تاریخ انتشار :

 توماس مک الواین

توماس مک الواین کشیشی که مسلمان و عاشق امیر المومنین شد

توماس نهایتا با بررسی تطبیقی ادیان مختلف، به دین اسلام و مذهب شیعه گرائید، و توسط ترکان قزلباش در سال ۱۹۸۸  “علی حیدر” نامیده شد

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، توماس مک الواین در سال ۱۹۴۹ در یک خانواده مذهبی در ایالات متحده آمریکا متولد شد. از همان سال های اول به موضوعات مذهبی اشتغال داشته و می­خواست که یک کشیش شود. او از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ در زمینه خداشناسی و دین­ شناسی و تاریخ در فرانسه تحصیل کرده و سپس تحصیلات خود را در زمینه مذهب در دانشگاه آندرو میشیگان ادامه داد.

پیش از آن در فرانسه او به عنوان یک فرد آزاده و منتقد در زمینه دین­شناسی و خداشناسی شناخته شده و تخصص و خبرگی او در زمینه زبان­های کتاب مقدس باعث شد تا به جایگاه قابل احترامی دست یابد.

در سال ۱۹۷۴ وارد دانشگاه آپسالا شد تا در زمینه زبان­های انجیلی و آداب شناسی اقوام تحصیل نماید. درجه دکترا را در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه استکهلم دریافت کرد و رساله خود را در مورد سنن مذاهب آمریکائی‐هندی، افسانه­ های اساطیری و ادعای باستانی به انجام رساند. او چندین کتاب و مقاله در زمینه مذهب ملی آمریکا، مسیحیت، یهودیت و اسلام نوشته است.توماس مدت زیادی در دانشگاه های مختلف، علی الخصوص در دانشگاه تورکو در فنلاند، تدریس نمود و همانجا نیز در بین سال های ١٩٧٩ تا ١٩٨۴ مشغول کار بود. او سرمقاله نویس مجله مقایسه تطبیقی مذاهب “نوردیک”  بوده و از سال ١٩٨٢ استاد دپارتمان مقایسه تطبیقی مذاهب دانشگاه استکهلم می باشد.

مشارکت فعالش در امور کلیسا سبب انتصاب او در وزارت خانه مربوطه در سال ١٩٨٨ گردید. او به عنوان مبلغ مذهبی فرقه باپتیست به صورت تمام وقت از سال ١٩٨۶ تا ١٩٩٠ خدمت کرد. [١]

توماس نهایتا با بررسی تطبیقی ادیان مختلف، به دین اسلام و مذهب شیعه گرائید، و توسط ترکان قزلباش در سال ۱۹۸۸  “علی حیدر” نامیده شد. لیکن اعتقادات خود را مخفی نگهداشت و علی رغم حضور در کلیسا و داشتن منصب دولتی به همراه چندین تن از دانشمندان و کشیشان کلیسا مخفیانه به فعالیت و مطالعه درباره اسلام و شیعه ادامه داد، تا اینکه در یک مجلس رسمی نتوانست در مقابل توهین آشکاری که به اسلام صورت گرفت، ساکت بماند و واکنش شدید نشان داده و اعتقاد خود به مذهب شیعه را آشکار کرد و از آن پس از کلیسا اخراج و مناصب دولتی و دانشگاهی خود را از دست داد.

توماس قبل از اظهار اعتقادات خود اقدام به انتشار سه کتاب در رابطه با اسلام نمود.

یک کتاب با عنوان “یک راهنمای ماندگار برای دعوت به اسلام”،

کتاب دیگر با عنوان ” اسلام در کتاب مقدس ”

و کتاب سوم با عنوان “عقاید شیعه در کتاب مقدس”.

وی در تحقیق خود، نظرات برخی از شخصیت های مهم چون عبدالاحد داوود (کاردینال ایرانی ساکن در رم که سرانجام مسلمان شد و کتاب “محمد در تورات و انجیل” را نوشت) و احمد دیدات را مورد توجه قرار داده است.

در قطع جیبی در ٢٣٨ صفحه در سال ١٩٩٨ کتاب “اسلام در کتاب مقدس” (Islam in the Bible) در لندن به چاپ رسیده است. از آنجا که نویسنده در زمان چاپ کتاب توسط انتشارات می نروا Minerva Press هنوز اعتقادات مذهبی خود را علنی نکرده بوده، لذا در کتاب “اسلام در کتاب مقدس” به عنوان فتح باب در آغاز مطلب می نویسد: ” نه تنها یهودیت در انواع متفاوت آن بلکه صدها فرقه مختلف مسیحیت، همه مدعی هستند که عقاید و آداب و رسوم آنها مبتنی بر کتاب مقدس است. اگر این همه مذاهب گوناگون می توانند آداب خود را با کتاب مقدس توجیه کنند، چرا اسلام نتواند؟ ” و به این ترتیب تلاش می کند تا ضمن مخفی نگاه داشتن اعتقادات شخصی خود، توجیهی برای تحقیقات انجام شده و کتاب منتشر شده بیاورد، همچنین مطالب را از موضع بی­طرفانه ارائه نموده و تاثیر بیشتری بر خواننده بگذارد.در این کتاب نویسنده به طور مشروح درباره امامت و ریشه­ های آن در عهدین بحث می­کند.

او می­نویسد:برای بسیاری از مردم به محض اینکه واژه امامت مطرح می­شود عناوینی از قبیل شیعه، بنیادگرایی، تحجر و حتی تروریسم تداعی می­شود، در حالی که امامت مرتبط با کتاب مقدس است. «او با استناد به آیات» مختلف کتاب مقدس اثبات می­کند که امامت بر اساس آن شکل گرفته و توسعه یافته است.

متن کتاب که به زبان انگلیسی نوشته شده، دارای یک مقدمه، دوازده فصل و یک خاتمه است. فصول کتاب به ترتیب عبارت است از:

١. اصول عقائد و فروع دین مشترک

٢. خدا، عدل الهی، پسر خدا یا خدای پسر؟ پاسخ های توحیدی به ادعاهای تثلیثی

٣. هدایت الهی، ویژگی و توسعه هدایت الهی در تاریخ کتاب مقدس، داوران، پادشاهان، دوازده امام مقدس

۴. تزکیه و پاکیزگی

۵. نماز

۶. روز.

٧. حج و زیارت

٨. فداکاری

٩. ربا خواری

١٠ . ازدواج

١١ . کتاب مقدس به عنوان متنی اسلامی، رساله جیمس  نگاهی به پیام

١٢ . ملاحظات منفی

سرانجام مؤلف در پایان کتاب نتیجه گیری می­کند که ادیان سه گانه، مشترکات فراوانی دارند که در اعتقاد و عمل بسیار به یکدیگر نزدیک­اند و ما این مشترکات را بر اساس کتاب­های آسمانی آنها استخراج کردیم. او اضافه می­کند که بنابراین، من به جرئت می­توانم ادعا کنم که آنچه در مسیحیت با این اصل انطباق ندارد مانند تثلیث، کفاره گناهان، تبدیل نان و شراب در مراسم عشای ربانی به گوشت و خون مسیح، سلسله مراتب روحانی، مرجعیت و اعتبار کلیسا، برگزاری کریسمس، مراسم ایستر و سایر فستیوال های مسیحی هرگز پایه ای در متون آسمانی ندارد.

منبع: سایت:  withbelievers

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار