تاریخ انتشار :

كمونيست شيعه شده از كشور تاجيكستان ؛

تاجیکستان ما را به نام شیعه قبول ندارد

درتاجیکستان شیعه خیلی کم هستند همان تعداد کم هم مجبور به تقیه و پنهان‌کاری می‌باشند باید خود را درقالب حنفی نشان بدهند. با این حال نفوذ وهابیت و تبلیغات آنها علیه تشیع عامل بدبینی مردم تاجیکستان نسبت به شیعه شده‌اند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  گفتگو جمال طاهری / ( به دلایل امنیتی از آوردن نام این بزرگوار معذوریم – اما آنچه بیان می شود برای دانستن شرایط این کشور مهم است)  زمانی از فعالان حزب کمونیستی بود که فعالیت تجاری می‌کرد پس ازفروپاشی شوروی وآشنایی با وهابیونی که درتاجیکستان نفوذ کرده بودند به تصوراسلام، به وهابیت گروید و کم کم از متعصبان سرسخت وهابی شد وی همواره ایران را به عنوان تنها کشور با پسوند اسلامی دوست داشت با شخصیت حضرت امام که آشنا شد عطشش برای اسلام حقیقی بیشتر گردید تلاش اواین بود تا به ایران بیاید و درایران آزادانه فعالیت حوزوی داشته باشد تا این‌که پس ازچند سال با مهیا شدن زمینه از طریق برای تحقیقات بیشتربه ایران سفر می‌کند آن‌جا شیفته انقلاب اسلامی شده وبه تشیع می‌گراید. درگفت‌و‌گوی کوتاهی با ایشان به تبیین موقعیت مسلمانان در تاجیکستان و موقعیت سیاسی این کشور پرداختیم.

درابتدا کمی ازاوضاع تاجیکستان بعد از جدایی ازشوروی برای‌مان بگویید

درسال‌های اولیه پس ازجدایی ازشوروی، تاجیکستان بامشکلات اقتصادی متعددی روبروبود. بعداً با اعمال اقتصاد آزاد شرایط بهتر شد؛ البته سیاست اقتصاد آزاد مشکلاتی را هم درپی داشته است، مثلاً به دلیل واردات بی حد ومرز بسیاری ازکارخانجات این کشور تعطیل شده‌اند وعده زیادی کارخود را از دست داده‌اند. با این حال درمجموع مردم این کشور از وضعیت کنونی راضی هستند. اما یکی از مشکلات مهم تاجیکستان این بود که چون مدتها زیر یوغ نظام کمونیستی بودند خلاء معنوی را احساس نمی‌کردند ولی کم کم کشورها ومکاتب دیگرچشم طمع به این کشور تازه استقلال بافته دوختند تا برآن تسلط پیدا کنند یکی ازآنها مکتب وهابیت بود که با نام اسلام وارد شد و شروع به فعالیت تبلیغاتی زیادی کرد تا قبل از آن مسجد وکتاب دینی نداشتیم وهابیون دراین زمینه خیلی فعالیت کردند.

از قرار وهابیت درکشورهای تازه استقلال یافته ازنظام کمونیستی فعالیت زیادی داشته درست است؟
این مصیبت بزرگی است که درکشورهای مختلف وجود دارد اصلا فلسفه وجود وهابیت برای مقابله با شیعه وکشور ایران است برای همین هم عربستان همواره درکمین نشسته و با حمایت‌های معنوی وصرف سرمایه‌گذاری زیادی مالی سعی دارد تا اول با نفوذ فرهنگی بعد انتقال قدرت عمل کند و در کشورما هم همین طورعمل کرده موفق هم بوده است. متاسفانه درمقابل، تشیع کارچندانی نکرده به‌خصوص وقتی شوروی ازهم پاشید می‌بایست پیروان اهل بیت وتشیع فوری اقدام می کردند تااین همه وهابیون فعال نباشند و بساط پهن نکنند. درتاجیکستان شیعه خیلی کم هستند همان تعداد کم هم مجبور به تقیه و پنهان‌کاری می‌باشند باید خود را درقالب حنفی نشان بدهند. با این حال نفوذ وهابیت و تبلیغات آنها علیه تشیع عامل بدبینی مردم تاجیکستان نسبت به شیعه شده‌اند.

پس شما به عنوان مبلغ چگونه فعالیت دارید؟
تاجیکستان ما را به نام شیعه قبول ندارد و طرد می‌کند برای همین هم ما زمانی که برای تبلیغ راهی کشورمان می‌شویم ازتعالیم شیعه برای دوستان، خانواده و نزدیکان راحت صحبت می‌کنیم ولی برای سایرین باید خود را دنباله‌رو مذهب حنفی معرفی کنیم وگرنه مورد تهمت و اتهام قرارمی‌گیریم و واقعا زندگی برای‌مان سخت و غیرقابل تحمل می‌شود .

نقش ایران دراین میان چگونه بوده است؟
این مساله از دو بعد قابل بررسی است اول ازنظر این‌که ایران برای مکتب اهل بیت چه کرده و دوم چگونه خود را معرفی کرده است این دو ازهم مجزا هستند ایران توانسته برای معرفی انقلاب ایران، زبان وادبیات فارسی و بزرگان ایرانی فعالیت خوبی داشته باشد که این قابل تحسین است اما در رابطه با مذهب این طورنیست وسیاست‌های کلانی که دولت‌های مختلف نظام ایران اتخاذ کرده‌اند کمتر دراین مورد بوده است. ازنظرتبلیغات دینی دراین سی‌سال انقلاب اسلامی، ایران فعالیت کم‌رنگی داشته است؛ نمی‌دانم شاید به خاطر وحدت و جلوگیری ازاختلافات بوده ولی اگر کاری نکنند وهابیت بیش از این به نام اسلام فعالیت خواهد داشت این به نفع اسلام و تشیع نیست. ایران بیشتردر زمینه سخت‌افزاری ایران کارکرده تا نرم‌افزاری. به نظرم باید سازمان‌های خصوصی دراین قضیه بیشترهمکاری وفعالیت داشته باشند خیلی ازاین سازمانها درمحدوده حوزه هستند که اصلاهیچ حرکت خاصی درزمینه اسلام وتشیع انجام نداده‌اند،‌ انگار نه انگارکه رسالت جهانی برای صدوراسلام به عهده آنهاست سازمانهای دولتی هم عمده فعالیتشان محدود به گسترش زبان فارسی و امثالهم است باید سازمانهای خصوصی و دولتی با همکاری هم در این عرصه فعالیت کنند.

چرا دولت تاجیکستان فضا را برای مسلمانان تنگ کرده است؟

متاسفانه نظام لاییک درتاجیکستان پخش صدای اذان، حضور درمساجد برای جوانان زیربیست سال، داشتن حجاب درمشاغل و مدارس دولتی برای خانم‌ها، گذاشتن محاسن برای آقایان زیرچهل سال و پوشیدن حجاب برای خانم‌ها درمدارس ومکان‌های دولتی را ممنوع کرده است حتی تعلیمات قرآنی و اسلامی درمدارس ممنوع شد تمامی این موارد با وقوع بیداری اسلامی درمنطقه رخ داد در واقع این فشارها برمسلمانان، نشان دهنده ترس دولت ازگرایش مردم تاجیکستان به مذهب است. با این وجود درمردم محبت بسیاربالایی نسبت به اهل بیت (ع) دارند، مثلاً اگردریک خانواده دو دخترمتولد شوند، حتماً اسم آن‌ها فاطمه و زهرا یا دیگراسامی مذهبی است.

ماه رمضان در کشورتاجیکستان چگونه است؟
درکشورما مردم خیلی برای ماه رمضان اهمیت و احترام قایل هستند وآن را باشکوه برگزار می‌کنند یک هفته قبل مانند ایران به استقبال ماه رمضان رفته ومساجد را تمیزمی‌کنند درطول سی شب قرآن را طوری تنظیم می‌کنند که قاریان تا آخر ماه آن را ختم کنند.اهل تسنن درمساجد هرشب بعد ازعشا ۲۰ رکعت مستحبی به نام نمازتراویه با جماعت می‌خوانند مردم مهمانی‌های متعددی می‌دهند همه با هم گرم و صمیمی هستند. غذاها و شیرینی‌های خاص این ماه داریم مثل شیرینی سنتی نشیالله. برای تاجیکستانی‌ها ماه رمضان ماه پرخیرو برکتی است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار