تاریخ انتشار :

مدیر مؤسسه رسالت اسلامی اهل‌بیت(علیهم السلام) از اوكراین

اقبال مردم اوکراین به اسلام و معارف اهل بیت(علیهم السلام) بسیار زیاد است

مدیر مؤسسه رسالت اسلامی اهل‌بیت(علیهم السلام) اوکراین گفت: ترویج اسلام بر اساس علوم اهل‌بیت(علیهم السلام) در اوکراین با سرعت خوبی در حال پیشرفت است، زیرا مردم اوکراین مردم بی‌آلایشی هستند و اسلام ناب محمدی را به ‌آسانی می‌پذیرند.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )خانم «ایلاف الساعدی» مدیر مؤسسه رسالت اسلامی اهل‌بیت(علیهم السلام) از اوکراین می باشد. این مؤسسه در شهر دونتسک (Donetsk) قرار دارد و در دو بخش فرهنگی و تربیتی فعالیت می‌کند.

در مصاحبه ای که در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عومی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) با خانم الساعدی داشتیم وی درباره فعالیت های این موسسه و وضعیت مسلمانان و شیعیان در اوکراین توضیحاتی ارائه کرده است:

 مسلمانان در اوکراین از لحاظ آماری چه تعداد هستند؟

ـــ سه میلیون مسلمان در اوکراین زندگی می‌کنند که حدود ده‌هزار نفر آن‌ها را پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام تشکیل می‌دهند.

 وضعیت مساجد و مراکز اسلامی در اوکراین چگونه است؟

ـــ در شهرهای مختلف، مراکز اسلامی متعدد متعلق به مذاهب حنفی و شافعی قرار دارند. ما نیز در شهر “دونتسک” حضور داریم و از حمایت‎های فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم السلام) بهره‌مند می‌شویم. همچنین در بخش زنان و کودکان هم با مجمع ارتباط داریم.

 آیا گروه‌های تکفیری و وهابی نیز در اوکراین فعال هستند؟

ـــ بله؛ متاسفانه در بین مسلمانان اوکراین نیز تفکر وهابیت وجود دارد و اقداماتی هم انجام می‌دهند. از سوی مردم اوکراین اقبال خوبی به اسلام وجود دارد. ما در تلاش برای نشر اسلام در سایه آموزه‌های اهل‌بیت علیهم السلام و البته به‌ دوراز تندروی و تعصب هستیم. این در حالی است که برخی‌ها به تفرقه بین مسلمانان دعوت می‌کنند اما ما در تلاش هستیم تا چهره خوبی از اهل‌بیت (علیهم السلام) برای مسیحیان و مسلمانان موجود در اوکراین ترسیم کنیم.

 درباره فعالیت‌های موسسه رسالت بیشتر توضیح دهید.

ـــ در مراحل نخست با آموزش زبان عربی و قرآن کار خود را آغاز می‌کنیم و در مراحل بعدی سعی داریم در میان مسلمانان، تعالیم دینی را فرهنگ‌سازی کنیم. البته فعالیت این مؤسسه به یک گروه مذهبی خاص محدود نمی‌شود بلکه با امکاناتی که در اختیار داریم درهای خود را به روی همه باز کرده ایم. این مؤسسه سابقه فعالیت پنج ساله دارد و در زمینه‌های گوناگونی فعالیت می‌کند. چاپ کتاب‌های دینی به زبان روسی و تهیه جزوه‌های آموزش زبان عربی از اقدامات بخش آموزشی و پژوهشی ماست.

از نکات قابل‌ توجه فعالیت های ما این است که شش نفر از جوانان دختر و پسری که از مسیحیت به اسلام رو آورده اند در این مؤسسه فعالیت می‌کنند.

ما سالانه دو سفر زیارتی برای تازه مسلمان شده‌ها به عراق تدارک می‌بینیم و سعی می‌کنیم این سفرها در ایام عید غدیر، محرم و اربعین صورت بگیرد.

از دیگر فعالیت‌های ما برگزاری دوره‌های آموزش زبان عربی و قرآن کریم است و ان شاء الله در آینده نزدیک دوره‌های آموزش خطاطی اسلامی در این مؤسسه برگزار خواهد شد. همچنین در نظر داریم با دعوت مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) برای تازه‌مسلمانان سفر زیارتی به عتبات مقدسه و اماکن گردشگری ایران تدارک ببینیم.

 آینده تشیع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـــ ترویج اسلام بر اساس علوم اهل‌بیت (علیهم السلام) در اوکراین با سرعت خوبی در حال پیشرفت است، زیرا مردم اوکراین مردم بی‌آلایشی هستند و اسلام ناب محمدی را به ‌آسانی می‌پذیرند. ضمن اینکه سعی می‌کنیم تعلیمات دینی را به ‌دور از تکفیر و تعصب کورکورانه و کوته‌اندیشی مطرح کنیم.

 به‌عنوان آخرین سؤال چه خاطره‌ای از حضور در ایران دارید؟

ـــ چیزی که از همه خاطرات برایم بالاتر بود و موجب شد اشک‌هایم جاری شود، دیدار با مقام معظم رهبری حفظه الله بود. احساس می‌کردم که گویی در خواب و رؤیا به سر می‌برم.

 اگر در پایان سخن و نکته‌ای دارید بفرمایید.

ـــ به‌ عنوان یک پیشنهاد، از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کنیم سریال‌هایی که در شبکه ماهواره‌ای کوثر پخش می‌شود به زبان روسی ترجمه کرده و در اختیار ما قرار دهند تا مسیحیان و مسلمانان از آن‌ها استفاده کنند، زیرا فیلمها و داستان‌های ایرانی، خوب و آموزنده هستند.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار