تاریخ انتشار :

دكترالشریف کتسمبون

گفت‌وگوی رهیافتگان با یکی از رهبران شیعیان تایلند

وهابیون اسلام ساختگی خود را تبلیغ می‌کنند

 

 

دکترالشریف کتسمبون

دکترالشریف کتسمبون

 

 

به گزارش رهیافتگان: دکترالشریف کتسمبون جوان مسلمانی است که ۱۶سال است قبل برای آموختن علوم اسلامی راهی ایران شد هم اکنون فارغ التحصیل فقه واصول و در حال نوشتن پایان‌نامه دکتری علوم وقرآن وحدیث است . وی درکنارآن هم ازفعالان تبلیغ اسلام در کشور تایلند به حساب می‌آید که چه در رسانه ملی تایلند وچه در سایر حوزه‌ها رسالت دینی خود را دنبال می‌کند.
 رهیافتگان:  قبل از تشرف به تشیع آیین قبلی شما چه بود؟
ما خانواده بزرگی داریم که همه به غیر از پدرومادرم بودایی هستند چون دین رسمی کشورما بودیسم است زمانی که پدرم مسلمان شد بیشتر به خاطر علاقه به عاشورا و امام حسین (علیه السلام ) بود آن هم به خاطر دوستان شیعه‌اش که او را به مراسم عاشورا دعوت می‌کردند ازهمان کودکی به تشیع گرایش داشتم منتها چندان آگاهی ازتشیع نداشتم وخیلی از مسلمان‌های تایلند هم اطلاعاتی از اسلامی نداشتند حتی درباره اسم امامان چیزی نمی‌دانستند تنهابا حادثه عاشورا وشهادت امام حسین(علیه السلام) کمی شناخت دارند تا این‌که در ایران انقلاب اسلامی اتفاق افتاد به واسطه انقلاب ایران و امام خمینی(ره) آن موقع تازه فهمیدم چه کسانی شیعه هستند الحمدالله من هم شیعه شدم.
 رهیافتگان: فکرمی کنید با این اوضاع شناخت محدود وناقص از دین اسلام به‌خصوص تشیع شما چقدر می‌توانید در کشورتان موثر باشید؟
ما به‌خاطر این‌که درکشورغیر دینی وبودایی هستیم وظیفه سنگینی به دوش داریم در کشور تایلند مردم آزاد هستند؛ البته نه آزادی بی‌قید وبند بلکه در انتخاب دین و آیین آزادند. ولی چون اکثریت کردم بودایی هستند کار تبلیغ برای ما سخت است ما نیاز داریم تا مسایل دینی را در کشورمان تبلیغ ومعرفی کنیم. تا قبل ازانقلاب اسلامی ایران فقط سه هزارنفر در تایلند مسلمان شیعه بودند بعد ازپیروزی انقلاب ما تلاش کردیم تا مسایل دینی را بیاموزیم وآموزش دهیم همچنین کتاب‌های مختلفی را ترجمه کردیم الحمدالله امروز این تعداد به بیست هزارنفر افزایش یافته است. درسال یکی دوباربه کشورم برای تبلیغ می‌روم کنارآن از طریق ماهواره کارتبلیغی هم انجام می‌دهم.انشالله بعدازفارغ التحصیلی به تایلند برمی‌گردم و اگر بتوانم یک آکادمی اسلامی تاسیس می‌کنم تا به کارهای پژوهشی اسلامی بپردازیم
 رهیافتگان: با توجه به این‌که اکثر تایلندی‌ها بودایی هستند آیا صحبت‌های شما را می‌پذیرند؟
داوطلب زیادی درمورد مباحث دینی در تایلند وجود دارد وهابیون آن‌جا به ما فحش و ناسزا می‌گویند و تهمت می‌زنند همین باعث کنجکاوی بیشتر مردم شده که علت این همه تهمت به ما چیست من کتاب‌هایی مثل تفسیر قرآن وعقاید دینی را ترجمه کردم و دراختیارمردم قرار داده‌ام تا با دین آشنا شوند چون وهابیون فعالیت دارند.
 رهیافتگان: فکر می‌کنید چرا این‌قدر وهابیون درتایلند فعال هستند؟
چون آنها به دنبال جذب نیروهستند و ازطرف عربستان همه‌جا به‌عنوان نمایندگان ومبلغان اسلامی نفوذ کرده‌اند آن‌جا درس خوانده‌اند ومغزهایشان را شستشو داده‌اند بعد به نام مسلمان به کشور برمی‌گردند ده سال قبل اسلامی در تایلند خیلی رونق داشت بودایی‌ها هم مسلمانان را قبول دارند چون با هم هیچ درگیری وناراحتی نداشتند و زندگی مسالمت‌آمیزی بین مسلمانان و بودایی‌ها بوده است ولی از وقتی‌که وهابیون با افکار سلافی‌گری به کشورما آمدند کار را خراب کردند آنها چون از طرف عربستان، کویت، عمارات واردن حمایت مالی می‌شوند هرکاری انجام می‌دهند مثلا درجنوب تایلند دانشگاه بزرگی به نام «یالله» ساختند که ده رشته تدریس می‌کنند و تعداد زادی هم دانشجو ازسراسرکشور را پذیرش کرده‌اند تا اسلام ساختگی خود را معرفی کنند واین وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.
 رهیافتگان: شما با وهابیون مناظره هم داشتید؟
نه و به دوستان مسلمان شیعه هم توصیه می‌کنیم که با آنها هرگز بحث ومذاکره‌ای نداشته باشند چون اولا فایده‌ای ندارد ثانیا بعد از مذاکره به دلیل این‌که آنها جلوی مردم مغلوب می‌شدند کینه‌ورزی وفتنه‌انگیزی می‌کردند و آنها را به خطر می‌انداختند.
 رهیافتگان: با توجه با اتفاقات اخیر درعربستان که تا حدود زیادی چهره واقعی وهابیون را برای مردم برملا کرده است بازهم درامر تبلیغ فعال وموفق هستند؟
در این شرایط که چهره اصلی وهابیون وعوامل پشت صحنه آنها افشا شده است به نسبت قبل تا حدودی تضعیف شده‌اند اما درتایلند همچنان فعالیت دارند چون به شدت حمایت می‌شوند؛ البته خود مردم به نسبت قبل آنها را قبول ندارند.
 رهیافتگان: میسیونرهای مسیحی چطور آن‌ها در تایلند فعالیتی دارند؟
آنها خیلی کارهای عام المنفعه انجام می‌دهند مثل ساختن بیمارستان ومدرسه حتی کلاس‌های آموزش انگلیسی رایگان گذاشته‌اند و به صورت غیرمستقیم تبلیغ دارند متاسفانه اخیرا جوانان تایلندی به مسیحیت گرایش پیدا کرده‌اند چون درمقابل بودیسم که دینی کهنه است، آن را جدید و به روز می‌دانند وبرای‌شان مسیحیت در سطح بالاتری درجامعه قرار دارد.
 رهیافتگان: در مقابل، تشیع چقدر فعال است؟
در مقابل وهابیون یا میسیونرهای مسیحی فعالیت چندان زیادی نداشته است واین خوب نیست چون هم نفرات ما کم است وهم امکانات و توانایی مالی آنها را نداریم؛ البته طلبه‌های زیادی هستند که ازتایلند برای آموزش تعالیم دینی به ایران آمده‌اند ولی هنوزبرای تبلیغ آمادگی لازم را ندارند افرادی که به عنوان مبلغ راهی کشور شده‌اند کم هستند و سعی کرده‌اند برای مردم مبانی دینی را توضیح بدهند درشبکه‌های ماهواره‌ای یا شبکه مخصوص ماه رمضان ما برنامه‌های مختلفی در مورد اسلام و اهل بیت و قرآن کارکردیم ومردم هم ازاین مباحث بهره می‌برند.
 رهیافتگان: نقش ایران دراین میان چگونه بوده است؟
ایران نقش وجایگاه مهمی داشته تقریبا بیست ساله است که ازطرف ایران خانه فرهنگی درتایلند تاسیس شده که برنامه‌های مختلف فرهنگی اسلامی برگزارمی‌کند یا برخی کتاب‌ها را ترجمه کرده و دراختیارمسلمانان گذاشته‌اند واصولا رابطه مردم تایلند باایران خوب است به‌خاطر ارتباط تاریخی چهارصدساله تایلند با ایران، باعث شده تا دو کشوررا برادر بدانند یک‌ماه قبل برای ارتقا ارتباط دوکشور همکاری‌های مشترکی انجام شده است. مردم تایلند، ایرانی‌ها را مردمانی مهمان نواز و مهربان می‌دانند.
 رهیافتگان: آیا کتاب‌های اسلامی هم به زبان تایلندی ترجمه شده است تا راهنمایی برای مردم باشد؟
در ابتدا فقط قرآن را داشتیم ولی بعد از انقلاب اسلامی ۴۵۰ عنوان کتاب اسلامی در تایلند ترجمه شد که از جمله به آثار استاد شهید مطهری، آیت‌الله مصباح و آیت الله سبحانی و کتاب‌های صحیفه سجادیه، نهج البلاغه می‌توان اشاره کرد
 رهیافتگان: در ماه مبارک رمضان قرار داریم ماه رمضان درتایلند چگونه است؟
بین اهل سنت وشیعه برنامه‌های ماه رمضان متفاوت است. اهل تسنن دراین ماه بعد از نماز مغرب وعشا نمازی دارند به نام« قرویه» که به صورت جماعت درمسجد می‌خوانند بعد از آن هم تلاوت قران دارند چندسالی است ایران قاریانی را به تایلند می‌فرستد که درتبلیغ ومعرفی اسلامی خیلی موثر بوده‌اند چون قبل ازآن وهابیون می‌گفتند شیعه قران ناقصی دارد که با ما فرق می‌کند ولی بعد از حضور قاریان ایرانی درتایلند که باصدای زیبا وبه‌خوبی ترتیل می‌خواندند و قرآن از ایران می آوردند وهدیه می‌دادند مردم دیدند که قرآن آنها هم مثل خودشان است .در ماه رمضان هرشب مراسم نماز و تلات قران داریم درمراسم افطاری مسجد همه شرکت می‌کنند هرکس هرغذایی دارد به مسجد می آورد تا با دیگران افطار کند با این‌که در کشورتایلند خرما تولید نمی‌شود ولی به دلیل استفاده مردم روزه‌دارهمه ساله خرما به کشور وارد می‌شود برای وقت افطارشربت مخصوص کشورتایلند داریم که شبیه فالوده ایرانی است اما با نارگیل و شکر و یخ تهیه می‌شود خیلی خنک وخوشمزه وشیرین است همه استفاده می‌کنند
 رهیافتگان: برای عید فطر در تایلند برنامه و مراسم خاصی دارید؟
در این عید همه جا نعطیل است هرکس هرجایی کار می‌کند خودش را روز عید به خانه می‌رساند تا در کنار خانواده باشد چون روزعید فطر، عید بزرگ و باشکوهی است همه لباس نو تمیز می‌پوشند بعد از نماز عید و مراسم عفو ،تقریبا ساعت ۸تا۹ صبح صبحانه مفصلی می‌خورند همه شاد هستند دیدن بزرگترها را مهم می‌دانند و حتما دید و بازدید دارند و به زیارت اهل قبور هم می‌روند.
 رهیافتگان: به نظرشما بیداری اسلامی چقدر در تعامل و ارتباط مسلمانان موثراست؟
خیلی موثر است البته من این اتفاقات را عجیب نمی‌دانم چون امام خمینی(ره) سال‌ها قبل گفته بود سی‌سال دیگر درمصر انقلابی رخ می‌دهد همه چیز مشخص بود و ایران هم دراین بیداری اسلامی نقش مهمی دارد. قبل ازاین‌که دکتر ولایتی سمیناربیداری اسلامی را برپا کند ما زمان اوج قتل‌عام بحرین سه مراسم و برنامه درکشورمان برپا کردیم که بااستقبال فراوانی ازسوی مردم مواجه شد چون ازاتفاقات بی‌خبربودند اخباررااز پرس.تی. وی می‌گرفتیم ترجمه می‌کردیم و برای آنها نشان می‌دادیم علاوه برآن سال گذشته ماه رمضان هر روز یک ساعت دراین‌باره درشبکه ملی تایلند برنامه داشتیم هرسال این برنامه را پخش می‌کردیم ولی این دفعه عمدا برای بیداری اسلامی مستندی ۵ ساعت را تهیه دیدیم .
 رهیافتگان: مردم مسلمان تایلند چه نظری در مورد امام خامنه‌ای دارند؟
راستش در همایش بیداری اسلامی و نقش زنان که اخیرا برگزار شد ده نفر از دوستان تایلندی ما که همه زنان اهل تسنن و تشیع هستند هم حضور داشتند و خدمت ایشان رفتند من از آن‌ها پرسیدم چه احساسی داشتید وقتی حضور رهبری رفتید می‌گفتند ما لحظه‌ای که ایشان را دیدیم نمی‌دانیم چرا چشم‌مان خودبه‌خود پر از اشک می‌شد و مستمر می‌ریخت خودمان هم تعجب می‌کردیم تا به حال آدمی به این زیبایی و مرتبی مثل ایشان ندیده‌ایم گفتم خدا رو شکرکه نگاه شمااین است.

 

 

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار