حمایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (تهران ـ ایران) منتشر شده و ترجمه روسی اثر با عنوان «بیت‌الحکمه؛ تاریخ آکادمی علوم در شرق» در مجموعه «دنیای اسلام و پیش از اسلام: تاریخ و سیاست» در ۴۰۰ صفحه از سوی مؤسسه انتشاراتی صدرای مسکو به چاپ رسیده است.

کتاب سوم از این مجموعه «لیبی، کشور ۱۴۰ قبیله کجا می‌رود؟» نام دارد. این کتاب، اثر پژوهشی پروفسور «ماریا فئودورونا ویدیاسوا» است. این اثر در چارچوب همکاری علمی بنیاد ابن‌سینا و انستیتو کشورهای آسیا ـ آفریقای دانشگاه دولتی مسکو و انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه ـ مسکو، در مجموعه «دنیای اسلام و پیش از اسلام: تاریخ و سیاست» منتشر شده است. ویراستاری علمی اثر را «واسیلی کوزنتسف» برعهده داشت. این اثر در ۲۰۸ صفحه توسط انتشارات صدرای مسکو چاپ شده است. پیش از این، کتاب «تونس؛ مسیر قرن ۲۱» نیز از ویدیاسوا در همین مجموعه منتشر شده بود.

*گرنت به انگلیسی«Grant» یا وام بلاعوض، بودجه‌ای است که به نهادها، مؤسسات، شرکت‌ها یا افراد اعطا می‌شود.

اغلب گرنت‌ها برای انجام کار یا پروژه خاصی داده می‌شوند و درجاتی از گزارش‌دهی را نیاز دارند. انواع پروژه‌ها (پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، پژوهشی و…) را می‌توان با حمایت گرنت‌ها انجام داد.

گرنت پژوهشی، گرنتی است که برای انجام طرح پژوهشی اعطا می‌شود.معادل فارسی گرنت پژوهشی، کلمه «پژوهانه» است. کلمه پژوهانه، واژه مصوب فرهنگستان و به معنای حق‌التحقیق است .

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار