تاریخ انتشار :

گفتگو با امین دریانورد خالق تصاویر مذهبی خانوادگی

تلاش می کنیم درآثار گروه توکان سبک زندگی اسلامی را مرحله به مرحله معرفی ‌کنیم

به لطف خدا کارها آنطور که انتظارش می رفت در جامعه دیده شده، و الحمدلله روزانه به تعداد زیادی پیغام بهمون می‌رسه، که معمولا حاوی تشکر و اینهاست و خیلی‌ها هم می‌گویند که طرحها روی نگاه و زندگیشان تاثیرگذار بوده است. مخصوصا در روابط زوجین. البته به نظرم بیشتر به خاطر احادیث هست. وگرنه طرحهای من خیلی قدرت تاثیرگذاری ندارند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)با امین دریانورد تلگرامی آشنا شدم. جوانی اهوازی که در کرج زندگی می‌کند بسیار مقید و پارسا آنقدر که با وجود شهرت نامش تصویرش را در پروفایلهایش نگذاشته و گمنامی را به شهرت ترجیح می‌دهد. نیمه شب بود و از مشهد با او برای یک مصاحبه مطبوعاتی صحبت می‌کردم. البته سخت قبول کرد مصاحبه کند شاید به همان دلیل که خیلی از بچه مذهبی‌های مخلص و دل‌پاک زیاد دوست ندارند دیده و شناخته شوند. دریانورد اما نزدیک به یک سال است کاری کرده کارستان و بادست خالی و بدون هیچ پشتوانه و حمایت مالی و معنوی خودش به دریای کمکاری‌های فرهنگی نهادها و سازمانها زده و کشتی پر شکوه توکان را در این دریای متلاطم به سمت ساحل مقصود به حرکت در آورده کشتی‌ای که آوزاه‌اش در فضای مجازی پیچیده و دستاوردهایش میدان خالی از هنر فرهنگ را پر کرده است. دریانورد بیش از هر چیز یک هنرمند است با تمام ویژگی‌های یک هنرمند واقعی از جمله حساسیت و گوشه‌گیری که تقریبا شاخصه هنری‌هاست اما او در حقیقت با تولیداتش گوشه‌گیری آن گونه که از برخی هنری‌ها سراغ داریم نداشته است. بلکه گروهی نیز تشکیل داده از همفکران و همراهان که هر کدام امروز به عنوان یک ستون محکم در جبهه انقلاب شناخته می‌شوند.

دیگر آثار امین دریانورد را اینجا مشاهده کنید

پیش از این هم با دو تن از خانم‌های این گروه برای نشریات کشوری مصاحبه داشتم. همان نجابت و حیا و تقوا که زیبنده گروه توکان است و قسمتی از شهرت این گروه محسوب می‌شود در این بانوان هنرمند موج می‌زد. تقوایی که حتی در فضای مجازی حیا را به مخاطب می‌آموزد و حریم‌ها را در گفتگوها بصورت نامحسوس نشان می‌دهد. گروه توکان به معنی واقعی مجاهدین پارسایی هستند که با هنرشان به دفاع از اسلام آمده‌اند. در ادامه گفتگوی کوتاهی که با امین دریانورد از سوی سایت رهیافتگان در مورد آثار و برنامه‌هایش داشتم را خواهید خواند. سوال اولیه‌ای که در مورد آقای دریانورد به ذهن خطور می‌کند آن است که چرا طرح‌های او یک قالب خاص و شحصیتهای شبیه به هم دارند:

رهیافتگان: یکی از ویژگی‌های  طرح‌های شما موضوع ازدواج یا زوجین هست علت این امر چیست؟

 

خب، من  تلاش می‌کنم در آثار خودم و آثار گروه توکان سبک زندگی اسلامی را مرحله به مرحله معرفی ‌کنیم. فعلا در مرحله قبل و بعد از ازدواج هستیم. همان جمله هوا دو نفره است را در واقع با مفاهیم اسلامی خودمان در قالب تصویرسازی پیاده می‌کنیم. این مرجله اول است که در آن حدیث درباره زن و شوهر و رفتارشان با هم زیاد داریم. بعد می‌رویم سراغ فرزندآوری در واقع طبق برنامه جلو می‌رویم.

رهیافتگان: بعد یعنی کی؟

هر وقت کار احادیث‌مان تمام شد و احساس کردیم سبک زندگی‌ای که مدنظر رهبر انقلاب اسلامی  بوده بین زوجها جا افتاده است.

 

رهیافتگان: برنامه‌ای برای تولید انیمیشن ندارید؟

با چندنفر صحبت کردم تا یک انیمیشن کوتاه تولید کنیم و اگر موفق بود این کار را ادامه بدیم.

رهیافتگان: با همین موضوع سبک زندگی اسلامی؟

بله، ان شأالله؛ بیشتر علاقه دارم فانتزی اسلامی کار کنم.

رهیافتگان: منظورتان از فانتزی اسلامی چیست؟

نمیدآنم آیا شما هایائو میازاکی رو می‌شناسید؟ یا نه! او یک انیماتور ژاپنی هست که تعریف نهایت فانتزی در دنیای انیمیشن را می‌شود در آثار ایشان پیدا کرد. به سبک میازاکی فانتزی گفته می‌شود که در آن همه چیز تقریبا خارج از واقعیت است، دنیای فانتزی قواعد خاص خودش رو دارد، اما به نظر من می‌شود در دنیای فانتزی هم اسلام را برای مخاطب تعریف کرد. چه اینکه آن طرفی‌ها با فانتزی عقاید خودشان را تعریف می‌کنند به گونه‌ای که مخاطب متوجه نشود. پس چرا ما این کار را نکنیم.

رهیافتگان: یعنی کارکترهای طراحی شما اصطلاحا مانگا هستند؟

نه نه اصلا؛ من سبک خودم رو دارم. سبک مانگا متفاوت است، دنیای فانتزی مختص مانگا نیست. قبل از مانگا و این حرفها ما در شاهنامه خودمان فضای فانتزی را داریم.

رهیافتگان: واضح‌تر توضیح بدهید، اینکه می‌گویید سبک خودم یعنی چه؟

هرکس در طراحی و در تعریف دنیای خودش چه در دنیای انیمیشن و چه در دنیای تصویرسازی سبک خودش را دارد، سبک یعنی نگاه خودمون، من طرحها را با نگاه خودم می‌کشم، نه با نگاه فرد دیگر‌ی،

چرا که نگاه فرد دیگر یعنی کپی و تقلید. من نگاه خودم را دارم. نسبت به این دنیا و آفریده‌هایش، پس با نگاه خودم داستان و تصویرم را تعریف می‌کنم. درواقع سبک یعنی دنیا از نگاه من.

رهیافتگان: اما باز هم باید در یک قالب خاص نقاشی بکشید که خارج از همان قالبها مثل قالب مانگا و… نیست؟

یک قواعد کلی در طراحی همیشه هست که همه باید اون رو بلد باشند.این قواعد بِیس و زیرساخت کار هست. اما بعد از یادگیری آن هرکس باید به سبک خودش کار کنه، به تعداد آدمها سبک وجود دارد، البته این موضع هم هست که آدمها از هم تاثیر می‌گیرند. مثلا من از کودکی انیمه و کارتون‌های دیزنی زیاد می‌دیدم. خب قاعدتا روی کارم تاثیرگذار بوده است. اما سعی کردم که سبک خاص خودم را داشته باشم. چیزی که نه شبیه انیمه باشد و نه شبیه دیزنی.

رهیافتگان: فکر می کنید در سبک خودتان چقدر موفق بودید و جریان ساز؟

خب، این را باید اطرافیان بگویند. اما به لطف خدا کارها آنطور که انتظارش می رفت در جامعه دیده شده، و الحمدلله روزانه به تعداد زیادی پیغام بهمون می‌رسه، که معمولا حاوی تشکر و اینهاست و خیلی‌ها هم می‌گویند که طرحها روی نگاه و زندگیشان تاثیرگذار بوده است. مخصوصا در روابط زوجین. البته به نظرم بیشتر به خاطر احادیث هست. وگرنه طرحهای من خیلی قدرت تاثیرگذاری ندارند.

رهیافتگان: اخیرا دیدم که اعضا انجمن شهید ادواردو آنیلی هم که یک مجموعه بین المللی هستند مجموعه‌ای از طرح‌های شما را با احادیث انگلیسی ترکیب و منتشر کردند نظرتان در این رابطه چیست؟

خدا خیرشان بده؛ اتفاقا منم با چندنفر صحبت کردم تا ان شأالله گروهی مثل توکان در کشورهای مختلف راه بندازیم. در روسیه و کره و ژاپن و آمریکا، فعلا روی این چهار کشور داریم کار می‌کنیم.

 

رهیافتگان: نقدی که به این نوع از ترکیب تصاویر شما با احادیث به زبانهای دیگر برای صدور کارهیتان به خارج از ایران هست، این هست که مثلا در بحث حجاب خانمها گفته می‌شود اینطور حجاب، مخصوص ایرانیهاست. ولی مخاطب کار انگلیسی، شاید متوجه این نوع از فضا نشود در این باره چه برنامه‌ای دارید؟

بله؛ ما هم داریم روی همین موضوع کار می‌کنیم. مسلما مسلمانهای خارجی در نوع شناختشان از پوشش و استفاده ای که در این بحث دارند با ما فرق می‌کنند.

 

 

 

اشتراک گذاری :


  1. بهنام حبیبی راد گفت:

    مادامی که قانون کثیفی مث “حق حبس” وجود داره حرف از سبک زندگی اسلامی نزنید. اغلب دخترها در ایران با مهریه زیر ۵۰۰ میلیون ازدواج نمی کنند. در حالیکه در اسلام مهریه رو باید حتما پرداخت کرد و در صورتی که پرداخت نشه مرد در آخرت دزد شناخته می شه اگر همسر نبخشیده باشه و همینطور اگر نبخشیده باشه قلباً حتی رابطه شون حکم زنا پیدا می کنه.
    مهریه زنان در صدر اسلام بسیار پایین بوده و مهریه همسران امامان و پیامبران به پول الان چیزی حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان بیشتر نمی شه . پیامبر می فرماید: از نشانه های بی برکتی و نحسی زن بالا بودن مهریه اش هست.

  2. ایرانی گفت:

    حال آدم به هم میخوره

آخرین اخبار