تاریخ انتشار :

احمد اگراس، رئیس شورای فرانسوی دین اسلام

اسلام یک دین است و خودمان می توانیم به امور رسیدگی کنیم

یک اتاق فکر در فرانسه اخیرا گزارش جدیدی با عنوان «کارخانه اسلامی» ارائه داد که در آن پیشنهاداتی به مکرون رئیس جمهور این کشور داده تا به موجب آن روابط میان اسلام و دولت بهتر شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از middleeasteye، گزارشی با عنوان «کارخانه اسلامی» توسط موسسه مونتی در فرانسه منتشر شده و پپیشنهاداتی به مکرون رئیس جمهور این کشور برای اصلاح روابط میان اسلام و دولت فرانسه ارائه داده است.

این اتاق فکر روز دوشنبه پیشنهاد داد که دولت فرانسه یک سازمان اسلامی ملی ایجاد کرده که توسط «مالیات حلال» جمع شده از سوی مسلمانان اداره شود. از دیگر پیشنهادات این گزارش، آموزش زبان عربی در بیشتر مدارس دولتی فرانسه و قرار دادن این زبان در برنامه درسی به جای آموزش آن تنها در مساجد بود.

این پیشنهادات درحالی ارائه می شدند که اخیرا امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه وعده داده بود که پاییز امسال با تدوین قوانین جدیدی، روابط میان اسلام و دولت را بهتر سازد. این درحالی است که قوانین رسمی فرانسه جدایی دین از سیاست است و به بهانه سکولاریسم قوانین و محدودیت های زیادی بر حجاب، پوشش زنان و دیگر جلوه های اسلامی قرار داده شده است.

مبارزه با سلفیت

حکیم الکروئی، یک مشاور فرانسوی- تونسی تبار در این گزارش نوشته است: سلفیت در میان مسلمانان فرانسه  به ویژه در میان جوانان رو به گسترش است و فرانسه باید نسخه ویژه خودش از «گفتمان دینی مسلمانی» را تدوین کند تا به این طریق سلفیت را به چالش بکشد.

وی نوشت: فرانسه باید خودش را با مفاهیم قدرتمند و شبکه هایی برای مقابله با سلفیت مجهز کند و چه کسانی بهتر از خود مسلمانان می توانند این کار را انجام دهند. و علی رغم بی میلی که مسلمانان فرانسه و اروپا دارند این خود آنان هستند که بایستی باید افراط گرایی بسیج شوند زیرا راه حل تنها می تواند از خود آنان نشات بگیرد.

این گزارش بار دیگر پیشنهاد کرده که فرانسه باید یک انجمن ملی مسلمانان داشته باشد که از طریق مالیات های جمع آوری شده از خود مسلمانان اداره خواهد شد.

گفتنی است از سال ۱۹۸۰ تا کنون سیاستمداران فرانسوی بارها تلاش داشته اند یک «اسلام فرانسوی» را تعبیه کنند که با انتقادات زیادی از سوی رهبران مسلمانان در این کشور روبرو شده اند. این درحالی است که ۵٫۷ میلیون مسلمان در فرانسه، زندگی می کنند که از نظر جمعیت مسلمانان نخستین کشور اروپایی محسوب می شود.

احمد اگراس، رئیس شورای فرانسوی دین اسلام دراین باره گفته بود: همه باید وظیفه خودشان  را ایفاء کنند. اسلام یک دین است و خودمان می توانیم به امور رسیدگی کنیم. آخرین چیزی که نیاز داریم است که دولت نقش قیم را برای ما بازی کند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار