تاریخ انتشار :

تازه‌مسلمانان :

آگوستین زوالیوس نقاش تاره مسلمان آرژاننیتی

هنرمندان زبان‌شان درهمه دنیا یکی است فرقی نمی‌کند چه درایران باشند و چه در آرژانتین یا درکشورهای دیگر،‌ آن‌ها با زبان دل و تحریک احساس ارتباط برقرار می‌کنند. شاعران، ‌نقاشان،‌ موسیقیدانان، ‌فیلم‌سازان و…


به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) آرژانتین کشور بزرگی در آمریکای جنوبی است که بیشترشهرتش درایران دررابطه با شخصیت‌هایی همچون مارادونا جادوگرمحبوب فوتبال جهان وچه‌گوآرا پزشک آزادی‌خواه آرژانتینی است که دوشادوش فیدل کاسترو برای آزادی کوبا وکشورهای دیگر جنگید؛‌ شاید تمام اطلاعاتی که اغلب ایرانیان در مورد این کشور آمریکای لاتین دارند به همین دو جمله  که گفتیم خلاصه شود  اما همین روحیه آزادی‌خواهی مردم آرژانتین کافی است تا با کمی تلاش مبلغان شیعه نام‌های بزرگی را از این کشور در آینده نه چندان دور بشنویم. تازه مسلمانانی که از آن‌سوی اقیانوس‌ها برای دریافت معارف اهل‌بیت  به تنها کشور رسمی شیعیان جهان می‌آیند  تابه سفیران پرچم سبز مهدوی در آن‌سوی  آب‌ها مبدل شوند آگوستین زوالیوس که حالا اسم خلیل را برخود نهاده است درشهربوئنوس آیرس و درخانواده‌ای مسیحی متولد شد پدرش وکیل دادگستری است. او در رشته نقاش ومجسمه‌سازی تحصیل‌کرده پنج سال پیش با اسلام آشنا شد و به تشیع گروید. خلیل زوالیوس هم‌اکنون در رشته علوم دینی ومعارف اسلامی خود را مهیا می‌کند تا به‌عنوان یک طلبه هنرمند در کشورش فعالیت داشته باشد فرصتی پیش آمد تا با او گفت‌وگویی انجام دهیم و نقطه‌نظراتش را درباره نقش هنر در امرتبلیغ دین اسلام بدانیم.

شما از یک خانواده معتقد به مسیحیت هستید چه شده به تشیع روی آوردید؟

علت اصلی آن به مطالعه و تحقیق برمی‌گردد  من با این‌که مسیحی بودم ولی هیچ‌وقت از دین خودم رضایت نداشتم چون شرایط کاتولیک‌ها با توجه به وضعیت واتیکان مناسب نبود و مشکلات زیادی داشتند به دنبال فرهنگ و دین دیگری بودم همین‌خاطر درباره دین‌ها شروع به تحقیق نمودم تا اطلاعاتم را زیاد کنم تقریبا شاخه‌های دین مسیحیت را می‌شناختم اما پذیرش آن‌ها برای من مشکل بود چون به‌ هرحال به مسیحیت برمی‌گشت؛ تا این‌که سراغ بودیسم رفتم کتاب‌های زیادی درباره این دین خواندم و به تبعیت از بودایی‌ها پنج سال گوشت نخوردم وگیاه‌خوار بودم آن‌ها ذکر زیادی دارند چیزی شبیه صوفی‌ها به همین خاطر مجذوبش شدم بعد از آن کتاب‌هایی درمورد عرفان و تصوف خواندم و به صوفیان پیوستم ولی کم‌کم دیدم آن‌ها دین کاملی ندارند چون محلی برای ثروتمندان بودند ازمردم پول می‌گرفتند و به دنبال منافع و موقعیت خودشان بودند درجلسات‌شان فقط ذکرداشتند اما نه نماز می‌خواندند و نه ‌قرآن تلاوت می‌کردند  به همین خاطراصلا ارضاء نمی‌شدم. بعد از آن یکی از دوستانم که چهارسال قبل ازمن شیعه شده بود را دیدم هربار با هم ملاقات داشتیم با هم دربارهمه چیزی از جمله اسلام مباحثه می‌کردیم  کم کم این دیدارها بیشتر شد و ارتباطم با او شدت گرفت یک‌بار گفت بیا برویم مسجد ما شیخ آن قبلا مسیحی بوده و حالا شیعه  شده است اسمش علی عبدالرحمان پل بود. آن‌جا با شیخ عبدالرحمان صحبت کردیم و سوالاتم را از او پرسیدم او جواب‌های من را یک به یک با حوصله می‌داد به لطف خدا پس ازشش ماه شهادتین گفتم و شیعه شدم. بعد ازآن با یک ایرانی آشنا شدم هرهفته جلسه‌ای برای آموزش قرآن داشت که شرکت می‌کردم وهمان سال مرا به ایران دعوت کرد  و به ایران  آمدم تا با دستی پر به آرژانتین برگردم.

عکس‌العمل خانواده بعد ازاین‌که شیعه شدید چگونه بود؟

خانواده‌ام از مسمانی من خیلی ترسیده بودند و احساس نگرانی می‌کردند چون با توجه به تبلیغات شدیدی که ازسوی رسانه‌های آمریکایی وصهیونیستی علیه اسلام وکشور ایران می‌شود آن‌ها می‌ترسیدند وقتی خواستم به ایران برای تحصیل بیایم می‌گفتند کجا می‌خواهی بروی ایران خطر دارد برای‌شان خیلی توضیح دادم تا متقاعد شدند. کم کم ازروی رفتارم به عنوان یک مسلمان فهمیدند که مسلمانی بد نیست ونگرانی‌های‌شان رفع شد؛ چنان‌چه شش ماه پیش که به آرژانتین رفتم دیدم خانواده نه تنها نگران من نیستند بلکه از مسلمان شدن من هم  افتخار می‌کنند ازاین مساله خوشحال شدم.

با توجه به تبلیغات منفی موج ایران‌هراسی رسانه‌های صهیونیستی در آرژانتین نظرمردم درباره ایران چیست؟

اغلب مردم آرژانتین ایران را  باعراق اشتباه می‌گیرند و ایرانی‌ها عرب می‌دانند و کشور ایران  را به کشور مردمان وسط شرق می‌شناسند؛ البته همان‌طورکه گفتید این‌جا خیلی علیه کشور ایران و دین اسلام تبلیغات منفی می‌شود اما مردم کشورمن موضع‌گیری‌شان حکومتی نیست و با  مردم ایران هم مشکلی ندارند اگرهم چیزی هست همه به دلیل عدم شناخت واطلاعات است مردم آْژرانتین احمدی‌نژاد را مردی شجاع می‌دانند که جلوی اسراییل و آمریکا ایستاده است خیلی‌ها هم از طریق شبکه‌ها سخنرانی رهبر ایران را می‌شنوند و دوست دارند هرچند نمی‌شناسند ولی برای‌شان جالب است. به نظرمن مردم آرژانتین مثل ایرانی‌ها خانواده دوست و با فرهنگ غنی هستند و بسیار خانواده دوست‌ و پایبند به خانواده هستند مانند ایرانی‌ها. مردم ماهم باانگلیس مخالفند  وحرف‌های آمریکا را قبول ندارند.

484006_368222343248549_1764416971_n

زوالیوس تازه مسلمان آرژتنتینی

شما هنرمند نقاش هستید فکر می‌کنید حالا که به اسلام مشرف شده‌اید چقدر می‌توانید از راه هنر در نشر اسلام موثر باشید؟

خیلی زیاد. زیرا هنر با احساسات و درون آدم‌ها ارتباط دارد مردم غیرایرانی ازاسلام چیزی                     نمی‌دانند اول باید معنویت و حق را به شکلی ملموس به آن‌ها نشان داد تا بسترسازی شود وبهترین راه هم هنر است این‌که تنها از راه سخنرانی و حرف زدن وارد شویم شاید اثر داشته باشد ولی زیاد جواب نمی‌دهد چون نتوانسته با روح وروان فرد عجین نشده وسطحی است و از طریق هنر بهتر موفق هستیم برای مثال فیلم ابزار موثری است که می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد در حقیقت القای مفاهیم دینی به مردم بهتر از طریق احساسات هنری بیشتر جواب می‌دهد و دوام زیادتری دارد چون توانسته‌ایم به قلب‌شان نفوذ کنیم. در مورد فرهنگ عاشورا هم، ‌استفاده از روش‌های هنری اثر بیشتری دارد  زیرا هنر زبان جهانی است ولی وقتی تنها به سخنرانی اکتفا شود که یک روش سنتی است برای مردمی که هیچ اطلاعی از دین و فرهنگ عاشورا ندارند،‌ قبولش سخت است شاید این روش‌های سنتی برای مردم ایران که سال‌ها با این مفاهیم آشنایی دارند مفید بوده ولی برای مردم غیرایرانی سخنرانی‌ها تنها کافی نیست و تاثیر سطحی و مقطعی دارد.

با توجه به بیداری اسلامی منطقه و تحولات کشورهای مختلف  به‌نظرتان فضا برای گرایش به اسلام چگونه است؟

طبیعتا ظرفیت بالایی برای گرایش به اسلام ایجاد  شده است که جوانان را بیشتر به خود متمایل کرده چه در کشورهای اسلامی وچه در کشورهای آمریکایی و اروپایی،‌همیشه جوانان پیشتاز تحولات بوده‌اند که باید ازاین فرصت به‌خوبی استفاده نمود زیرا اکثر مردم به‌دنبال آرامش روحی و  روانی هستند که آن هم در اسلام وجود دارد ولی خیلی‌ها نمی‌دانند ومتوجه آن نیستند به‌نظرم نقش ایران دراین فضا اهمیت زیادی دارد.

خوب شما که مردم کشورتان را می‌شناسید چه راه‌کاری پیشنهاد می‌کنید؟

اول باید با فرهنگ مردم آمریکای لاتین بیشترآشنا شویم. مشکل اصلی تبلیغ زبان است خیلی از ترجمه‌های دینی برای مردم ما قابل فهم نیست و اربتاطات را سخت می‌کند که باید دراین زمینه هم بیشترکار کرد و ازهمه مهم‌تر باید با زبان هنربرای تبلیغ و نشر دین وارد شویم تا تاثیرگذاری بهتری داشته باشد. من احساس می‌کنم درهرکشوری اگربا فرهنگ خودش کارشود به‌طورحتم نتایج کار تبلیغاتی موثرترخواهد بود.

نقش هنرمندان دراین میان چیست؟

هنرمندان زبان‌شان درهمه دنیا یکی است فرقی نمی‌کند چه درایران باشند و چه در آرژانتین یا درکشورهای دیگر،‌ آن‌ها با زبان دل و تحریک احساس ارتباط برقرار می‌کنند. شاعران، ‌نقاشان،‌ موسیقیدانان، ‌فیلم‌سازان و… می‌توانند نقش بسزایی در نشر تعالیم دین و فرهنگ اسلامی داشته باشند. خود من تصمیم دارم تا در رشته نقاشی بتوانم مفاهیم فرهنگ اسلامی مانند فرهنگ عاشورا یا سایر داستان زندگی وشهادت سایرامامان معصوم را برای مردم کشور خودم و جوانان آمریکای جنوبی تبیین کنم زیرا مطمئنم تاثیری که  هنردارد به نسبت سخنرانی صرف خیلی بیشتر است.

شبکه‌های تلویزیونی ایران مثل پرس.تی. وی یا اسپان.‌تی.وی چقدر درمیان مردم آرژانتین جایگاه دارد و آیا فیلم‌های ایرانی را دنبال می‌کنند؟

شبکه‌های تلویزیونی ایران خوب هستند و از طریق آن‌ها برنامه‌ها و اطلاعات زیادی درباره ایران بدست آورده‌ایم؛ البته کیفیت عکس‌ها و تصاویر این شبکه‌ها در مقایسه با شبکه‌های آمریکایی زیاد خوب نیستند. آرژانتینی‌ها خیلی فیلم دوست دارند و می‌بینند حتی یک سایت داریم که فقط از آن فیلم دانلود می‌کنند و حدود دو میلیون نفر از این سایت مکررا بازدید دارند به‌همین خاطر راه‌اندازی شبکه اسپان‌.تی. وی که فیلم وسریال دارد با استقبال خوبی مواجه شده است ولی فیلم‌هایی که در داخل ایران می‌بینیم با فیلم‌هایی که درخارج پخش می‌شوند خیلی فرق دارند به نظرم بهتراست این فیلم‌ها فرهنگ ایرانی اسلامی را بیشتر نشان دهند ازطرفی احترام و توجه به فرهنگ کشورمقابل هم به شکلی در فیلم‌هایی که درخارج از ایران پخش می‌شود بهتراست، زیرا درک مسایل فرهنگی و دینی به‌وسیله فیلم قابل هضم‌تر است دراین صورت ارتباطات کشورها نزدیک‌تر وبهتر می‌شود.

زوالیوس در تکیه شدای تهران

دراین مدت ایران  را چگونه دیدید؟

ایرانی‌ها خیلی مردمانی قابل احترام هستند مشکلات وبحران اقتصادی درهمه جای دنیا وجود دارد ما درآرژانتین دوسال است که با بحران اقتصادی سختی مواجه هستیم قیمت‌ها در آرژانتین پنج برابر ایران است اصلا کشورهای دنیا با این معضل روبرو هستند و این مختص ایران نیست بلکه مساله‌ای جهانی است. انشالله که جوانان ایرانی قدرنعمت حکومت اسلامی خود را بیشتر بدانند وبفهمند که امروز دنیا در دست جوانان است بنابراین باید تلاش کنند کشور اسلامی ایران را به تعالی بیشتر برسانند.

معصومه طاهری

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار