تاریخ انتشار :

استاد دانشکده مطالعات اسلامی در دانشگاه واشنگتن

اروپا و دیگر نقاط جهان باید یاد بگیرند که اسلام واقعی چیست

استاد دانشکده مطالعات اسلامی در دانشگاه واشنگتن می گوید برای داشتن جهانی صلح آمیز، اولین قدم هم برای مسلمانان و هم غیر مسلمانان، شناخت و آگاهی از یکدیگر و تفکر درست در دنیای پر از اخبار کذب و اطلاعات غلط است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  «اکبر احمد»، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر، نمایشنامه نویس و فیلمساز پاکستانی_آمریکایی در مقاله ای که «دیلی تایمز» آن را به چاپ رساند، نوشت: در میانه انتخابات پر سرو صدا و خشونت آمیز در پاکستان می توان درس هایی را از آخرین کتاب من با عنوان «سفر به اروپا: اسلام، مهاجرت و هویت» گرفت. اولین قدم هم برای مسلمانان و هم غیر مسلمانان، شناخت و آگاهی از یکدیگر و تفکر درست در دنیای پر از اخبار کذب و اطلاعات غلط است.

احمد افزود: «لرد روان ویلیامز» در کمبریج به ما گفت ما در اروپا و دیگر نقاط جهان باید یاد بگیریم که اسلام واقعی چیست باید به صدای هماسایگان مسلمان خود نه صدای افراط گرایان گوش کنیم.

مسلمانان باید افکار و عقاید خود را بیشتر انعکاس دهند و برای پاسخ به سوالات سخت درباره جامعه مسلمانان آماده باشند و از سوی دیگر برنامه های درسی درباره اسلام باید در مدارس گنجانده شوند.

این روزها اسلام با چالش های زیادی مواجه است. بسیاری از افراد چیزی درباره اسلام نمی دانند چرا که فقط در معرض اطلاعات نادرست از نسخه های به انحراف کشیده شده اسلام قرار دارند.

مسئله دیگری که امروز در اروپا بسیار اهمیت دارد «هویت» است. اگرچه که گروه های راست افراطی، اسلام را تهدیدی برای اروپا می دانند اما بحران سیاسی و اجتماعی نه در نتیجه حضور مسلمانان بلکه به خاطر بحث تاریخی و حل نشده درباره هویت اروپایی و معنای آن برای اروپایی هاست.

تمرکز بر جوانان هم اهمیت زیادی برای جامعه اروپایی دارد. دولت ها همواره اظهار نظر اندکی درباره جوانان و مشکلات آنها کرده اند. مهاجران جوان بسیاری بودند که آموزش بسیار محدود و فرصت کمی برای اشتغال داشتند و به همین خاطر احساس ناراحتی و حتی ناامیدی می کردند. به همین دلیل دولت ها باید فورا شرایطی را فراهم کنند که مسلمانان به عنوان بخشی از جامعه دسترسی به آموزش و اشتغال داشته باشند. جوانان باید تشویق شوند تا انرژی خود را به پروژه های ویژه ای مانند آموزش، فیلم سازی و فعالیت های اجتماعی اختصاص دهد.. دولت های اروپایی می توانند چنین برنامه هایی را از طریق مساجد و سازمان های اجتماعی ارائه کنند.

اهمیت گفتگوهای میان ادیانی هم بسیار مهم است تا پل ارتباطی میان مذاهب و فرهنگ های مختلف برقرار شود.

هر چقدر مردم بیشتر شاهد ارتباط رهبران ادیان مختلف و گفتگوی آنها با هدف فهم و درک متقابل و همزیستی مسالمت آمیز باشند شانس بیشتری برای ورود مسلمانان به روابط با بخش بزرگ تری از جامعه وجود دارد اما ما باید از گفتگوهای سنتی میان ادیانی هم فراتر برویم به این ترتیب که رهبران، دانشمندان و دیگر مفسران، خود برای ایجاد پل ارتباطی میان فرهنگ ها و مذاهب مختلف وارد میدان شوند.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار