به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مصاحبه از معصومه طاهری /میلاد پسندیده سقالکساری ساکن استان گیلان و شهر رشت فعال در رشته گرافیک و خودآموخته تصویرگری است که از سال ۸۷ با ورود به سایت دوینت آرت به خلق آثار مشهور مذهبی در فضای مجازی پرداخته است؛ آثار این جوان هنرمند در فضای مجازی و حقیقی طرفداران زیادی دارد بهصورتی که به بخشی از تصورات عمومی از واقعه کربلا تبدیل شده است. یکی از آثار مشهور وی تصویرسازی شهادت حضرت عباس است که با مشک و علم در فضای مجازی منتشر شده و بازتاب خوبی هم داشته است. با وی از طریق انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی گفتگو کردیم
دیگر آثار میلاد پسندیده را اینجا ببینید
شما مهندسی عمران خواندید چطور شد وارد این حوزه هنری شدید؟
نقاشی همیشه همراه من و گوشه کتاب درسی و دفترهایم بود، اینکه با تمرکز برای تولید یک اثر هنری وقت بگذارم شاید دلیلش اینترنت گردی بود. در آن زمان، نمیشد محتوای مفیدی که خودم دوست داشتم یا دنبالش بودم را در اینترنت پیدا کنم برای همین خودم دست بکار شدم. به نوعی سایت دوینت آرت باعث تحریک من بود چون بخش تفکیک شدهای برای عکسهای خام داشت و پُر بود از ابزارهایی که برای فتومونتاژ بدرد بخور بودند حتی بخش مجزایی که هنرمندان برجسته دنیا آموزش ساخت کارشان را مرحله به مرحله آنجا قرار میدادند و شاید مهمترین عامل انگیزشی من از انصراف در رشته عمران و پیشتازی به سمت هنر، مجموعه تصاویر استودیویی شمایل ائمه بود که مصطفی اچ عکاس شیعه عربستانی ساکن آمریکا تهیه کرده بود آن زمان زیاد استفاده مطلوبی از آنها نکرده بودند در واقع اولین تجربههایم با ترکیب آن کارها صورت گرفت که انگیزه من را بیشتر کرد.
از خانواده کسی هم در این حرفه بوده؟
خیر؛ البته که ذوق هنری داشتند و در کارهایشان پیداست، ولی بهعنوان شغل و حرفه تخصصی، کسی از اطرافیان و خانواده هنرمند نبودند.
تصویرسازی چه ویژگیهایی دارد که آن را از دیگر شاخههای هنری مجزا میکند؟
تصویرسازی دیجیتال یا شاید عنوان بهتر کولاژ دیجیتال، حتی عنوان معروفترِ فتومونتاژ. سبکی بود که خیلی کم استفاده میشد و بیشتر جنبه طنز آن در فارسی برجسته بود. از نظر ویژگیهای تولید، مهمترینش امکانات کمی بود که میشد به وسیله آنها و با کنار هم قرار دادن چندین تصویر استوک به یک تصویر جدید رسید! مثلا برای تصویرگری و نقاشی دیجیتال نیاز به اسکنر یا قلم نوری یا چیزهایی از این دست بود… ولی فتومونتاژ را فقط با یک سیستم ساده، اینترنت معمولی و یک موس هم میشد به سرانجام رساند.
در رشت غیر از شما هنرمند دیگری که کارهای برجسته هنری در انیمیشن یا کلاژ انجام بده هست؟
اگر از منظر نامدار بودن باشد، نمیدانم! ولی از نظر کار حرفهای و خوب، باید گفت افرادی بودند که چون شرایط کاری بهتری در شهرهای دیگر فراهم شد، اکثرا مجبور به مهاجرت شدند.
هنوز از سایت دوینت آرت استفاده میکنید؟
چند سالی هست که کمتر کاری آنجا میگذارم یا به صفحات دیگران سر میزنم چون مدتی فیلتر بود و الان هم که تقریبا باز شده، از آن طرف، آی پی ایرانی را راه نمیدهد!
تصویرسازی «امام هادی در قفس» هم کار شما بود؟
بله. این اثر در سال ۹۱ و فکر کنم مربوط به کمپین حمایت از امام نقی علیه السلام باشد.
خود شما از عکسهای اولیه چیزی نساختی مثلا شهادت حضرت علی اکبر؟
نه امکاناتش نبود البته بعدها عکسهای صحنه و پشت صحنه سریال «مختارنامه» که آقای مسعود پاکدل میگرفت، خیلی بیشتر به من کمک کرد.
حامی مالی هم دارید؟
خیر.همین که محتوای مورد نظرم در فضای مجازی فراگیر میشد و به سرعت از آن استقبال میکردند برایم دلگرمی بود.
معمولا هر کار چقدر زمان میبرد؟
دیگرچنین کارهایی تولید نمیکنم ولی آن موقع با حداقل امکانات؛ شاید بین هشت تا دوازده ساعت برای هر اثری زمان صرف میشد البته بستگی داشت به اینکه چقدر تصاویر آرشیوی همسو با ذهنیت خودم را بتوانم پیدا کنم چون امکانات عکاسی و نورپردازی را نداشتم.
غیر از شما فرد دیگر ی هم در این عرصه فعال بوده؟
بله شاید نه با این رنگ و لعاب اما همزمان با دیده شدن چنین کارهایی، در همان سایت دوینت آرت، چندین هنرمند شیعه از کشورهای مختلف شروع به کار کردند و طرحهای مشابه درباره انواع و اقسام روایات و وقایع تاریخ اسلام را ساختند.
چه جالب نمونهاش را دارید؟
یک موجی راه افتاد و خیلیها وارد تولید چنین آثاری شدند یک نمونه اش کارهای مصطفی القریشی از کشور عراق بود به نوعی از سرتاسر دنیا تقریبا در یک سبک بصری فعال بودند، مثلا فردی از استرالیا، پرتغال و… کار تولید میکردند خوبی چنین تولیداتی آن بود که هرکدام واقعه کربلا را به زبان قابل فهم کشور خودشان منتشر میکردند.
در چه شرایطی این کارها را تولید کردید و چه حسی داشتید؟
آثاری که به نسبت خوب در آمدند و بیشتر به دل مخاطبان نشستند در حال و هوای همان ایام محرم بوده است ومن تحت تاثیر مراسم یا مجلات و مقالات مربوط به محرم کارها را تولید کردهام .
با هنرمندهای خارجی که گفتید ارتباط کاری هم داشتید ؟
تا قبل از فیلتر شدن سایت و در دوران اوج تولید این سبک کارها، بین فعالان سایت در هر کجایی که بودند خیلی ارتباط و انتقال ایده وجود داشت وگروههای تخصصی تشکیل شد، ولی در کشورهای آنها امثال سختگیریهایی که بر مسلمانها وجود دارد باعث کمتر شدن فعالیتها شد. ما خودمان هم سرعت اینترنت خوبی نداشتیم حتی با دور زدن فیلترینگ هم این سرعت کمتر و کمتر میشد به طوری که تقریبا فعالیت موثر را سخت و محال کرد.
تا حالا کار گروهی هم داشتید؟
بله. تقریبا از یک جایی به بعد، تهیه محتوا و ایده پردازی با همراهی دیگران انجام میشد و چه به صورت آنلاین و چه در جلسات حضوری کار میکردم.
کدام کارتان را بیشتر دوست دارید ؟
کار دومی که برای عید غدیرخم زدم و کار یا صاحب الزمان. بیشتر بهخاطر جلوه بصری جذاب و زیبایی که داشتند بیشتر به دلم نشست.
از مسئولان شهر رشت همکاری و کمکی داشتند؟
اینقدر فضا برای کارهای خوب در رشت وجود دارد که مطرح شدن شهروندان باعث جلب توجه مسئولان می شود حتی کمکهای مالی خوبی هم شد ولی نه در زمینه تولیدات زودبازدهی مثل پوستر و آثار این چنینی. آنها صبر و حوصله کافی برای به ثمر نشستن تولید یک اثر انیمیشن درخور و قابل افتخار را نداشتند معمولا و به سرعت بعد از چندماه، حمایتها را قطع میکردند و کار را زمین میزدند!
وقتی افراد میفهمند این کارها تولید شماست چه برخوردی میکنند؟
تعجب میکنند و میگویند چه جالب این کار شماست!؟ من زیاد دیدم!! و بعد لبخند زنان دور میشوند.
گفتید همه کارها را بهصورت تجربی دنبال کردید هیچ دورهای ندیدید؟
بهجزء کلاس حضوری مقدماتی فتوشاپ در دوران نوجوانی که تا چندسال بعد هم به کار نیامد، نه دورهای ندیدم اکثرا با مقالات و ویدیوهای آموزشی اینترنتی یاد گرفتم و البته تمرین و آزمون خطای فراوان هم داشتم.
درحوزه اهل بیت و مسایل مذهبی خیرین زیادی هستند آنها برای تولید کار سفارشی به شما ندادند؟
چرا اتفاقا درحوزه تولیدات دینی تمایل داشتند و شاید مهمترین کاری که سفارش داده شد، ازطرف شیعیان ساکن دانمارک برای تولید انیمیشن سیصد وشصت درجه از واقعه کربلا بود vrkarbala که با عینکهای مخصوصی میتوان دید.
مشتری خارجی هم داشتید؟
بله با وجود ارتباطات کمی که خودم برقرار میکنم و مشکلات تحریمی، سفارشات بین المللی زیادی بوده است.
دوست دارید چه کاری را هم در بحث کلاژ و هم در بحث تصویرسازی و انیمیشن تولید کنید؟
صدها ایده دارم که برای تولید توان بیشتر از یک نفر نیاز است و طبق معمول در حوزههایی که کمتر به آنها پرداخته شده جای کار وجود دارد.
در زمینه کلاژ کارهای کدام هنرمند ایرانی باید بیشتر شناخته شود ؟
خود کارها که به نظرم راه دیده شدن خودشان را پیدا میکنند یعنی اگر کاری در پیج مهجوری منتشر شود اما دلچسب و خوب باشد توسط خود مردم دست به دست میچرخد و شناخته شده میشود حداقل با فناوری الان و سرعت نت و شبکههای مجازی امروزی نباید درباره دیده شدن یا نشدن کارها نگران بود؛ البته حکایت شناخته شدن خود هنرمند متفاوت است و آن هم شاید هرچه کمتر بین هیاهو و هجوم مخاطب عام باشد و بیشتر فرصت کار داشته باشد موفق تراست.